Social Image of Autism and the Need for Educational Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.037Słowa kluczowe
autism, social representation, educational research, shared knowledgeAbstrakt
W artykule prezentujemy wyniki internetowego badania ankietowego, dotyczącego społecznego postrzegania spektrum autyzmu (ang. Autism Spectrum Disorders, ASD). Analiza wyników badania, przeprowadzonego w okresie od marca do maja 2020 roku wśród polskich użytkowników portalu Facebook, w którym udział wzięło 355 osób, złożonego z dwóch części – pytań zamkniętych oraz wolnych skojarzeń – wskazuje na istnienie interesującego
poznawczo rozłamu pomiędzy deklarowanym stanem wiedzy ankietowanych a widocznym w wolnych skojarzeniach, bardziej negatywnym stosunkiem do osób w spektrum. W stosunku tym uwagę zwraca podszycie relacji pomiędzy nimi a osobami neurotypowymi uczuciami takimi jak strach, lęk czy niepewność. Wyniki badania zdają się jednoznacznie wskazywać na konieczność dalszego prowadzenia kolejnych projektów edukacyjnych i uwrażliwiających w stosunku do osób w spektrum autyzmu.
Bibliografia
Hacking, I. (2007). Kinds of People: Moving Targets. In: P.J. Marshall (Ed.), Proceedings of the British Academy, Volume 151, 2006 Lectures (pp. 285–318). Oxford: British Academy, doi: 10.5871/bacad/9780197264249.003.0010.
Moscovici, S. (2001). Why a Theory of Social Representations? In: K. Deaux, & G. Philogène (Eds.), Representations of the Social: Bridging Theoretical Traditions (pp. 18–66). Oxford: Blackwell.
Osteen, M. (2009). Autism and Representation. A Comprehensive Introduction. In: M. Osteen (Ed.), Routledge research in cultural and media studies: Autism and representation (pp. 1–47). New York: Routledge.
Płatos, M. (2018). Autyzm odcieleśniony. Historia społecznego konstruowania autyzmu jako choroby, zaburzenia i niepełnosprawności [Disembodied Autism. History of Social Construction of Autism as Disease, Disorder and Disability]. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 10(1), 100–112, doi: 10.24917/20837275.10
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 451
Liczba cytowań: 0