Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Użytkowanie platform społecznościowych przez nastoletnich uczniów w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Użytkowanie platform społecznościowych przez nastoletnich uczniów w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 47 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Krótkie artykuły badawcze

Użytkowanie platform społecznościowych przez nastoletnich uczniów w Polsce

Autor

  • Marek Zajic The Educational Research Institute (IBE), Warsaw, Poland https://orcid.org/0000-0002-4717-6199

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2024.023

Słowa kluczowe

14–19 years old students, social media, user typology

Abstrakt

Artykuł bazuje na materiale uzyskanym w wyniku przebadania 2969 uczniów szkół ponadpodstawowych i uczniów  klas VII i VIII szkół podstawowych pozwala odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób model korzystania z określonych platform społecznościowych przez uczniów jest różnicowany przez zmienne społeczno-demograficzne? Za materiał merytoryczny analizy służyło pytanie odnoszące się do korzystania przez uczniów z określonych platform społecznościowych. W pytaniu z rangowaniem respondenci mieli za zadanie ustawić w kolejności od najczęściej wykorzystywanej platformy mediów społecznościowych z jakich korzystają. Pod uwagę wzięto platformy: X, Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Discord oraz  Twich. Uszeregowanie pozwoliło na ocenę każdej z platform na skali od 1 do 7 gdzie „1” oznaczało wysoką pozycję wśród wykorzystywanych platform a „7” najniższą. Analiza skupień metodą k-śerdnich pozwoliła na wyodrębnienie modelu składającego się z trzech typów użytkowania: tekstowego, gamingowego i mainstreemowego. W artykule zreferowano zależności pomiędzy wyodrębnionymi w ramach modelu typami a głównymi zmiennymi demograficznymi.

Bibliografia

Buchner, A., Muller, A., Urbańska, A., & Wierzbicka, M. (2021). Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/kow [The Impact of Social Media Use on Body Image Perception Among Teenagers]. Retrieved 6 April 2024 from: https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2021-2/wplyw-korzystania-z-social-mediow-na-postrzeganie-swojego-ciala-przez-nastolatki-kow.html.

Bull, F.C. et al. (2020). World Health Organization 2020 Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour. British Journal of Sports Medicine, 54(24), 1451–1462, doi: 10.1136/bjsports-2020-102955 .

Gruchoła, M. (2014). Od pokolenia X do pokolenia Alpha – wartości mediów [From Generation X to Generation Alpha – Media Values]. In: I. Hofman, & D. Kępa-Figura (Eds.), Współczesne media. Wartości w mediach – wartości mediów. T. 2: Wartości mediów [Contemporary Media. Values in Media – Values of Media. Vol. 2: Media Values], (pp. 31–48). Lublin: Wyd. UMCS.

Kemp, S. (2024). Digital 2024: Global Overview Report. Retrieved 6 April 2024 from: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report.

Nowak-Brzezińska, A. (2012). Analiza skupień, konspekt do zajęć: Statystyczne metody analizy danych [Cluster Analysis, Lecture Notes: Statistical Methods of Data Analysis]. Retrieved 6 April 2024 from: https://docplayer.pl/38698842-Analiza-skupien-konspekt-do-zajec-statystyczne-metody-analizy-danychagnieszka-nowak-brzezinska-28-maja-2012.html.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-05-19

Jak cytować

1.
ZAJIC, Marek. Użytkowanie platform społecznościowych przez nastoletnich uczniów w Polsce. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 19 maj 2025, T. 2, nr 47, s. 215–225. [udostępniono 10.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2024.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 47 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Krótkie artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Marek Zajic

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 437
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

14–19 years old students, social media, user typology
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa