Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

The functioning of romantic love myths as an interpretive framework for young girls' experiences of romantic relationships: An Interpretative Phenomenological Analysis
  • Strona domowa
  • /
  • The functioning of romantic love myths as an interpretive framework for young girls' experiences of romantic relationships: An Interpretative Phenomenological Analysis
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 46 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

The functioning of romantic love myths as an interpretive framework for young girls' experiences of romantic relationships: An Interpretative Phenomenological Analysis

Autor

  • Kamila Kacprzak-Wachniew Adam Mickiewicz University https://orcid.org/0000-0002-3668-1720
  • Justyna Spychalska-Stasiak Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0001-7870-7469

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2024.005

Abstrakt

W tym artykule eksplorujemy doświadczenia miłosne młodych dziewcząt i ich koncepcje miłości w kontekście zmian zachodzących w dziedzinie intymności i różnorodnych modeli relacji. Aby uzyskać wgląd w to, jak nastolatki rozumieją swoje doświadczenia uczuciowe, przeprowadziliśmy badania z wykorzystaniem Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej.

W ramach badań przeprowadzono wywiady pogłębione z sześcioma nastoletnimi dziewczynami, które miały doświadczenia w byciu w związku uczuciowym. Transkrypcje wywiadów stanowiły surowy materiał empiryczny analizowany zgodnie z wytycznymi IPA (Smith et al., 2009). Analizy miały na celu sporządzenie notatek z transkrypcji, identyfikację ujawniających się tematów oraz ich zestawienie w poszukiwaniu wspólnych tematów nadrzędnych.

W wyniku analizy wyłoniono cztery tematy nadrzędne dla całej grupy badanych. Jeden z nich, opisany szczegółowo, dotyczył wiary w mity związane z romantyczną miłością i jej wpływu na postrzeganie relacji oraz interpretację doświadczeń uczuciowych u młodych dziewcząt.

Tematy wyłaniające się z narracji respondentek związane są z kulturowo podtrzymywaną wiarą w możliwość znalezienia "idealnego partnera" i romantycznie wplecioną wiarą w "prawdziwą miłość", której siła jest w stanie pokonać wszelkie trudności. Nasze analizy ujawniły, że romantyzowanie związków stanowi ramę dla interpretacji własnych doświadczeń, ale także te doświadczenia kształtować (motywując do określonych zachowań, np. do „walki albo ratowania” związku uczuciowego”. Wiara w mity romantyczne, np. idealizacja związku i partnera może powodować trudności w zakończeniu relacji, niekorzystnych dla ich zdrowia psychicznego młodego człowieka.

Bibliografia

Bauman, Z. (2007). Płynne czasy. Życie w epoce nowoczesności [Liquid Times. Living in the Age of Uncertainty]. Warszawa: Sic!.

Bidzan, M. (2007). Nastoletnie matki. Psychologiczne aspekty ciąży, porodu i połogu [Teenage Mothers. Psychological Aspects of Pregnancy, Childbirth and Postpartum]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Bidzan, M. (2013). Nastoletnie rodzicielstwo. Perspektywa psychologiczna [Teenage Parenthood. Psychological Perspectives]. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Borrajo, E., Gamez-Guadix, M., & Calvete, E. (2015). Justification Beliefs of Violence, Myths About Love, and Cyber Dating Abuse. Psicothema, 27(4), 327–333, doi: 10.7334/psicothema2015.59.

Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju [Gender: Psychological Perspectives]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brown, B.B., Feiring, C., & Furman, W. (1999). Missing the Love Boat: Why Researchers Have Shied Away from Adolescent Romance. In: W. Furman, B.B. Brown, & C. Feiring (Eds.), The Development of Romantic Relationships in Adolescence (pp. 1–16). New York: Cambridge University Press.

Bryant, C.M., & Conger, R.D. (2002). An Intergenerational Model of Romantic Relationship Development. In: A.L. Vangelisti, H.T. Reis, & M.A. Fitzpatrick (Eds.), Stability and Change in Relationships (pp. 57–82). Cambridge University Press, doi: 10.1017/CBO9780511499876.005.

Bryant, C.M. (2006). Pathways Linking Early Experiences and Later Relationship Functioning. In: A.C. Crouter, & A. Booth (Eds.), Romance and Sex in Adolescence and Emerging Adulthood: Risks and Opportunities (pp. 103–111). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Burell, G., & Morgan, G. (1979). Sociological Paradigms and Organisational Analysis. Elements of the Sociology of the Corporate Life. USA: Ashgate.

Cancian, F.M. (1986). The Feminisation of Love. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 11(4), 692–709, doi: 10.1086/494272.

Cava, M.J., Martinez-Ferrer, B., Buelga, S., & Carrascosa, L. (2020). Sexist Attitudes, Romantic Myths, and Offline Dating Violence as Predictors of Cyber Dating Violence Perpetration in Adolescents. Computers in Human Behavior, 111, 106449, doi: 10.1016/j.chb.2020.106449.

Cava, M.J., Buelga, S., Carrascosa, L., & Ortega-Baron, J. (2020). Relations Among Romantic Myths, Offline Dating Violence Victimization and Cyber Dating Violence Victimization in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1551, doi: 10.3390/ijerph17051551.

Ceretti, G., & Navarro, C. (2018). Myths of Romantic Love: Gender Perspectives in Adolescents Dating. About Gender. International Journal of Gender Studies, 7(13), 76–95, doi: 10.15167/2279-5057/AG2018.7.13.480.

Chapman, H.M. (2011). Love: A Biological, Psychological and Philosophical Study. Senior Honors Projects, 254, 3–28.

Collins, W.A. (2003) More Than Myth: The Developmental Significance of Romantic Relationships During Adolescence. Journal Of Research On Adolescence, 13(1), 1–24.

Cruces, J.M.S., Hawrylak, M.F., & Delegido, A.B. (2015). Interpersonal Variability of the Experience of Falling in Love. International Journal of Psychology & Psychological Therapy, 15(1), 87–100.

Cubells-Serra, J., Sanchez-Sicilia, A., Astudillo-Mendoza, P., Escandon-Nagel, N., & Baeza-Rivera, M.J. (2021). Assumption of the Myths of Romantic Love: Its Relationship With Sex, Type of Sex-Affective Relationship, and Sexual Orientation. Frontiers in Sociology, 20(6), 621–646, doi: 10.3389/fsoc.2021.621646.

Dembek, A. (2011). O obecności ideału romantyczności we współczesnych związkach miłosnych [On the Presence of the Romantic Ideal in Modern Loving Relationships]. Kultura i Społeczeństwo, 1, 146–166, doi: 10.35757/KiS.2011.55.1.8.

Furman, W., & Shaffer, L. (2003). The Role of Romantic Relationships in Adolescent Development. In: P. Florsheim (Ed.), Adolescent Romantic Relations and Sexual Behavior: Theory, Research, and Practical Implications (pp. 3–22). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Gdula, M. (2009). Trzy dyskursy miłosne [Three Discourses of Love]. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Giddens, A. (2006). Przemiany intymności: seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach [The Transformation of Intimacy. Sexuality, Love and Erotism in Modern Societies]. Warszawa: WN PWN.

Giddens, A. (2012). Socjologia [Sociology]. Warszawa: WN PWN.

Hurlock, E.B. (1965). Rozwój młodzieży [Youth Development]. Warszawa: WN PWN.

Illouz, E. (1997). Consuming the Romantic Utopia. University Of California Press.

Illouz, E. (2010). Uczucia w dobie kapitalizmu. [Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism]. Oficyna Naukowa.

Illouz, E. (2016). Dlaczego miłość rani? Studium z socjologii [Why Love Hurts: A Sociological Explanation]. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Jasińska-Kania, A. (Ed.) (2012). Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie [Values and Changes. Transformations in the Attitudes of Poles in the Uniting Europe]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Jimenez-Picon, N., Romero-Martin, M., Romero-Castillo, R. Palomo-Lara, J.C., & Alonso-Ruizet, M. (2022). Internalization of the Romantic Love Myths as a Risk Factor for Gender Violence: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sexuality Research and Social Policy, doi: 10.1007/s13178-022-00747-2.

Kacprzak, K. (2015). Związki uczuciowe adolescentów w perspektywie rozwojowej – przegląd wyników badań [Adolescents’ Romantic Relationships in the Developmental Perspective – Research Review]. Studia Edukacyjne, 36, 179–203, doi: 10.14746/se.2015.36.11.

Kacprzak-Wachniew, K. (2020). Sensy i znaczenia nadawane przez adolescentki ich doświadczeniom bycia w związkach uczuciowych [Senses and Meanings Given by Adolescent Girls to Their Experiences of Being in Romantic Relationships]. Krakow: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.

Karandashew, V. (2015). A Cultural Perspective on Romantic Love. Online Readings in Psychology and Culture, 5(4), 1–21, 10.9707/2307-0919.1135.

Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia [Human Development in Full Life Cycle]. In: J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki [Psychology. Academic Handbook], (pp. 285–332). Vol 1. Gdańsk: GWP.

Kłym, M., & Cieciuch, J. (2015). The Early Identity Exploration Scale – A Measure of Initial Exploration in Breadth During Early Adolescence. Frontiers of Psychology, 6, doi: 10.3389/fpsyg.2015.00533.

Knee, C.R., & Bush, A.L. (2008). Relationship Beliefs and Their Role in Romantic Relationship Initiation. In: S. Sprecher, A. Wenzel, & J. Harvey (Eds.), Handbook of Relationship Initiation (pp. 471–485). New York, Hove: Psychology Press.

Masanet, M.J., Medina-Bravo, P., & Ferres, J. (2018). Myths of Romantic Love and Gender-Based Violence in the Fan Forum of the Spanish Teen Series Los Protegidos. YOUNG, 26(4_suppl), 96S-112S, doi: 10.1177/1103308817748432.

Melosik, Z. (2007). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji [Popular Culture as a Factor of Socialization]. In: Z. Kwieciński, & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy. Academic Handbook], (pp. 68–95). Vol. 2. Warszawa: WN PWN.

Montgomery, M.J., & Sorell, G.T. (1998). Love and Dating Experience in Early and Middle Adolescence: Grade and Gender Comparisons. Journal of Adolescence, 21(6), 677–689, doi: 10.1006/jado.1998.0188.

Nava-Reyes, M.A., Rojas-Solis, J.L., Greathouse Amador, L.M., & Morales, L.A. (2018). Gender Roles, Sexism, and Myths of Romantic Love in Mexican Adolescents. International Journal of Psychology, 52(1), 102–111, doi: 10.30849/rip/ijp.v52i1.341.

Obuchowska, I. (2002). Adolescencja [Adolescence]. In: B. Harwas-Napierała, & J. Trempała (Eds.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka [Psychology of Human Development. Characteristics of Periods of Human Life], (pp. 163–201). Warszawa: WN PWN.

Odegard, A. (2021). Who Falls in Love First? The Role Gender Plays in Love Expression. Canadian Journal of Family and Youth, 13(3), 99–108, doi: 10.29173/cjfy29647.

Płonka-Syroka, B., Radziszewska, J., & Szlagowska, A. (Eds.). (2008a). Miłość kobiety. Społeczno-kulturowe mechanizmy kreowania emocji [Women’s Love. Socio-Cultural Mechanisms of Creating Emotions]. Vol. 1. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Płonka-Syroka, B., & Stacherzak, J. (Eds.). (2008b). Miłość mężczyzny. Społecznokulturowe mechanizmy kreowania emocji [A Man’s Love. Socio-Cultural Mechanisms of Creating Emotions]. Vol. 2. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Price, M., Hides, L., Cookshaw, W., Staneva, A.A., & Stoyanow, S.R. (2016). Young Love: Romantic Concerns and Associated Mental Health Issues Among Adolescent Help-Seekers. Behavioral Sciences, 6(9), 1–14, doi: 10.3390/bs6020009.

Rubacha, K. (2019). Empiryczne badania ilościowe w pedagogice [Empirical Quantitative Research in Pedagogy]. In: Z. Kwieciński, & B. Śliwerski (Eds.). Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy. Academic Handbook], (pp. 433–452). Warszawa: WN PWN.

Ruiz-Palomino, E., Ballester-Arnal, R., Gimѐnez-Garcia, C., & Gil-Llario, M.D. (2021a). The Teenage Love: Do Spanish Early-Middle Adolescents Believe in the Romantic Love? Revista de Psicologia Clinica con Ninos y Adolescentes, 8(2), 51– 55, doi: 10.21134/rpcna.2021.08.2.7.

Ruiz-Palomino, E., Ballester-Arnal, R., Gimѐnez-Garcia, C., & Gil-Llario, M.D. (2021b). Influence of Beliefs About Romantic Love on the Justification of Abusive Behaviors Among Early Adolescents. Journal of Adolescence, 92, 126–136, doi: 10.1016/j.adolescence.2021.09.001.

Smith, J.A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. Los Angeles [etc.]: Sage.

Sumter, S.R., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2013). Perceptions of Love Across the Lifespan: Differences in Passion, Intimacy, and Commitment. International Journal of Behavioral Development, 37(5), 417–427, doi: 10.1177/0165025413492486.

Szlendak, T. (2009). Ani anielice, ani diablice. Po prostu dziewczyny w szponach konsumpcji [Neither Angels Nor Devils. Simply Girls in the Clutches of Consumption]. In: K. Stadnik, & A. Wojtewicz (Eds.), Anielice czy diablice? Dziewczęta w szponach seksualizacji i agresji w perspektywie socjologicznej [Angels or Devils? Girls in the Clutches of Sexualisation and Aggression in Sociological Perspective], (pp. 8–10). Warszawa: WAiP.

Tsirigotis, K., Gruszczyński, W., & Tsirigotis-Wołoszczak, M. (2010). Natężenie składnikow przeżywanej miłości u młodzieży [The Intensity of Experienced Love Components Among Youth]. Seksuologia Polska, 8(1), 30–33.

Viejo, C., Ortega-Ruiz, R., & Sanchez, V. (2015). Adolescent Love and Well-Being: The Role of Dating Relationships for Psychological Adjustment. Journal of Youth Studies, 18(9), 1219–1236, doi: 10.1080/13676261.2015.1039967.

Wiseman, R. (2005). Świat dorastających dziewcząt. Jak pomoc córce przeżyć perypetie okresu dojrzewania? [Queen Bees & Wannabes. Helping Your Daughter Survive Cliques, Gossip, Boyfriends, and Other Realities of Adolescence]. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Stadnik, K., & Wójtewicz, A. (2009). Anielice czy diablice? Dziewczęta w szponach seksualizacji i agresji w perspektywie socjologicznej [Angels or Devils? Girls in the Clutches of Sexualisation and Aggression in Sociological Perspective]. Warszawa: WAiP.

Yela, C. (2003). Love from Social Psychology. Madrid: Piramide.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2024-09-24

Jak cytować

1.
KACPRZAK-WACHNIEW, Kamila & SPYCHALSKA-STASIAK, Justyna. The functioning of romantic love myths as an interpretive framework for young girls’ experiences of romantic relationships: An Interpretative Phenomenological Analysis. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 24 wrzesień 2024, T. 1, nr 46, s. 79–101. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2024.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 46 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Kamila Kacprzak-Wachniew, Justyna Spychalska-Stasiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 280
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa