Użytkowanie platform społecznościowych przez nastoletnich uczniów w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2024.023Słowa kluczowe
14–19 years old students, social media, user typologyAbstrakt
Artykuł bazuje na materiale uzyskanym w wyniku przebadania 2969 uczniów szkół ponadpodstawowych i uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych pozwala odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób model korzystania z określonych platform społecznościowych przez uczniów jest różnicowany przez zmienne społeczno-demograficzne? Za materiał merytoryczny analizy służyło pytanie odnoszące się do korzystania przez uczniów z określonych platform społecznościowych. W pytaniu z rangowaniem respondenci mieli za zadanie ustawić w kolejności od najczęściej wykorzystywanej platformy mediów społecznościowych z jakich korzystają. Pod uwagę wzięto platformy: X, Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Discord oraz Twich. Uszeregowanie pozwoliło na ocenę każdej z platform na skali od 1 do 7 gdzie „1” oznaczało wysoką pozycję wśród wykorzystywanych platform a „7” najniższą. Analiza skupień metodą k-śerdnich pozwoliła na wyodrębnienie modelu składającego się z trzech typów użytkowania: tekstowego, gamingowego i mainstreemowego. W artykule zreferowano zależności pomiędzy wyodrębnionymi w ramach modelu typami a głównymi zmiennymi demograficznymi.
Bibliografia
Buchner, A., Muller, A., Urbańska, A., & Wierzbicka, M. (2021). Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/kow [The Impact of Social Media Use on Body Image Perception Among Teenagers]. Retrieved 6 April 2024 from: https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2021-2/wplyw-korzystania-z-social-mediow-na-postrzeganie-swojego-ciala-przez-nastolatki-kow.html.
Bull, F.C. et al. (2020). World Health Organization 2020 Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour. British Journal of Sports Medicine, 54(24), 1451–1462, doi: 10.1136/bjsports-2020-102955 .
Gruchoła, M. (2014). Od pokolenia X do pokolenia Alpha – wartości mediów [From Generation X to Generation Alpha – Media Values]. In: I. Hofman, & D. Kępa-Figura (Eds.), Współczesne media. Wartości w mediach – wartości mediów. T. 2: Wartości mediów [Contemporary Media. Values in Media – Values of Media. Vol. 2: Media Values], (pp. 31–48). Lublin: Wyd. UMCS.
Kemp, S. (2024). Digital 2024: Global Overview Report. Retrieved 6 April 2024 from: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report.
Nowak-Brzezińska, A. (2012). Analiza skupień, konspekt do zajęć: Statystyczne metody analizy danych [Cluster Analysis, Lecture Notes: Statistical Methods of Data Analysis]. Retrieved 6 April 2024 from: https://docplayer.pl/38698842-Analiza-skupien-konspekt-do-zajec-statystyczne-metody-analizy-danychagnieszka-nowak-brzezinska-28-maja-2012.html.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Marek Zajic

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 437
Liczba cytowań: 0