Barriers in Career Planning for Students in Poland and Italy
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.006Słowa kluczowe
career planning, professional development, professional barriers, labour market, support for studentsAbstrakt
W ramach niezbędnych zmian na rynku pracy, badanie poświęcone barierom w planowaniu rozwoju wśród studentów w Polsce i służące jako narzędzie kluczowe do udostępnienia stojących przed młodymi narzędziami. Badanie diagnostyczne przeprowadzone wśród studentów z różnych uczelni w Polsce i we Francji, w celu zidentyfikowania głównych trudności i przeszkód w planowaniu kariery. Wyniki analizy na poziomie regionalnym: w Polsce istnieją problemy związane z powszechnymi dyspozycyjnościami i kwestią transportu, podczas gdy są bardziej powszechne, które są odpowiedzialne za płacenie i niestabilność zatrudnienia. Studenci w obu krajach aktywnie poszukują praktycznych możliwości poprzez doświadczenie i udział w rodzajach szkoleń. Badanie skupiające się na rozwijaniu skutecznych strategii wsparcia, które powodują, że są one dostępne i lepiej dostosowują się do potrzeb rynku pracy.
Bibliografia
AlmaLaurea (2014). Condizione occupazio nale dei laureati. XVI Indagine 2013 [Employment Conditions of Graduates. XVI Survey 2013]. Retrieved 15 December 2023 from: https://www.almalaurea.it/sites/almalaurea.it/files/docs/universita/ occupazione/occupazione12/almalaurea_indagine2013.pdf.
AlmaLaurea (2023). Summary Report. Retrieved 26 June 2024 from: https://www.almalaurea.it/sites/default/files/2023-11/Sintesi%20Rapporto%20Profilo%202023_EN.pdf.
Anelli, M., Basso, G., Ippedico, G., & Peri, G. (2023). Emigration and Entrepreneurial Drain. American Economic Journal: Applied Economics, American Economic Association, 15(2), 218–252, doi: 10.1257app.20210194.
Arthur, M.B., Hall, D.T., & Lawrence, B.S. (Eds.) (1989). Handbook of Career Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Bańka, A. (2007), Psychologiczne doradztwo karier [Psychological Career Counseling]. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, doi: 10.14691/PDK.2016.
Becker-Pestka, D., Kołodziej, J., & Pujer, K. (2017). Rozwój osobisty i zawodowy: wybrane problemy teorii i praktyki [Personal and Professional Development: Selected Issues in Theory and Practice]. Wrocław: Exante.
Benati, K., Lindsay, S., O’Toole, J., & Fischer, J. (2023). Career Planning and Workforce Praparation During Economic Downturn: Perceptions of Graduating Business Students. Education+Training, 65(3), 403–415, doi: 10.1108/ET-10-2021-0389.
Buczkowska, D. (2014). Studia i co dalej? Jak bezkolizyjnie wejść na rynek pracy [Higher Education and Beyond: Facilitating a Seamless Transition Into the Labour Market]. In: M. Makuch (Ed.), Współczesny rynek pracy. Zatrudnienie i bezrobocie w XXI wieku [The Contemporary Labor Market: Employment and Unemployment in the 21st Century] (pp. 175–185). Wrocław: Wydawnictwo CEdu Sp. z o.o.
Bohdziewicz, P. (2008). Kariery zawodowe w gospodarce opartej na wiedzy (na przykładzie informatyków) [Professional Careers in the Knowledge-Based Economy: The Case of IT Specialists]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Brain Drain Fear Stalks Italy Again (2023). Retrieved 10 December 2023 from: https://dottorato.it/content/brain-drain-fear-stalks-italy-again.
Briscoe, J.P., Hall, D.T., & Frautschy DeMuth, R.L. (2006). Protean and Boundaryless Careers: An Empirical Exploration. Journal of Vocational Behavior, 69, 30–47, doi: 10.1016/j.jvb.2005.09.003.
Cardoso, P., & Moreira, J.M. (2009). Self-Efficacy Beliefs and the Relation Between Career Planning and Perception of Barriers. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 9(3), 177–188, doi: 10.1007/s10775-009-9163-2.
Economic Survey of Italy (2021). Retrieved 05 December 2023 from: https://www.oecdilibrary.org/sites/f0ed28b7-en/index.html?itemId=/content/component/f0ed28b7-en.
Education and Training Monitor (2020). Retrieved 15 December 2023 from: https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/
italy/poland.html.
Hall, D.T. (2004). The Protean Career: A Quarter-Century Journey. Journal of Vocational
Behavior, 65(1), 1–13, doi: 10.1016/j.jvb.2003.10.006. Italy Youth Unemployment Rate. Retrieved 15 December 2023 from: https://ycharts.com/indicators/italy_youth_ unemployment_rate_lfs.
Jackson, D., & Tomlison, M. (2020). Investigating the Relationship Between Career Planning, Proactivity and Employability Perceptions Among Higher Education Students in Uncertain Labour Market Conditions. Higher Education, Springer, 80, 435–455, doi: 10.1007/s10734-019-00490-5.
Jemini-Gashi, L., & Kadriu, E. (2022). Exploring the Career Decision-Making Process During the COVID-19 Pandemic: Opportunities and Challenges for Young People. SAGE Open, 2, doi: 10.1177/21582440221078856.
Kowalik, Z., & Magda, I. (2021). Rynek pracy w Polsce – przemiany i wyzwania. Ubezpieczenia społeczne [The Labour Market in Poland – Transformations and Challenges. Social Insurance]. Teoria i Praktyka, 3, 5–22, doi: 10.5604/01.3001.0015.3183.
Lanthaler, W., & Zugmann, J. (2000). Akcja JA. Nowy sposób myślenia o karierze [Action I AM. A New Way of Thinking About Careers]. Warszawa: Twigger.
Mainiero, L.A., & Sullivan, S.E. (2005). Kaleidoscope Careers: An Alternate Explanation for the “Opt-Out” Revolution. Academy of Management Perspectives, 19(1), 106–123, doi: 10.5465/ame.2005.15841962.
McNamara, L.C., McKee, M., & Stuckler, D. (2021). Precarious Employment and Health in the Context of COVID-19: A Rapid Scoping Umbrella Review. European Journal of Public Health, 3(4), iv40-iv41, doi: 10.1093/eurpub/ckab159.
More Brain Drains, Less Entrepreneurship. Retrieved 15 November 2023 from: https://www.viasarfatti25.unibocconi.eu/ notizia.php?idArt=25137.
Morrison, C., Dashtipour, P., & Keles, J.Y. (2023). Learning from Labour: Critical Pedagogy for Working Students. Project Preliminary Report. Retrieved 15 December 2023 from: https://www.researchgate.net/publication/369921351_Project_Preliminary_report_Learning_from_Labour_Critical_pedagogy_for_working_students.
Negoiţă, G. (2020). The Career Model of 21st Century Adopted by Higher Education Graduates. European Review of Applied Sociology, 13(21), 27–37, doi: 10.1515/eras 2020-0008.
Newman, K. (2011). Sustainable Careers: Lifecycle Engagement in Work. Organizational Dynamics, 40(2), 136–143, doi: 10.1016/j.orgdyn.2011.01.008.
OECD (2023). Stat, Higher education graduation. Retrieved 15 December 2023 from: https://stats.oecd.org/.
Pastore, F., Quintano, C., & Rocca, A. (2022). The Duration of the School-to-Work Transition in Italy and in Other European Countries: A Flexible Baseline Hazard Interpretation. International Journal of Manpower, 43(7), 1579–1600, doi: 10.1108/IJM-03-2021-0135.
Perchinunno, P., Bilancia, M., & Vitale, D. (2019). A Statistical Analysis of Factors Affecting Higher Education Dropouts. Social Indicators Research, 156(2–3), 241, doi: 10.1007/s11205-019-02249-y.
Piorunek, M. (2021). Młodzież o karierze – postrzeganie kariery na etapie adolescencji i wczesnej dorosłości [Youth and Career: Perceptions of Career During Adolescence and Emerging Adulthood]. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 40(2), 88–89, doi: 10.17951/lrp.2021.40.2.87-106.
Poland Youth Unemployment Rate (2023). Retrieved 01 December 2023 from: https://ycharts.com/indicators/poland_youth_ unemployment_rate_lfs.
Rudnak, I., Čarvašova, A., Garamvolgyi, J., Hambardzumyan, G., Vardanyan, L., & Beran Sladkayova, M. (2023). Gender Differences in Career Planning Among Young Adults. European Journal of Business Science and Technology, 9(2), 231–248, doi: 10.11118/ejobsat.2023.012.
Samek Lodovici, M., & Semenza, R. (2012). Report: Precarious Work and High Skilled Youth. Milano: Franco Angeli.
Savickas, M.L. (1997). Career Adaptabilitys: An Integrative Construct for Life-Span, Life-Space Theory. The Career Development Quarterly, 45(3), 247–259, doi: 10.1002/j.2161-0045.1997.tb00469.x.
Simmons, J., Hans-Georg, W., Forret, M.L., & Sullivan, S.E. (2021). A Longitudinal Investigation of the Kaleidoscope Career Model, Networking Behaviors, and Career Success. Journal of Vocational Behavior, 138(3–4): 103764, doi: 10.1016/j.jvb.2022.103764.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Czarnecka, Monika Miętkiewicz, Ilona Ziemkiewicz-Gawlik, Grzegorz Wojciech Pietrek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 195
Liczba cytowań: 0