Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Action Research as an Element of Integrative Research Model in Social Sciences/ Badania w działaniu jako element integracyjnego modelu badań w naukach społecznych
  • Home
  • /
  • Action Research as an Element of Integrative Research Model in Social Sciences/ Badania w działaniu jako element integracyjnego modelu badań w naukach społecznych
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 28 (2019) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Action Research as an Element of Integrative Research Model in Social Sciences/ Badania w działaniu jako element integracyjnego modelu badań w naukach społecznych

Authors

  • Marzanna Farnicka https://orcid.org/0000-0002-4274-1646

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.012

Keywords

mixed methodology, qualitative approach, scientific cognition, research traditions

Abstract

The aim of this article is to present the history of changes in the significance of action research. It also attempts to operationalize it and lists its challenges that favoured a specific revival of the idea of this research trend in the second half of the twentieth century in research and educational practice. Moreover, its limitations and possible research applications in social sciences are analyzed. Also, it has been highlighted that action research is a research tradition that provides numerous problems. The term has lost its unambiguity. Action research is understood as a specific research method, an independent model of introducing and evaluating educational change, a practical teaching tool or it is even used to determine the emancipatory social movement.

References

Ajdukiewicz, K. (2003). Zagadnienia i kierunki filozofii. Komorów: Wydawnictwo Antyk.

Aleksandrzak. M. (2004). Metodologia action research w badaniach nad autonomią ucznia. W: M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego (s. 111–124). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM.

Bauman, T., Pilch, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Bańka, J. (1983). Ja teraz. U źródeł filozofii człowieka współczesnego. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Bernstein, R. J. (1971). Research methods in education, Praxis and Action, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Carr, W., Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. London: Falmer.

Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Badania w działaniu. W: S. Pałka (red). Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 319–337). Gdańsk: GWP.

Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badania w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 2(19), s. 181– 194.

Czerniawska, M. (2010). Kolektywizm versus indywidualizm – zmiany wartości i postaw młodzieży w okresie przeobrażeń ustrojowych. Studium interdyscyplinarne. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.

Červinková, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, nr 1(57), s. 7–18.

Drwięga, M. (2013). Kim jest człowiek? Studia z filozofii człowieka. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Gołębniak, B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją, a realizacyjnym uproszczeniem. W: H. Červinková, B. G. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s. 51–75). Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Gołębniak, B. D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli: podejścia–praktyka–przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Habermas, J. (1983). Teoria i praktyka. Wybór pism. Warszawa: PIW.

Habermas, J. (1992), Postmetaphysical thinking: Philosophical Essays. Cambridge: Cambridge University Press.

Hepburn, A., Wiggins S. (2007). (red.). Discursive Research in Practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Kemmis, S. (2005). Exploring the relevance of critical theory for action research: Emancipatory action research in the footsteps of Jurgen Habermas. W: P. Reason, H. Bradbury, (red.), Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice (s. 91–102). London: Sage.

Kemmis, S., McTaggart, R. (2009). Uczestniczące badania interwencyjne. Działania komunikacyjne i sfera publiczna. W: N. S. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (t. I, s. 775–832). Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Wydawnictwo Akademickie” Żak”.

Kuhn, T.S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

Kwaśnica, R. (1987). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: ODN.

Legocki, A. (2008). Miejsce człowieka we współczesnym świecie. Rozważania na temat nowej filozofii przyrody, Nauka, nr 1, s. 19–25.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), s. 34–46.

Lewin, K., (1951) Field theory in social science; selected theoretical papers, New York: Harper & Row.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(80), s. 105–120.

Michałowska, A.D. (2013). Neoliberalizm i jego (nie)etyczne implikacje edukacyjne. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Muszyński, H. (1970). Wstęp do metodologii pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Muszyński, H. (1997). Pedagogika ogólna jako subdyscyplina naukowa. Neodidagmata, nr XXIII, s. 9–30.

Orne, M. T. (1962). On the social psychology of the psychological experiment: With particular reference to demand characteristics and their implications. American Psychologist, 17(11), s. 776–783. http://dx.doi.org/10.1037/h0043424.

Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Scholar.

Piekarski, J. (2017). Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny, Przegląd Badań Edukacyjnych, 25(2), s. 267–298.

Popper, K. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Reason, P., Torbert W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej. W: H. Červinkowá, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 117–152). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Rosenhan, D.L. (1973). On Being Sane in Insane Places, Science, 179, s. 250–258. http://web.archive.org/web/20070107073636/http://www.scottsdalecc.edu/ricker/pests/online_articles/Rosenhan1975.pdf.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schön, D.A. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Profession. Oxford: Jossey-Bass Publishers.

Shaughnessy, J., Zechmeister, E., Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Siarkiewicz, E., Trębińska-Szumigraj, E., Zielińska-Pękał, D. (2012). Rzecz o praktyku badaczu, czyli o niekonwencjonalnych sposobach kształcenia dorosłych, Dyskursy Młodych Andragogów, nr 13, s. 105–127.

Smalheiser,N. R. (2013). How many scientists does it take to change a paradigm? New ideas to explain scientific observations are everywhere – we just need to learn how to see them, EMBO Reports, 14(10), s. 861–865.

Smolińska-Theiss, B., Theiss, W. (2013). Badania w działaniu w pedagogice społecznej– między tradycją a współczesnymi zadaniami. W: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu (s.13–50). Warszawa: Scholar.

Susman, G. I., Evered, R. D. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. W: H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 89–115). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Straś-Romanowska, M. (1997). Kulturowe wyznaczniki rozwoju osobowości. W: J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Psychospołeczne Aspekty Rozwoju Człowieka (s. 17–26). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wołodźko, E. (2010). Badania w działaniu. Refleksja – wiedza – emancypacja. W: H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych (s.103–126). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego. Wróbel, A. (2014). Problem intencjonalności działania wychowawczego. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Wróbel, A. (2014). Problem intencjonalności działania wychowawczego. Łódź: Wydawnictwo

UŁ.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-06-01

How to Cite

1.
FARNICKA, Marzanna. Action Research as an Element of Integrative Research Model in Social Sciences/ Badania w działaniu jako element integracyjnego modelu badań w naukach społecznych. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 1 June 2019. Vol. 1, no. 28, p. 219–233. [Accessed 12 May 2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 28 (2019)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 925
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

mixed methodology, qualitative approach, scientific cognition, research traditions
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop