Analiza psychometryczna kwestionariusza asertywności nauczyciela
(Obszar C – Przejawianie asertywności w kontakcie z nauczycielami) (Obszar D – przejawianie asertywności w kontakcie z przełożonym)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2023.034Słowa kluczowe
KAN, badanie asertywności, asertywność nauczycieli, gotowość do przejawiania asertywności,, asertywnośćAbstrakt
Podręcznik zawiera kolejną część efektów pracy nad budową Kwestionariusza Asertywności Nauczyciela (KAN) autorstwa Teresy Zubrzyckiej-Maciąg i Janusza Kirenki. Przygotowywane narzędzie ma strukturę modułową i służy do badania asertywności nauczycielskiej ujawnianej w czterech obszarach funkcjonowania społecznego,
tj. w kontakcie z uczniami, z rodzicami uczniów, z innymi nauczycielami i z przełożonym, jak również do badania ogólnego poziomu asertywności nauczycieli. Pierwsza
część narzędzia została opublikowana w 2021 roku pod tytułem Analiza psychometryczna Kwestionariusza Asertywności Nauczyciela (obszar A – przejawianie asertywności w kontakcie z uczniami) (Zubrzycka-Maciąg, Kirenko, 2021). W niniejszym opracowaniu w przestrzeni analiz psychometrycznych zaistnieją: KAN (obszar C),
dotyczący asertywności nauczyciela przejawianej w kontakcie z innymi nauczycielami, oraz KAN (obszar D), badający asertywność nauczycieli w kontakcie z dyrektorem szkoły. Ostatnia część kwestionariusza – KAN (obszar B) – jest w przygotowaniu.
Za teoretyczną podstawę opracowywanego narzędzia przyjęto behawioralno-kognitywno-fenomenologiczną koncepcję asertywności Ryszarda Poprawy, opisującą
ją jako dyspozycję osobowościową. Badania przeprowadzono w grupie 754 nauczycieli oraz w grupach mniejszych zgodnie z przyjętymi procedurami. Dokonane oceny rzetelności i trafności narzędzia, w tym analiza związków z innymi narzędziami (COPE – C.S. Carver, M.S. Scheier i J.K. Weintraub; INTE – N.S. Schutte, J.M. Malauff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden i I. Dornheim; SOC-29 – A. Antonovsky; NEO-FFI – P.T. Costa i R.R. McCrae oraz SES – M. Rosenberg), pozwoliły uznać KAN (obszary C i D, analogicznie do obszaru A) za narzędzie trafne kryterialnie.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Teresa Zubrzycka-Maciąg, Janusz Kirenko
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 517
Liczba cytowań: 0