Refunctioning and Extending Ethnographic Methods of Data Collection and Analysis in Educational Action Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.043Abstrakt
W artykule podejmuję próbę zarysowania konsekwencji metodycznych głównych przesunięć konceptualnych, które jako efekt zwrotów epistemologiczno-metodologicznym odnotowywanych w naukach społecznych, występują (już czy występować mogą) których spodziewać się można w przestrzeni edukacyjnych badań w działaniu. Przyjmując, że opis etnograficzny stanowi punkt wyjścia większości podejmowanych w edukacji projektów zaliczanych do tego typu badań interwencyjnych określanych jako action research, skupiam się na pytaniu o odzwierciedlanie się w ich metodyce rozszerzenia związanego z konstytuowaniem (się) zróżnicowanych formuł poszukiwań w związku z przeformułowywaniem etnografii po „kryzysie reprezentacji”.
@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}Bibliografia
Angrosino, M.V. (2005). Recontextualizing Observation: Ethnography, Pedagogy, and the Prospects for a Progressive Political Agenda. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3ed. (pp. 729–747). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Červinkova, H. (2013a). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu [Educational Ethnography and Action Research]. Forum Oświatowe, 1(48), 123–137.
Červinkova, H. (2013b). Przywracając pamięć miastu: Z antropologiczno-pedagogicznych badań w działaniu [Reclaiming the Memory of the City: From Anthropological-Educatioal Action Research]. In: H. Cervinkova, & B.D. Gołębniak (Eds.), Edukacyjne badania w działaniu [Educational Action Research] (pp. 205–217). Warszawa: Scholar.
Červinkova, H. (Ed.) (2019). Antropologia i edukacja: Etnograficzne badania edukacyjne w tradycji amerykańskiej [Anthropology and Education: Ethographic Educational Research in American Ttradition]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Chase, S.E. (2005). Narrative Inquiry Multiple Lenses, Approaches, Voices. In: N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitatve Research: Third Edition (pp. 651–679). London–Thousand Oaks, CA–and New Dehi: Sage.
Clifford, J., & Marcus, G.E. (Eds.) (1986). Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley, Los Angeles–London: University of California Press.
Cunningham, B. (Ed.) (2008). Exploring Professionalism. London: Institute of Education.
Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Etyczne aspekty badania w działaniu: Poszanowanie praw uczestników badań [Ethical Apects of Action Research: Respecting the Rights of Research Participants). In: H. Cervinkova, & B.D. Gołębniak (Eds.), Edukacyjne badania w działaniu [Educational Action Research], (pp. 76–88). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badania w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli [Action Research in Teacher Education and Further Professional Training]. 2(19), 181–94.
Denzin, N. (2003). Performance Ethnography: Critical Pedagogy and the Politics of Culture. Thousand Oaks–London–New Delhi: SAGE Publications.
Denzin, N., & Lincoln, Y.S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3 ed. (pp. 1–32). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Drozdowski, J. (2019). Antropologia edukacji: Studium różnicy kulturowej w społeczeństwie otwartym [Anthropology of Education: on Cultural Difference in Open Society]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersyteu im. Adama Mickiewicza.
Geertz, C. (2005). Interpretacja kultury [originally published as The Interpretation of Cultures]. Transl. by M. Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gołębniak, B.D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami [Educational Action Research: Between Academic Legitimisation and Practical Simpliifcations]. In: H. Cervinkova, & B.D. Gołębniak (Eds.), Edukacyjne badania w działaniu [Educational Action Research] (pp. 51–75). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Gołębniak, B.D. (2014). O „upedagogicznianiu” szkoły poprzez akademicki dyskurs edukacyjny: Ku autoetnografii [On ‘Pedagogising’ the School Through Academic Discourse on Education: Towards an Autoethnography]. Forum Oświatowe, 2(52), 147–169. Retrieved 20 June 2021 from: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/279.
Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia [Educational Processes). In: Z. Kwieciński, & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki [Education: a University Textbook] (pp. 857–959). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gołębniak, B.D., & Červinkova, H. (2010). W poszukiwaniu emancypacyjno-transformacyjnego wymiaru badań pedagogicznych i antropologicznych [Exploring the Emancipatory-Transformative Dimension of Educational and Anthropological Research]. In: H. Červinkova, & B.D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane [Action research: Engaged Pedagogy and Anthropology] (pp. VII–XVII). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Gołębniak, B.D, & Zamorska, B. (2020). Wyjść poza opis: Interwencje formatywne w edukacji dziecka [Beyond Description: Formative Interventions in Child Education). In: M. Magda-Adamowicz, & E. Kowalska (Eds.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych [The Child and Childhood in Eeducation Research] (pp. 315–335). Toruń: Wydawnictwo Adama Marszałek.
Gołębniak, M. (2017). Antropologia i etnografia edukacyjna – na pograniczu dyscyplin [Anthropology and Educational Ethnography: At the Intersection of Disciplines). Forum Oświatowe, 29, 2(58), 45–60. Retrieved 25 June 2021 from: https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/578.
Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (2005). Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences. Competing Paradigms in Qualitative Research. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3rd ed. (pp. 191–218). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Heron, J., & Reason, P. (1997). A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry, 3(3), 274–294.
Holman-Jones, S. (2005). Autoethnography: Making the Personal Political. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3rd ed. (pp. 763–792). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Holmes, D.R., & Marcus, G.E. (2009). Refunctioning Ethnography: the Challenge of an Anthropology of the Contemporary. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3rd ed. (pp. 1099–1114). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Irasiak, A. (2017). Wzajemne uczenie się osób głuchych i słyszących w projekcie edukacyjnym [Mutual Learning of Deaf and Hearing People in an Educational project]. Unpublished PhD dissertation, Faculty of Education, University of Lower Silesia in Wrocław.
Koczanowicz, L. (2020). Lęk i olśnienie. Eseje o kulturze niepokoju [Anxiety and Lucidity: Essays on the Culture of Unrest]. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.
Krenz, R. (2013.) Pro et contra – głos krytyczny [Pro et Contra: A Critical Voice). In: H. Cervinkova, & B.D. Gołębniak (Eds.), Edukacyjne badania w działaniu [Educational Action Research] (pp. 89–102). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Król, M. (2020). Notatki. Równość. Marzenie o wspólnocie [Notes. Equality. Dreaming of Community]. Retrieved 25 May 2020 from: https://obywatele.news/notatki-prof-marcina-krola-marzenie-o-wspolnocie/.
Lewin, K. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34–46.
Ligus, R. (2013) Tutoring uczestniczący w akademickim kształceniu nauczycieli jako badanie w działaniu [Participatory Tutoring as Action Research in Teacher University Education). In: H. Cervinkova, & B.D. Gołębniak (Eds.), Edukacyjne badania w działaniu [Educational Action Research] (pp. 228–248). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Malinowski, B. (2005) Argonauci zachodniego Pacyfiku [originally published as Argonauts of the Western Pacific: An account of native enterprise and adventure in the archipelagoes of Melanesian New Guinea]. Transl. by B. Olszewska-Dyoniziak, & S. Szynkiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marcus, G.E. (1983). Elites: Ethnographic Issues. Albuquerque: University of New Mexico Press.
Marcus, G.E. (2002). Beyond Malinowski and after Writing Culture: On the Future of Cultural Anthropology and the Predicament of Ethnography. The Australian Journal of Anthropology, 13(2), 191–199, doi: 10.1111/j.1835-9310.2002.tb00199.x.
Marcus, G.E., & Fischer, M.J. (1986). Anthropology as Cultural Critique: an Experimental Moment in the Human Sciences. Chicago: University of Chicago Press.
Markham, A.N. (2005). The Methods, Politics, and Ethics of Representation in Online Ethnography. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3rd ed. (pp. 793–820). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Peräkylä, A. (2005). Analyzing Talk and Text. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, 3rd ed. (pp. 869–886). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.
Pyżalski, J. (2020). Zdalne nauczanie – gdzie jesteśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badań naukowych ‘Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie pandemii koronawirusa’ [Remote Teaching – Where do we Stand, where are we Heading? Initial Findings of the Research Project ‘Remote Teaching and Adaptation to the Social Conditions under the Coronavirus Pandemic]. Warszawa: ORE. Retrieved 28 February 2021 from: https://ug.edu.pl/news/sites/ug.edu.pl/files.
Reason, P., & Torbet, W.R. (2001). ‘The Action Turn: Toward a Transformational Social Science.’ Concepts and Transformations, 6(1), 1–37.
Sachs, J. (1999). Learning to Improve or Improving Learning: The dilemma of Teacher Continuing Professional Development. Retrieved 22 July 2014 from: http://www.fm-kp.si/zalozba/ISBN/978-961-6573-65-8/009-020.pdf, doi: 10.12775/RA.2013.053.
Siarkiewicz, E., Trębińska-Szumigraj, E., & Zielińska-Pękał, D. (2012). Edukacyjne prowokacje: Wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców [Educational Provocations: Performative Ethnography in Counsellor Training]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Žižek, S. (2020). Pandemia! COVID-19 trzęsie światem [Originally published as Pandemic! COVID-19 Shakes the World]. Transl. by J. Maksymowicz-Hamann. Gdynia: Wydawnictwo Relacja.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 404
Liczba cytowań: 0