Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Social Image of Autism and the Need for Educational Research
  • Strona domowa
  • /
  • Social Image of Autism and the Need for Educational Research
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Krótkie artykuły badawcze

Social Image of Autism and the Need for Educational Research

Autor

  • Maciej Cezary Wodziński Doctoral School of Humanities, Maria Curie-Skłodowska University, Lublin, Poland https://orcid.org/0000-0001-6347-5634
  • Paulina Gołaska-Ciesielska Centre for Supporting Relationships, Poznan, Poland https://orcid.org/0000-0002-8482-1417

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.037

Słowa kluczowe

autism, social representation, educational research, shared knowledge

Abstrakt

W artykule prezentujemy wyniki internetowego badania ankietowego, dotyczącego społecznego postrzegania spektrum autyzmu (ang. Autism Spectrum Disorders, ASD). Analiza wyników badania, przeprowadzonego w okresie od marca do maja 2020 roku wśród polskich użytkowników portalu Facebook, w którym udział wzięło 355 osób, złożonego z dwóch części – pytań zamkniętych oraz wolnych skojarzeń – wskazuje na istnienie interesującego
poznawczo rozłamu pomiędzy deklarowanym stanem wiedzy ankietowanych a widocznym w wolnych skojarzeniach, bardziej negatywnym stosunkiem do osób w spektrum. W stosunku tym uwagę zwraca podszycie relacji pomiędzy nimi a osobami neurotypowymi uczuciami takimi jak strach, lęk czy niepewność. Wyniki badania zdają się jednoznacznie wskazywać na konieczność dalszego prowadzenia kolejnych projektów edukacyjnych i uwrażliwiających w stosunku do osób w spektrum autyzmu.

Biogram autora

Maciej Cezary Wodziński - Doctoral School of Humanities, Maria Curie-Skłodowska University, Lublin, Poland

PhD student of philosophy

Bibliografia

Hacking, I. (2007). Kinds of People: Moving Targets. In: P.J. Marshall (Ed.), Proceedings of the British Academy, Volume 151, 2006 Lectures (pp. 285–318). Oxford: British Academy, doi: 10.5871/bacad/9780197264249.003.0010.

Moscovici, S. (2001). Why a Theory of Social Representations? In: K. Deaux, & G. Philogène (Eds.), Representations of the Social: Bridging Theoretical Traditions (pp. 18–66). Oxford: Blackwell.

Osteen, M. (2009). Autism and Representation. A Comprehensive Introduction. In: M. Osteen (Ed.), Routledge research in cultural and media studies: Autism and representation (pp. 1–47). New York: Routledge.

Płatos, M. (2018). Autyzm odcieleśniony. Historia społecznego konstruowania autyzmu jako choroby, zaburzenia i niepełnosprawności [Disembodied Autism. History of Social Construction of Autism as Disease, Disorder and Disability]. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 10(1), 100–112, doi: 10.24917/20837275.10

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2021-12-16

Jak cytować

1.
WODZIŃSKI, Maciej Cezary & GOŁASKA-CIESIELSKA, Paulina. Social Image of Autism and the Need for Educational Research. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 16 grudzień 2021, T. 2, nr 35, s. 175–184. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.037.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Krótkie artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 682
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autism, social representation, educational research, shared knowledge
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa