„Girls to the Girl’s Room, Boys to the Boy’s Room”. The Visible and Invisible Pedagogy in Pre – School Education from the Perspective of Basil Bernstein
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2024.003Abstrakt
Autorka chcąc rozpoznać jakie są sposoby socjalizacji dziewczynek i chłopców do pełnienia określonych ról ze względu na płeć w ramach edukacji przedszkolnej, przeprowadziła badania metodą obserwacji bezpośredniej w jednej z grup pięciolatków w przedszkolu publicznym w 40 - tysięcznym mieście. Stosując teorię Basila Bernsteina pedagogii widzialnej i niewidzialnej rozpoznała, w jakich działaniach nauczycielek ujawnia się jeden z rodzajów tej pedagogii i jak to oddziałuje na proces socjalizacji dzieci do pełnienia określonych ról ze względu na płeć.
Bibliografia
Angrosino, M.V. (2009). Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej [Observation in a New Context, Ethnography, Pedagogy and Development of Social Issues]. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych [The Sage Handbook of Qualitative Research], (pp. 129–152). Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bajkowski, T. (2010). Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej [Femininity and Masculinity in the Perception of Academic Youth]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Bernstein, B. (1975). Class, Codes and Control: Towards a Theory of Educational Transmission. London: Routledge and Kegan Paul.
Bernstein, B. (1990a). Odtwarzanie kultury [Reproducing Culture]. Warszawa: PIW.
Bernstein, B. (1990b). Class, Codes and Control: The Structuring of Pedagogic Discourse. Vol. 4. London: Routledge.
Bernstein, B. (1996b). Class, Codes and Control: Theory, Research, Critique. Londyn: Taylor & Francis.
Bielecka-Prus, J. (2007). Basila Bernsteina typologia dyskursów organizacyjnych w instytucjach edukacyjnych: kod kolekcji i integracji [Basil Bernstein’s Typology of Organizational Discourses in Educational Institutions: The Code of Collection and Integration]. In: K.T. Konecki, & P. Chomczyński (Eds.), Zarządzanie organizacjami. Organizacja jako proces [Organization Management. Organization As a Process], (pp. 252–265). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.
Bielecka-Prus, J. (2010). Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina [Transmission of Culture in the Family and at School. Basil Bernstein’s Theory]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja [Male Domination]. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Chomczyńska-Rubacha, M. (Ed.) (2004). Płeć i rodzaj w edukacji [Sex and Gender in Education]. Łodź: Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Ciesielska, M., Wolanik Bostrom, K., & Ohlander, M. (2012). Obserwacja [Observation]. In: D. Jemielniak (Ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia [Qualitative Research. Methods and Tools], (pp. 41–66). Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Deaux, K., & Lewis, L.L. (1983). Components of Gender Stereotypes. Psychological Documents, 13, 25–83.
Deaux, K., & Lewis, L.L. (1984). Structure of Gender Stereotypes: Interrelationships Among Components and Gender Label. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 991–1004.
de Beauvoir, S. (2020). Druga płeć [The Second Sex]. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Dobrołowicz, J. (2010). Jaki jest chłopak? Dyskurs męskości w piśmie dla trzynastolatek [What’s Boy Like? Masculinity Discourse in Magazine for Thirteen-Year-Olds]. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
Gawor, A., & Mandal, E. (2007). Kobieta czy polityk? Treść i struktura stereotypu kobiety zajmującej się polityką [Woman or Politician? The Content and Structure of The Stereotype of a Woman in Politics]. In: E. Mandal (Ed.), Chowanna. Płeć a wybrane problemy społeczne [Gender and Selected Social Problems], (pp. 79– 93). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Giroux, H.A. (2006). Higher Education Under Siege: Implications for Public Intellectuals. The Nea Higher Education Journal, 63–78.
Gromkowska-Melosik, A. (2002). Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje [Feminity in Global Culture. Reconstructions and Representations]. Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN.
Gromkowska-Melosik, A. (2011). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu [Education and Social (In)Equality of Women. Access Dynamic Study]. Krakow: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Holmes, D.R., & Marcus, G.E. (2009). Przeformułowanie etnografii. Wyzwanie dl antropologii współczesności. [Reformulation of Ethnography. A Challenge for Contemporary Anthropology]. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych [The Sage Handbook of Qualitative Research], (pp. 645– 662). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Janowski, A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego [Student in the Theater of School Life]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Kopciewicz, L. (2003). Polityka kobiecości jako pedagogika rożnic [The Politics of Femininity as a Pedagogy of Differences]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu [Gender and Education. A Phenomenographic Study Using Pierre Bourdieu’s Social Theory]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Kopciewicz, L., & Zierkiewicz, E. (Eds.) (2009). Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji [Sex and Sexuality in Socialization and Education]. Warszawa: ENETEIA.
Kopciewicz, L. (2009). Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów [Education as a Practice of Domination. Participation of The School in The Generation of Generic Capital of Female and Male Students]. In: L. Kopciewicz, & E. Zierkiewicz (Eds.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji [Sex and Sexuality in Socialization and Education], (pp. 13–28). Warszawa: ENETEIA.
Kopciewicz, L. (2012). Równa szkoła. Matematyka, władza i pole wytwarzania kultury [Equal School. Maths, Power and The Field of Culture Production]. Warszawa: Difin.
Kostera, M., & Krzyworzeka, P. (2012). Etnografia [Ethnography]. In: D. Jemielniak (Ed.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie [Qualitative Research. Approaches and Theories], (pp. 167–187). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kuczyńska, A. (1992). Inwentarz do oceny płci psychologicznej. Podręcznik. [Inventory for Assessing Psychological Gender. Manual]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kusiak, J., & Świątkowska, B. (Eds.) (2013). Miasto zdrój. Architektura i programowanie zmysłów [Sanative City. Architecture and Programming Senses]. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Kwiatkowska, A. (1999). Siła tradycji i pokusa zmiany, czyli o stereotypach płciowych. [The Power of Tradition and the Temptation of Change, or Gender Stereotypes], In: J. Miluska, & P. Boski (Eds.), Męskość –kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej [Masculinity-Femininity in an Individual and Cultural Perspective], (pp. 143–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mandal, E. (2003). Kobiecość i męskość. Popularne opinie a badania naukowe [Feminity and Masculinity. Popular Opinions and Research]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Mandal, E. (2004). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią [Subjective and Interpersonal Consequences of Gender Stereotypes]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji [Sociology of Education]. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Miluska, J. (2011). Czy kobiety są gorsze? Obrazy społeczne kobiet i innych kategorii społecznych [Are Women Inferior? Social Images of Women and Other Social Categories]. In: B. Bartosz (Ed.), Kobiecość i męskość. Komunikacja, relacje, społeczeństwo [Femininity and Masculinity. Communication, Relationships, Society], (pp.). Warszawa: ENETEIA.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2004). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń [Family Experiences in Narratives. Interpretation of Senses and Meanings]. Vol. 2. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2013). Rożni czy tacy sami? Dziewczynki i chłopcy jako przedmiot i podmiot edukacji [Different or The Same? Girls and Boys as the Object and Subject of Education]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
NOVIGADO Project. (n.d.) Retrieved 1 October 2023 from: https://fcl.eun.org/novigado.
Olechnicki, K., & Załęcki, P. (1997). Słownik socjologiczny [Sociological Dictionary]. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.
Program “równościowe przedszkole” z 2014 roku [The “Equality Kindergarten” Programme from 2014]. Retrieved 20 November 2023 from: https://genderexperts.files.wordpress.com/2012/10rownosciowe_przedszkole_program.pdf.
Renzetti, C.M., & Curran, D.J. (2005). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo [Woman, Man and Society]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
The Polish Ombudsman for Children (nd.). The Website of The Polish Ombudsman for Children. Retrieved 10 October 2023 from: https://brpd.gov.pl/prawadziecka/.
Zinn, H. (2011). On History. New York: Seven Stories Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Colette Szczepaniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 156
Liczba cytowań: 0