Self-Esteem and Readiness to Solve Problems in University Students
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2024.018Słowa kluczowe
self-esteem, readiness to solve problems, students, universitiesAbstrakt
Głównym celem prezentowanego badania było określenie, jaka jest zależność między samooceną studentów a ich gotowością do rozwiązywania problemów. Sprawdzono również, czy zmienne te są różnicowane przez rodzaj studiowanego kierunku (ścisły vs społeczno-humanistyczny), status na rynku pracy (pracujący vs niepracujący) oraz płeć (kobieta vs mężczyzna). Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W celu zebrania niezbędnych danych zastosowano Skalę Samooceny M. Rosenberga oraz Skalę Gotowości do Rozwiązywania Problemów autorstwa K. Tomczak i A. Franczyk. W badaniu wzięło udział 263 studentów dwóch opolskich uczelni. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 18 do 35 lat. Uzyskane wyniki wskazują na istotną umiarkowaną dodatnią korelację między samooceną a gotowością do rozwiązywania problemów. Ponadto ustalono, iż studentów kierunków ścisłych cechuje wyższa samoocena oraz większa gotowość do rozwiązywania problemów niż studentów kierunków społeczno-humanistycznych. Co więcej, istotnie wyższą samoocenę od studentów niepracujących, posiadają studenci łączący studia z pracą zawodową. Czynnikiem istotnie różnicującym wyniki studentów okazała się również płeć. U mężczyzn odnotowano wyższą samoocenę i gotowość do rozwiązywania problemów, niż u kobiet.
Bibliografia
Baumeister, R.F., Campbell, J.D., Krueger J.I., & Vohs, K.D. (2003). Does High Self-Esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4, 1–44.
Baumeister, R.F., Smart, L., & Boden, J.M. (1996). Relation of Threatened Egotism to Violence and Aggression: The Dark Side of Self-Esteem. Psychological Review, 103, 5–33.
Bethune, S. (2019). Pokolenie Z częściej zgłasza problemy ze zdrowiem psychicznym. Najnowsze badanie APA Stress in America™ koncentruje się na obawach Amerykanow w wieku od 15 do 21 lat [Generation Z More Likely to Report Mental Health Concerns. Latest APA Stress in America™ Study Focuses on Anxiety in Americans Aged 15 to 21 Years]. Monitor Psychologii, 50(1). Retrieved 20 April 2020 from: https://www.apa.org/monitor/2019/01/gen-z.
Bleidorn, W., Arslan, R.C., Denissen, J.J. A., Rentfrow, P.J., Gebauer, J.E., Potter, J., & Gosling, S.D. (2016). Age and Gender Differences in Self-Esteem. A Cross-Cultural Window. Journal of Personality and Social Psychology, 111(3), 396–410, doi: 10.1037/pspp0000078.
Branden, N. (1969). The Psychology of Self-Esteem. New York: Bantam.
Chavan, M., & Carter, L. (2018), Management Students – Expectations and Perceptions on Work Readiness. International Journal of Educational Management, 32(5), 825–850, doi: 10.1108/IJEM-10-2016-0219.
Cheema, G.K., & Bhardwaj, M. (2021). Study of Self-Esteem and Academic Achievement in Relation to Home Environment Among Adolescents. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 8(1), 1978–1987.
Chhinzer, N., & Russo, A.M. (2018). An Exploration of Employer Perceptions of Graduate Student Employability. Education and Training, 60(1), 104–120, doi: 10.1108/ET-06-2016-0111.
Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self-Esteem. San Francisco: W.H. Freeman, Co.
Dweck, C.S. (2021). Nowa psychologia sukcesu. Nastawienie na rozwoj to gwarancja sukcesu [Mindset: The New Psychology of Success]. Warszawa: MUZA.
Dyer, J., Gregersen, H., & Christensen, C. (2011). The Innovator’s DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators. Boston, MA: Harvard Business Press.
Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., & Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar: Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik [Self-Esteem and Its Measurement. A Polish Adaptation of the Rosenberg SES Scale. A Textbook]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Eagly, A.H. (1987). Sex Differences in Social Behavior: A Social-Role Interpretation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Flothmann, C., Hoberg, K., & Wieland, A. (2018). Competency Requirements of Supply Chain Planners & Analysts and Personal Preferences of Hiring Managers. Supply Chain Management, 23(6), 480–499, doi: 10.1108/SCM-03-2018-0101.
Franczyk, A., & Rajchel, A. (2021). Rozwój kompetencji społecznych studentów w dobie nauczania online [Development of Social Competences of University Students During the Online Education Period]. Kultura i Edukacja, 3(133), 148–168, doi: 10.15804/kie.2021.03.08.
Funke, J., Fischer, A., & Holt, D.V. (2018). Competencies for Complexity: Problem Solving in the Twenty-First Century. In: E. Care (Ed.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills, Educational Assessment in an Information Age (pp. 41–53), doi: 10.1007/978-3-319-65368-6.
Goleman, D. (2012). Inteligencja emocjonalna [Emotional Intelligence]. Poznań: Media Rodzina.
Gora, K., Bijas, K., Dziubek, J.N., Korniluk, A., Kurtyka, J., Ledwoń, A., & Gerłowska, J. (2020). Students’ Welfare during SARS-CoV-2 Pandemic. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(3), 261–278, doi: 10.17951/j.2020.33.3.261-278.
Griffin, R. (2018). Podstawy zarządzania organizacjami [Basics of Organization Management]. Warszawa: PWN.
Hennessey, B.A., & Amabile, T.M. (2010). Creativity [Kreatywność]. Annual Review of Psychology, 61, 556–598.
Hunter, J.E., & Schmidt, F.L. (1996). Intelligence and Job Performance: Economic and Social Implications. Psychology, Public Policy, and Law, 2(3–4), 447–472, doi: 10.1037/1076-8971.2.3-4.447.
James, W. (1892/2002). Psychologia. Kurs skrócony [Psychology: An Abbreviated Course]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia [Measurement Tools in the Promotion and Psychology of Health]. Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Kalleberg, A.L. (2001). Organizing Flexibility: The Flexible Firm in a New Century. British Journal of Industrial Relations, 39(4), 479–504, doi: 10.1111/1467-8543.00211.Doł formularza
Karaś, R. (2004). Teorie motywacji w zarządzaniu [Theories of Motivation in Management]. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości [Investigating Creativity: Studies on the Measurement of the Level and Style of Creativity]. Warszawa: Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Knosala, R., Tomczak-Horyń, K., & Wasilewska, B. (2019). Kreatywność pracowników i twórcze zespoły [Employee Creativity and Creative Teams]. Warszawa: PWE.
Lickliter, R. (2007). Dynamika rozwoju i ewolucji: spostrzeżenia z embriologii behawioralnej [The Dynamics of Development and Evolution: Insights from Behavioral Embryology]. Psychobiologia rozwojowa, 49(8), 749–757, doi: 10.1002/dev.20270.
Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., & Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody [Morris Rosenber’s SES: A Polish Adaptation of the Method]. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176.
Marszałek, A. (2012). ‘Zatrudnialność’ – nowa i poszukiwana cecha pracownika [Hireability: A New and Sought-After Employee Trait]. Polityka Społeczna, 11–12, 20–23.
Materiały dotyczące zasobow wspołdzielonych w ramach siodmej edycji Polskiego Systemu Monitorowania Absolwentow [Materials on the Resources Shared as Part of the Seventh Edition of the Polish Graduate Tracking System]. Retrieved 5 May 2023 from: https://ela.nauka.gov.pl/pl/experts/source-data.
Nęcka, E. (1994). TRoP… Tworcze Rozwiązywanie Problemow [TRoP: A Creative Problem Solving System]. Krakow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Oakley, B. (2018). Zmiana nastawienia. Zmień sposób myślenia i odkryj swój prawdziwy potencjał [A Shift of Attitude: Change the Way You Think and Discover Your True Potential]. Gliwice: Helion.
Orth, U., & Robins, R.W. (2014). The Development of Self-Esteem. Current Directions in Psychological Science, 23, 381–387, doi: 10.1177/0963721414547414.
Ostoj, I. (2016). Motywy podejmowania pracy przez studentów studiów stacjonarnych – wyniki badań [Motivation for Seeking Jobs by Students of Full-Time Courses: Results of Research]. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego, 44(1), 231–241.
Pirog, D. (2013). Wybrane determinanty tranzycji absolwentow studiow wyższych na rynek pracy [Selected Determinants of the Transition of University Graduates Into the Labor Market]. Studia Ekonomiczne, 160, 131–138.
Polska Rama Kwalifikacji [Polish Qualifications Framework] (n.d.). Retrieved 26 October 2024 from: https://prk.men.gov.pl/polska-rama-kwalifikacji-prk/.
Przytuła, S., Bruska, A., Szymańska-Czaplak, E., & Tracz-Krupa, K. (2020). Podnoszenie kompetencji międzykulturowych wśrod studentow w celu wypełnienia luki w umiejętnościach na europejskim rynku pracy [Enhancing Cross-Cultural Competences Among Students in an Effort to Fill the Skills Gap in the European Labor Market]. Turystyka i Hotelarstwo, 202–215. Retrieved 20 May 2023 from: https://thi.fthm.hr/congress-proceedings/send/6-2020/150-enhancing-crosscultural-competence-among-students-in-an-effort-to-fill-the-skills-gap-in-theeuropean-labor-market.
Rocki, M. (2021). Łączenie studiow z pracą zarobkową a wejście absolwentów wyższych uczelni na rynek pracy [Combining Studying and a Job and the Entry Into the Labor Market by University Graduates]. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(4), 205–223, doi: 10.14746/rpeis.2021.83.4.14.
P. (2011). The Relationship Between Self-Esteem, Achievement Goals and Academic Achievement Among the Primary School Students. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 29, 803–808.
Rosenberg, M. (1979). Conceiving the Self. Malabar, Florida: Robert E. Krieger. Rosenberg, M. (2015). Society and Adolescent Self-Image. Princeton University Press.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Methodology of Educational Research]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sloane, P. (2005). Tworcze myślenie w zarządzaniu [Leader’s Guide to Lateral Thinking Skills]. Translated by Liliana Okupniak. GWP: Gdańsk.
Shamsaei, M. (2019). Relationship Between Self-Esteem and Field of Study and Its Effect on Academic Burnout in Students of Shiraz University of Medical Sciences. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 10(2), 225–232, doi: 10.5281/zenodo.6654371.
Smith, E.R., Mackie, D.M., & Claypool, H.M. (2014). Psychologia społeczna (edycja czwarta) [Social Psychology: Fourth Edition]. Hove: Psychological Press.
Sokoł-Szawłowska, M. (2020). Wpływ kwarantanny na zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID-19 [Effect of Quarantine on Mental Health During the COVID-19 Pandemic]. Psychiatria, 18(1), 57–62, doi: 10.5603/PSYCH.A2020.0046.
Stanciu, C., Coman, C., Gabriel, T., & Bularca, M.C. (2020). Online Teaching and Learning in Higher Education During the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective. Sustainability, 12(24), 1–24, doi: 10.3390/su122410367.
Stojanowska, E. (2007). Rzeczywisty i pożądany rodzaj płci psychologicznej wśród studentów i osob pracujących [Real and Desired Type of Psychological Gender Among Students and Employees]. Studia Psychologica, 7, 151–167.
Strauss, J.P. (2005). Multi-Source Perspectives of Self-Esteem, Performance Ratings, and Source Agreement. Journal of Managerial Psychology, 20(6), 464–482, doi: 10.1108/02683940510615424.
Szpitalak, M., & Polczyk, R. (2015). Samoocena. Geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru (I) [Self-Esteem: Origin, Structure, Functions, and Methods of Measurements (I)]. Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Tell, J., & Hoveskog, M. (2022). Applied Engineering Education for Soft Skills in the Context of Sustainability and Mobility. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(8), 324–336, doi: 10.1108/IJSHE-07-2022-0202.
Tomczak, K. (2022). The Creative Culture and Level of Innovation in the Selected Manufacturing Enterprises. Management and Production Engineering Review, 13(2), 117–126, doi: 10.24425/mper.2022.142060.
Turska-Kawa, A. (2016). Nadzieja podstawowa oraz orientacja pozytywna jako predyktory zaangażowania politycznego młodych [Basic Hope and Positive Orientation as Predictors of Political Engagement in Youth]. Przegląd Politologiczny, 1, 7–20, doi: 10.14746/pp.2016.21.1.1.
World Economic Forum (2016). The Future of Jobs Report. Employment, Skills, and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Global Challenge Insight Report. Retrived 15 May 2023 from: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf.
Winborg, J., & Hagg, G. (2022). The Role of Work-Integrated Learning in Preparing Students for a Corporate Entrepreneurial Career. Education and Training, 65(4), 674–696, doi: 10.1108/ET-05-2021-0196.
Wood, W., & Eagly, A.H. (2002). A Cross-Cultural Analysis of the Behavior of Women and Men: Implications for the Origins of Sex Differences. Psychological Bulletin, 128, 699–727, doi: 10.1037/0033-2909.128.5.699.
Wronowska, G. (2015). Oczekiwania na rynku pracy. Pracodawcy a absolwenci szkół wyższych w Polsce [Labor Market Expectations, Employers, and University Graduates in Poland]. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 214, 115–127.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Kamila Tomczak, Agnieszka Franczyk, Anna Bruska, Wanda Musialik

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 113
Liczba cytowań: 0