Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Biography of Things – A Ball
  • Strona domowa
  • /
  • Biography of Things – A Ball
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Biography of Things – A Ball

Autor

  • Agnieszka Anita Zalewska-Meler Akademia Pomorska w Słupsku, Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Ogólnej https://orcid.org/0000-0003-1924-2790

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.031

Słowa kluczowe

history of the ball, ball games, playing with the ball, children's folklore, children's movement culture,

Abstrakt

The presented text is a study of interest in ball as an element of formation and perception of childhood. The research project was embedded in the paradigm of qualitative, interpretative research, where the focus was on the language of the preschooler, which becomes a reflection of the world of physical culture present in the mind of the child – the narrator. The problem of research is focused on the question: To what extent is the ball and its meanings an element of material culture located in the area of physical culture, and in what circumstances is it a determinant of child-specific pre-school folklore? The resulting space of the presented analyzes is an element of the phenomenographic method, where the use of a partially structured interview with preschool children (N = 80) provided the basis for the analysis of the perception and use of a ball in the cognitive theory of a child’s language space. The main conclusions from the research are: 1) for younger children, the ball is more often an attribute of spontaneous play than conventional actions (governed by rules and patterns), 2) for 5- and 6-year-olds, the ball is an artifact of attractive motor activity, training complex motor skills and competition. In middle childhood, the ball is a domain of spontaneous emotionality and an attribute of children’s play, which becomes a material for perceiving, interpreting and situating oneself in a specific culture of movement. The research was conducted in ten municipal kindergartens in the city of Slupsk, Poland in 2016–2019.

Bibliografia

Attfeld, J. (2000). Wild Things. The Material Culture of Everyday Life. New York: Berg Publishers.

Barankiewicz, J. (1998). Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego [Lexicon of Physical Education and School Sports]. Warszawa: WSiP.

Cieślikowski, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecięca. Wiersze dla dzieci [Great Play. Children’s Folklore. Children’s Imagination. Children’s Rhymes]. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Donnelly, P. (2006). The Sociology of Sport. In: C.D. Bryant, & L.D. Peck (Eds.), 21st Century Sociology (pp. 205–213). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage.

Douglas, M. (2007). Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne [Hidden Meanings. Selected Anthropological Sketches]. Kęty: Wydawnictwo Marek Drzewiecki. Giulianotti, R. (2005). Sport. A Critical Sociology. Cambridge: Polity Press.

Herzfeld, M. (2008). Zażyłość kulturowa [Cultural Intimacy]. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Huizinga, J. (1985). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury [Homo Ludens. A Study of the Play Element in Culture]. Warszawa: Czytelnik.

Ingold, T. (2005). Kultura i postrzeganie środowiska [Culture and the Perception of the Environment]. In: M. Kempny, & E. Nowicka (Eds.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej [Culture Study. Elements of Anthropological Theory] (pp. 73–86). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jarvie, G. (2006). Sport, Culture and Society. London–New York: Routledge.

Kardela, H. (1993). Analiza semantyczna wyrażeń języka naturalnego [Semantic Analysis of Expressions in the Natural Language]. In: J. Bartmiński, & R. Tokarski (Eds.), O definicjach i definiowaniu [On Definitions and Defining] (pp. 141–159). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kleiber, G. (2003). Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne [Semantics of Prototypes. Categories and Lexical Meaning]. Kraków: Universitas.

Krajewski, M. (2008). Przedmiot, który uczłowiecza… [An Object Which Humanises…]. Kultura Współczesna, 3(57), 43–54.

Langacker, R.W. (1995). Wykłady z gramatyki kognitywnej [Lectures in Cognitive Grammar]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lipiec, J. (2007). Pożegnanie z Olimpią [A Farewell to Olympia]. Kraków: Fall.

Lipoński, W. (1987). Humanistyczna encyklopedia sportu [Humanistic Encyclopaedia of Sport]. Warszawa: Sport i Turystyka.

Lipoński, W. (2004). Rochwist i palant. Studium etnograficzne dawnych i polskich sportów i gier ruchowych na tle tradycji europejskiej [Rochwist and Palant. An Ethnological Study of Old and Polish Sports and Motor Games, in View of the European Tradition]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe AWF.

Lipoński, W. (2012). Historia sportu [History of Sport]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Matyja, D. (2000). Leksykon PWN. Sport. [PWN Lexicon. Sport]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowakowska-Kępna, I. (1993). Definiowanie znaczenia wyrażeń w kognitywizmie. Wybrane zagadnienia [Defining the Meaning of Expressions in Cognitivism. Selected Issues]. In: J. Bartmiński, & R. Tokarski (Eds.), O definicjach i definiowaniu [On Definitions and Defining] (pp. 161–180). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Rakowski, T. (2008). Przemiany, przesunięcia, przedmioty przejściowe [Transformations, Shifts, Transitional Objects]. Kultura Współczesna, 3(57), 55–72.

Scrambler, G. (2005). Sport and Society History. Power and Culture. Maidenhead: Open University Press.

Słapek, D. (2010). Sport i widowiska w świecie antycznym. Kompendium [Sport and Spectacles in the Ancient World. A Compendium]. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Homini, Wydawnictwa UW.

Szczepska-Pustkowska, M. (2014). Esej o kulturze dziecięcej [Essay on Children’s Culture]. Studia Edukacyjne, 32, 189–210, doi: 10.14746/se.2014.32.12.

Zaleski, M. (2016). A jednak [And Yet]. In: W. Bojda, & A. Nawarecki (Eds.), Piłeczka. Studia o ruchu i melancholii [The Ball. Studies in Movement and Melancholy] (pp. 21–28). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2021-12-16

Jak cytować

1.
ZALEWSKA-MELER, Agnieszka Anita. Biography of Things – A Ball. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 16 grudzień 2021, T. 2, nr 35, s. 53–68. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 484
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

history of the ball, ball games, playing with the ball, children's folklore, children's movement culture,
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa