Motivation and Learning Conceptions That Matter When Considering Global Citizenship Education
Global Citizenship Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2023.025Abstrakt
Edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa musi uwzględniać kontekst edukacyjny przyszłych nauczycieli, ponieważ są oni odpowiedzialni za kształcenie kolejnych pokoleń. Globalne kompetencje implikują u tych przyszłych nauczycieli możliwość generowania edukacji tworzącej wartość (Makiguchi, 1998). Jeden ze sposobów operacjonalizacji edukacji tworzącej wartości można przeprowadzić, rozważając potrzebę promowania zajęć, w których efekty uczenia się są powszechnie osiągane (achievement), które sprawiają przyjemność lub są wrażliwe na relacje afektywne (affiliation), a przede wszystkim, które są istotne lub mają znaczenie (meaning). To wymaganie zawarte w edukacji tworzącej wartości zderza się z rzeczywistością naszych studentów, którzy zazwyczaj byli socjalizowani w bardziej instrumentalnych koncepcjach uczenia się.
Z tego powodu w niniejszym artykule przedstawiamy wyniki uzyskane w grupie 30 uczniów, którzy uczestniczyli w działaniu innowacyjnym polegającym na stworzeniu idealnej szkoły i prowadzeniu zajęć typowych dla tej szkoły. Uczniowie wypełniali ankiety, w których oceniali lekcje otrzymane od swoich rówieśników pod względem motywacji i rodzaju prowadzonych zajęć. Uczniowie znacząco zwiększyli percepcję motywacji znaczenia, ale nie motywacji osiągnięć i afiliacji. Odeszli od koncepcji opartej na przekazywaniu informacji do podejścia opartego na interakcji i zastosowaniu zdobytej wiedzy.
Bibliografia
Barber, J.P., & King, P.M. (2014). Pathways Toward Self-Authorship: Student Responses to the Demands of Developmentally Effective Experiences. Journal of College Student Development, 55(5), 433–450, doi: 10.1353/csd.2014.0047.
Barber, J.P., King, P.M., & Baxter Magolda, M.B. (2013). Long Strides on the Journey Toward Self-Authorship: Substantial Developmental Shifts in College Students’ Meaning Making. The Journal of Higher Education, 84(6), 866–896.
Baxter Magolda, M.B., King, P.M., Taylor, K.B., & Wakefield, K.M. (2012). Decreasing Authority Dependence During the First Year of College. Journal of College Student Development, 53(3), 418–435.
Bosanquet, A. (2010, December). Higher Education Guarantees Global Citizenship, or Does It. In: Enhancing Learning Experiences in Higher Education International Conference, Hong Kong. Retrieved 15 June 2022 from: http://www.cetl.hku.hk/conference2010/pdf/Bosanquet.pdf.
Bourn, D. (2022). Education for Social Change. Perspectives on Global Learning. Bloomsbury.
Caruana, V. (2014). Re‐Thinking Global Citizenship in Higher Education: From Cosmopolitanism and International Mobility to Cosmopolitanisation, Resilience and Resilient Thinking. Higher Education Quarterly, 68(1), 85–104, doi: 10.1111/hequ.12030.
Cranton, P. (2002). Teaching for Transformation. New Directions for Adult and Continuing Education, 93, 63–72.
Fukuda, M., & Nishikawa Chávez, K. (2021). Summer Study Abroad in Japan: Maximizing Intercultural Competency Development Through Self‐Guided Cultural Exploration and Reflection Tasks. Foreign Language Annals, 54(3), 823–846.
Garrison, J., Hickman, L., & Ikeda, D. (2014). Living As Learning. John Dewey in the 21st Century. Dialogue Path Press.
Goulah, J. (2020). Daisaku Ikeda and the Soka Movement for Global Citizenship. Asia Pacific Journal of Education, 40(1), 35–48, doi: 10.1080/02188791.2020.1725432.
Hamer, R., & van Rossum, E.J. (2017). Six Languages in Education – Looking for Postformal Thinking. Behavioral Development Bulletin, 22(2), 377–393, doi: 10.1037/bdb0000030.
Ikeda, D. (2021a). Un Nuevo Humanismo [A New Humanism]. Ediciones Civilización Global.
Ikeda, D. (2021b). The Light of Learning. Selected Writings on Education. Middleway Press.
Kegan, R. (1994). In Over Our Heads: The Mental Demands of Modern Life. Harvard University Press.
Kegan, R. (2000). What Form Transforms? A Constructive-Developmental Approach to Transformative Learning. In: J. Mezirow, & Associates (Eds.), Learning As Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 35–69). Jossey-Bass.
King, P.M., Perez, R.J., & Barber, J.P. (2022). A Four-Year Longitudinal Study of Self- Authorship Development: Evidence from the Wabash National Study. Journal of College Student Development, 63(6), 626–642, doi: 10.1353/csd.2022.0052.
Le Bofert, G. (1994). De la Competence. Essai sur un Attracteur Étrange [On Competence. Essay on an Attractor]. Les Éditions dòrganisation.
Lourenço, M. (2021). From Caterpillars To Butterflies: Exploring Pre-Service Teachers’ Transformations While Navigating Global Citizenship Education. Frontiers in Education, 6, doi: 10.3389/feduc.2021.651250.
Makiguchi, T. (1998) Educación para una Vida Creativa [Education for a Creative Life]. UFLO.
Massaro, V.R. (2022). Global Citizenship Development in Higher Education Institutions: A Systematic Review of the Literature. Journal of Global Education and Research, 6(1), 98–114, doi: 10.5038/2577-509X.6.1.1124.
Nichols, M., Choudhary, N., & Standring, D. (2020). Exploring Transformative Learning in Vocational Online and Distance Education. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 24(2), 43–55.
Nogueiras, G., & Iborra, A. (2017). Understanding and Promoting Self-Direction in Freshman and Master’s Students: A Qualitative Approach. Behavioral Development Bulletin, 22(2), 394–404, doi: 10.1037/bdb0000024.
Nuñez, I., Goulah, J., & Dillard, C.B. (2021). Hope and Joy in Education: Engaging Daisaku Ikeda Across Curriculum and Context. Teachers College Press.
Oguro, S., & Harbon, L. (2021). Enhancing Pre-Service Teachers’ Global Competencies Through Interdisciplinary Study Abroad. Interdisciplinary Approaches Toward Enhancing Teacher Education, 20–32, doi: 10.4018/978-1-7998-4697-0.ch002.
Palmer, P.J., Zajonc, A., & Scribner, M. (2010). The Heart of Higher Education: A Call To Renewal. John Wiley & Sons.
Pizzolato, J.E., Nguyen, T.L.K., Johnston, M.P., & Wang, S. (2012). Understanding Context: Cultural, Relational, & Psychological Interactions in Self-Authorship Development. Journal of College Student Development, 53(5), 656–679.
Santamaría-Cárdaba, N., & Lourenço, M. (2021). Global Citizenship Education in Primary School: A Comparative Analysis of Education Policy Documents in Portugal and Spain. Iberoamerican Journal of Development Studies, 10(2), doi: 10.26754/ojs_ried/ijds.585.
Sharma, N. (2020) Value-Creating Global Citizenship Education for Sustainable Development. Strategies and Approaches. Palgrave Macmillan.
Sze-yeng, F., & Hussain, R.M.R. (2010). Self-Directed Learning in a Socio-Constructivist Learning Environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1913–1917, doi: 10.1016/j.sbspro.2010.12.423.
Tarozzi, M., & Torres, C.M. (2016). Global Citizenship Education and the Crises of Multiculturalism: Comparative Perspectives. London: Bloomsbury Academic.
UNESCO. (2015). Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives. Paris: UNESCO.
Van Rossum, E.J., & Hamer, R.N. (2010). The Meaning of Learning and Knowing. Sense Publishers.
Van Rossum, E.J., & Hamer, R.N. (2012). Analyzing Higher Education Teachers’ Learning – Teaching Conceptions with a Model of Student Thinking. Conference Presentation. Vancouver, British Columbia, Canada: AERA Conference.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Alejandro Iborra Cuéllar, LUANA BRUNO, Ana Belén García-Varela
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 323
Liczba cytowań: 0