Wytyczne dla autorów
Zasady przygotowania prac do publikacji w Wydawnictwie UMK
1. Publikujemy teksty w języku angielskim. Autorzy i autorki przesyłając tekst w języku polskim, deklarują jednocześnie, że po uzyskaniu pozytywnych recenzji i decyzji redakcji o publikacji, przetłumaczą tekst na język angielski. Wymagamy profesjonalnego tłumaczenia (zasady tłumaczenia). Po ostatniej korekcie konieczne jest przesłanie zaświadczenia o korekcie tekstu przez native speakera.
Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucenia artykułu, który zawiera dużą liczbę błędów językowych.
Artykuły w dziale "Krótkie artykuły badawcze" przesłane przez polskich autorów/ki publikowane są w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej). Jeżeli osoba przesyłająca artykuł nie ma afiliacji polskiej, przesyła tekst tylko w języku angielskim.
2. Publikacja powinna być złożona w formie elektronicznej (*.doc lub *.rtf), po wcześniejszej rejestracji na Platformie Czasopism UMK.
Uwaga! Obowiązkowo należy wypełnić informacje dotyczące afiliacji i numerów ORCID wszystkich współautorek i współautorów.
3. Tekst artykułu powinien być znormalizowany w formacie A4 (30 wierszy na stronie, 60 znaków w wierszu), marginesy: prawy 35 mm, pozostałe - 30 mm, interlinie: 1,5 wiersza, czcionka Times New Roman 12 p. Maksymalna objętość tekstu powinna wynosić 35 000 znaków ze spacjami, tabelami i wykresami wraz z bibliografią. Tekst powinien być przygotowany w stylu APA (https://apastyle.apa.org/).
4. Tekst zgłoszony do działu "Krótkie artykuły badawcze" wraz z tytułem i literaturą cytowaną nie może przekroczyć 1000 słów. Mogą w nim być nie więcej niż 2 tabele z danymi statystycznymi oraz nie więcej niż cztery odwołania do literatury. Abstrakt nie może przekroczyć 100 słów. Można podać nie więcej niż 4 słowa klucze.
5. Artykuły w dziale "Krótkie artykuły badawcze" stanowią krótkie raporty z badań. Muszą składać się z trzech części: 1) Hipoteza lub pytanie badawcze. W tej części formułuje się hipotezę (jeśli badania są weryfikacyjne) lub pytanie badawcze (jeśli są eksploracyjne, diagnostyczne lub oceniające). Ponadto należy tu zdefiniować zmienne i podać teoretyczną podstawę dla interpretacji wyników. 2) Metoda. W tej części podaje się informacje o metodologii badania, szczególnie o schemacie – modelu, zbieraniu danych i ich analizie. Ważne by przedstawione informacje nie pozostawiały wątpliwości, co do trafności zastosowanej procedury. 3) Wyniki. W tej części zamieszcza się analizę danych, weryfikuje się hipotezę lub odpowiada na pytanie badawcze oraz krótko interpretuje się wyniki. 4) Bibliografia.
6.Tekst powinien być pozbawiony wszelkich danych identyfikujących autora (w pliku Word nie podaje się nazwisk, informacji o miejscu pracy itp.).
Należy również dokonać anonimizacji pliku Word (plik-informacje-wyszukaj problemy).
7. Rysunki i tabele w zapisie komputerowym powinny być dostosowane do formatu publikacji B5 (maks. wymiary 126 x 189 mm).
8. Bibliografię należy podać na końcu artykułu, zamieszczając wykaz piśmiennictwa w porządku alfabetycznym, w tekście zaś zaznaczyć nazwisko autora i rok wydania.
9. W bibliografii należy podać numer identyfikatora cyfrowego publikacji DOI (Digital Object Identifier). Czy pozycja posiada DOI można ustalić na stronie internetowej http://www.crossref.org/guestquery
10. Do artykułu należy dołączyć:
- abstrakt (100-300 słów; w przypadku artykułów zgłoszonych do działu "Krótkie artykuły badawcze - 100 słów) w języku polskim i angielskim (abstrakt powinien zawierać: w przypadku artykułu badawczego - problem/pytanie badawcze, metody analizy danych, wskazanie próby badawczej, główne wyniki, wnioski; w przypadku innych artykułów - cel/pytanie postawione w artykule, kontekst przedstawionego w artykule zagadnienia (określony w sposób zwięzły), główne wnioski.
- angielskie tłumaczenie tytułu artykułu
- pięć haseł kluczowych w języku polskim i angielskim, określających zawartość artykułu (w przypadku artykułów zgłaszanych do działu "Krótkie artykuły badawcze - cztery słowa kluczowe)
- bibliografię, sporządzoną w stylu APA.
11. Zalecane jest, aby bibliografia obejmowała wyłącznie pozycje cytowane w artykule.
12. Praca powinna być poprawna pod względem ortograficznym, stylistycznym, interpunkcyjnym itp. (poprawki naniesione w pliku).
13. Sposoby wyróżnień w tekście należy ograniczać do niezbędnego minimum, wygrubienia - do podkreśleń własnych.
14. Redakcja i wydawca nie pobierają żadnych opłat od autorów za zgłoszenie, poddanie procedurze recenzowania i publikację.