Kwestionariusz Pasywności /KP/
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.023Keywords
passivity, doing nothing, overadaptation, agitation, violence, incapacitation, transactional analysis, decisions, problematic situationAbstract
The manual outlines the theoretical foundations, psychometric properties, and procedures for collecting and analyzing data using the Kwestionariusz Pasywności (KP). The tool is based on the understanding of the phenomenon of passivity as defined within the framework of transactional analysis. In this context, passivity refers to the inefficiency of functioning when faced with a problematic situation and can be characterized through actions within five strategies: doing nothing, overadaptation, agitation, violence, and incapacitation. The first version of the tool, under the name Rzeczywistość Nauczycielska, was published in 2013 and described passivity exclusively in the context of education and the activities of educators. Currently, the tool has become more universal, thereby increasing its diagnostic value.
References
Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Baron, H. (1996). Strengths and Limitations of Ipsative Measurement. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 69(1), 49–56, https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1996.tb00599.x.
Belanger, E., Laube, J. (1979). Discounting the Disabled. Transactional Analysis Journal, 9(1), 47–50, https://doi.org/10.1177/036215377900900111.
Berne, E. (2005). Dzień dobry… i co dalej? Poznań: REBIS.
Berne, E. (2008). Transactional Analysis in Psychotherapy. Reading, Berkshire: Cox & Wyman Ltd.
Emmerton, N., Newton, T. (2004). The Journey of Educational Transactional Analysis from Beginnings to the Present. Transactional Analysis Journal, 34(3), 224–231, https://doi.org/10.1177/036215370403400314.
Fronczyk, K., Witkowska, E. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red.), Psychometria. Podstawowe zagadnienia (ss. 161–179). Warszawa: Vizja Press & IT.
Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: OWN.
Kagan, J. (1965). Individual Differences in the Resolution of Response Uncertainty. Journal of Personality and Social Psychology, 2(2), 154–160, https://doi.org/10.1037/h0022199.
Kagan, J. (1966). Reflection-Impulsivity: The Generality and Dynamics of Conceptual Tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71(1), 17–24, https://doi.org/10.1037/h0022886.
Macefield, R., Mellor, K. (2006). Awareness and Discounting: New Tools for Task/Option-Oriented Settings. Transactional Analysis Journal, 36(1), 44–58, https://doi.org/10.1177/036215370603600107.
Mały rocznik statystyczny Polski (2024). Warszawa: GUS.
Matczak, A. (2001). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 (ss. 761–782). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Matczak, A., Jaworowska, A. (2020). Kwestionariusz Refleksyjności: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Matkowski, M. (1993). Nierozpoznania. W: J. Santorski (red.), ABC pomocy psychologicznej (ss. 62–63). Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski & Co.
Mellor, K., Schiff, E. (1975). Discounting. Transactional Analysis Journal, 5(3), 295–302, https://doi.org/10.1177/036215377500500321
Emmerton, N., & Newton, T. (2004). The journey of educational transactional analysis from beginnings to the present. Transactional Analysis Journal, 34(3), 224–231.
Nunnally, J. C., Bernstein, I.H. (1994). Psychometric Theory (3rd ed.). New York: Mc-Graw-Hill.
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji: Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Pierzchała, A. (2011). Źródła, rodzaje i konsekwencje dyskontowania w obliczu sytuacji problemowej w szkolnym funkcjonowaniu ucznia. W: J. Jagieła (red.), Analiza transakcyjna w edukacji (ss. 79–97). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pierzchała, A. (2018). Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 277–278, http://dx.doi.org/10.16926/eat.2018.07.17.
Pierzchała, A. (2019). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 15–29, https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.01.
Rawson, D. (2006). Cathexis: Brief Therapy in a Residential Setting. W: K. Tudor (red.), Transactional Analysis Approaches to Brief Therapy (ss. 99–113). London: SAGE Publications Ltd.
Rogoll, R. (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schiff, A.W., Schiff, J.L. (1971). Passivity. Transactional Analysis Journal, 1(1), 71–78, https://doi.org/10.1177/036215377100100114.
Schiff, A.W., Schiff, J.L., Schiff, E.M., Schiff, P.M. (1975). Cathexis Reader. New York: Harper & Row.
Słownik Języka Polskiego PWN (1998). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stanisławski, J. (1996). Wielki słownik angielsko-polski. Warszawa: PWW.
Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England, Chapel Hill, NC: Lifespace Publishing.
White, T. (1999). Heroin Use as a Passive Behavior. Transactional Analysis Journal, 29(4), 273–277, https://doi.org/10.1177/036215379902900406.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anna Pierzchała

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 166
Number of citations: 0