Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

The Sense of Efficiency Test. Theoretical and psychometric study of Research Tools Workshop of The Committee on Pedagogical Sciences of Polish Academy of Sciences
  • Home
  • /
  • The Sense of Efficiency Test. Theoretical and psychometric study of Research Tools Workshop of The Committee on Pedagogical Sciences of Polish Academy of Sciences
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 16 (2013) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

The Sense of Efficiency Test. Theoretical and psychometric study of Research Tools Workshop of The Committee on Pedagogical Sciences of Polish Academy of Sciences

Authors

  • Mariola Chomczyńska-Rubacha Nicolaus Copernicus University in Toruń
  • Krzysztof Rubacha Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.007

Abstract

The article presents theoretical and psychometric study of The Sense of Efficiency Test. It contains the results of standardizing research reconstruing the process of building a tool and consecutive stages of its empirical verification. It also contains information on the conditions in which The Sense of Efficiency Test should be applied in order to provide a high level of internal relevance for the research. The process of constructing and validating the research lasted 6 years and was based on almost 1,5 thousand random sample. In the period of 2006 through 2012 The Sense of Efficiency Test was applied in various research programmes which continued to test its relevancy and provided material to update the norms for overall population and the population of teachers.

References

Bandura A. (1994), Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, w: R. F. Baumeister (ed.), The self in Social Psychology, Ann Arbor Press, Philadelphia, http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.84.2.191.

Brzeziński J. (1984), Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa.

Bussey K., Bandura A. (1999), Social cognitive theory of gender development and differentation, “Psychological Review” No. 4, http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.106.4.676.

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2006), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli. Podstawy teoretyczne, pomiar i obszary badań, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2(3).

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków.

Cohen L., Manion L., Morrison K. (2005), Research Methods in Education, RoutledgeFalmer, London–New York.

Ferguson G. A., Takane Y. (2003), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa.

Guilford J. P. (1988), Rzetelność i trafność pomiarów, w: J. Brzeziński (red.), Problemy teorii, rzetelności, konstrukcji i analizy wyników testów psychologicznych, PTP, Warszawa.

Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.

Kaplan P. S. (1990), Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher, St. Paul.

Michel W., Schoda Y., Peake P. (1988), The Nature Adolescent Competencies Predicted by Preschool Delay of Gratification, “Journal of Personality and Social Psychology” No. 54, http://dx.doi.org/10.1037//0022-3514.54.4.687.

Nowakowska M. (1970), Polska adaptacja 16-czynnikowego kwestionariusza osobowości R. B. Cattela, „Psychologia Wychowawcza” nr 3.

Noworol C. (1989), Analiza skupień w badaniach empirycznych, PWN, Warszawa.

Obuchowski K. (1985), Adaptacja twórcza, PWN, Warszawa.

Oleś P. (2003), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Pervin L. A., John O .P. (2002), Osobowość. Teoria i badania, Wyd. UJ, Kraków.

Rubacha K. (2000), Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa.

Strzałecki A. (1989), Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Ossolineum, Wrocław.

Zakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Spis prac publikujących wyniki badań przy użyciu TPS

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2006), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli. Podstawy teoretyczne, pomiar i obszary badań, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2(3).

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków.

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2008), Poczucie skuteczności a preferowane strategie wychowawcze nauczycieli, w: W. Szulakiewicz (red.), Świat idei edukacyjnych, Wyd. UMK, Toruń.

Rubacha K. (2012), Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej, „Studia Edukacyjne” nr 21.

Rubacha K. (2012), The sense of pedagogical self-efficacy of parents at varied levels of gender role development, “The New Educational Research” No. 1, Vol. 27.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2013-09-25

How to Cite

1.
CHOMCZYŃSKA-RUBACHA, Mariola and RUBACHA, Krzysztof. The Sense of Efficiency Test. Theoretical and psychometric study of Research Tools Workshop of The Committee on Pedagogical Sciences of Polish Academy of Sciences. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 25 September 2013. Vol. 1, no. 16, pp. 85-105. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2013.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 16 (2013)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 5150
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop