Educational activity of seniors in rural areas of selected Central and Eastern European countries in the context of active ageing
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2024.021Słowa kluczowe
educational activity, ageing, activity of seniors, rural areas, concept of active ageing.Abstrakt
Demograficzne problemy współczesnego świata koncentrują się obecnie głównie wokół procesu starzenia się ludności. Nierównomierność tego procesu sprawia, że niektóre kontynenty, a w ich obrębie, regiony i kraje, starzeją się szybciej i w dużo większej skali niż inne. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku Europy. Zjawiskiem relatywnie nowym, obserowawanym zaledwie mniej więcej od dekady jest dynamiczny przebieg procesu starzenia się w krajach byłego bloku socjalistycznego, np. w Polsce, Czechach i Slowacji, będących przedmiotem zainteresowania niniejszego opracowania.
Prezentowany artykuł opiera się na dwuetapowych analizach. W pierwszej kolejności scharakteryzowano różne kraje za pomocą wskaźników rozwoju społeczno-gospodarczego dla państw członkowskich UE. Analizy pozwoliły zidentyfikować grupy krajów podobnych pod względem poziomu rozwoju, w tym pozycję Czech, Polski i Słowacji. Drugi etap obejmuje badania pilotażowe w tych trzech krajach. Wyniki tych badań dotyczą aktywności edukacyjnej ludności w wieku 60 lat i więcej z obszarów wiejskich. Obszary wiejskie zostały wybrane do badania, ponieważ pomimo bogatej oferty edukacyjnej dla osób starszych w Polsce, Czechach i na Słowacji, to właśnie obszary wiejskie mają znacznie mniej do zaoferowania w zakresie edukacji, również w odniesieniu do seniorów. Dlatego ważne jest, aby poznać opinie i potrzeby starszych mieszkańców wsi.
Działania edukacyjne są ważną formą spędzania wolnego czasu dla seniorów. Jednocześnie odgrywają istotną rolę w zwiększaniu ich uczestnictwa w życiu społecznym a także pomnażaniu kapitału społecznego i kulturowego społeczności lokalnych. Umożliwiają także zwalczanie ageizmu, czyli stereotypów związanych z seniorami. Ponadto udział osób starszych w różnych formach edukacji jest jednym z kluczowych elementów koncepcji aktywnego starzenia się.
Bibliografia
Adamczyk, M. (2022). Uczenie się przez całe życie jako element uczestnictwa społecznego osób starszych i ich aktywnego starzenia się [Lifelong Learning as Part of the Social Participation of Older People and Their Active Aging]. Zeszyty Naukowe KUL, 65, 3(259), 67–86, doi: 10.31743/znkul.14471.
Barbaccia, V., Bravi, L., Murmura, F., Savelli, E., & Viganò, E. (2022). Mature and Older Adults’ Perception of Active Ageing and the Need for Supporting Services: Insights from a Qualitative Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 7660, doi: 10.3390/ijerph19137660.
Čornanicova, R. (2007). Edukácia seniorov [Education of Seniors]. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. 2 ed. Bratislava.
Dziuba, S., Cierniak-Emerych, A., Michalski, G., Poulova, P., Mohelská, H., & Klimova, B. (2021). The Use of the Internet by Older Adults in Poland. Universal Access in the Information Society, 20(1), 171–178, doi:10.1007/s10209-019-00700-y.
Eurostat (2022). Population Structure and Ageing. Retrieved 10 December 2023 from: https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=Population_structure_and_ageing.
Fernandez-Ballesteros, R., Olmos R., Perez-Ortiz, L., & Sanchez-Izquierdo, M. (2020). Cultural Aging Stereotypes in European Countries: Are They a Risk to Active Aging? PLoS ONE, 15(5): e0232340, doi: 0.1371/journal.pone.0232340.
Foster, L., & Walker, A. (2021). Active Ageing Across the Life Course: Towards a Comprehensive Approach to Prevention. In: A. Principi, K. Henkens, J. Perek-Białas, & S. Dury (Eds.), BioMed Research International, Special Issue: Active Ageing as an Answer to Demographic Change, ID 6650414, doi: 10.1155/2021/6650414.
Göttlichová, M. (2019). University of the Third Age – University Studies Don’t Have to Be Only for the Young. Education and New Developments, 309–311.
Gracova, D., & Selecky, E. (2020). Senior Education in Slovakia and at the Technical University in Zvolen. Retrieved 5 September 2024 from: https://www.researchgate.netpublication/345005985_SENIOR_EDUCATION_IN_SLOVAKIA_AND_AT_THE_TECHNICAL_UNIVERSITY_IN_ZVOLEN. GREEN PAPER ON AGEING (2021). Fostering Solidarity and Responsibility Between Generations, Brussels. Retrieved 18 January 2024 from: https://commission.europa.eu/system/files/202106/green_paper_ageing_2021_en.pdf.
Hatar, C. (2020). Theory and Practice of Education of Seniors in the Slovak Republic. Retrieved 29 September 2024 from: https://www.lifelong-learning.at/Wordpress/wp-content/uploads/2020/09/Beilage-1_THEORY-AND-PRACTICE-OF-EDUCATION-OF-SENIORS-IN-THE-SLOVAK-REPUBLIC.pdf.
Janigova, E., & Kowalska, M. (2020). The Process of Successful Aging in the Countryside – Analysis of the Phenomenon in South-Eastern Poland. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 62(2), 136–149, doi: 10.15584/nsawg.2020.2.9.
Janiszewska, A. (2017). Zróżnicowanie przestrzenne starzenia się ludności na świecie [Spatial Variation of Population Aging in the World]. Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis, 5(331), 91–113, doi: 10.18778/0208-6018.331.06.
Jedlińska, L.M. (2013). Seniorzy na granicy wykluczenia społecznego – metody zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu [Seniors on the Brink of Social Exclusion – Methods to Prevent Digital Exclusion]. Zeszyty Pracy Socjalnej, 18(3), 125–137.
Jurkiewicz, B., Barnaś, E., & Kołpa, M. (2022). Senior Education and the Quality of Life of Women in Different Periods of Old Age. Journal of Education, Health and Sport, 12(8), 217–230, doi: 10.12775/JEHS.2022.12.08.021.
Kacprowska, K. (2019). Educational Opportunities for Seniors and the Most Common Non-Formal Organization of Senior Education – Polish Perspective. Selected Aspects of Aging. Polish Perspective, 1(16), 81–92.
Kalache, A., & Gatti, A. (2003). Active Ageing: A Policy Framework. Advances in Gerontology, 11, 7–18.
Kaščáková, A., & Martinkovičová, M. (2019). Active Ageing in Slovakia. Problems of Social Policy, 45, 47-67.
Kawińska, M. (2024). Potrzeby edukacyjne seniorów. Rodzaje edukacji i jej znaczenie dla jakości życia osób starszych [Educational Needs of Seniors. Types of Education and Its Importance for the Quality of Life of the Elderly]. Centrum Badań nad Starością i Starzeniem się Społeczeństwa. Warszawa.
Klimova, B., Pikhart, M., Cierniak-Emerych, A., Dziuba, S., & Firlej, K. (2021). A Comparative Psycholinguistic Study on the Subjective Feelings of Well-Being Outcomes of Foreign Language Learning in Older Adults from the Czech Republic and Poland. Frontiers in Psychology, 12, 1–11, doi: 10.3389/fpsyg.2021.606083.
Konieczna-Woźniak, R., & Fabiś, A. (2019). Polish Phenomenon of Universities of the Third Age. EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej, 1(16), 93–107. Kowalska, M., Knapik, W., Luty, L., & Zioło, M. (2023). Educational Activities of Older People in Poland, Czechia and Slovakia. International Journal of Public Administration, Management and Economic Development, 8(2), doi: 10.60026/ijpamed.v8i2.133.
Mandrzejewska-Smól, I. (2017). Edukacja seniorów w perspektywie optymalnego starzenia się [Education of Seniors in the Perspective of Optimal Aging]. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 43–55.
Marcinkowska, N., & Święcicka, A. (2020). Social and Economic Aspects of Educational Activity of Elderly People in Poland and Spain – A Comparative Study, Studia Europejskie-Studies in European Affairs, 4, 125–149, doi: 10.33067/SE.4.2020.7.
Moravčíková, D., Verešová, M., Hrebeňárová, L., & Laktišová, P. (2019). Elderly and Young People’s Attitudes Towards Intergenerational Learning: The Slovak Perspective. SAR Journal, 2(4), 167–175, doi: 10.18421/SAR24-04.
MRPiPS (2018). Polityka społeczna wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO – UCZESTNICTWO – SOLIDARNOŚĆ [Social Policy for the Elderly 2030 – SECURITY – PARTICIPATION – SOLIDARITY]. Warszawa.
Murkowski, R. (2020). Stan i perspektywy procesu starzenia się ludności na świecie [The State and Prospects of the Global Population Aging Process]. Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis, 2(347), 7–21, doi: 10.18778/0208-6018.347.01.
National Report – POLAND Information on the Actions Taken for the Benefit of Elderly People as Part of the Fourth Review and Appraisal Cycle of the Implementation of the Madrid International Plan of Action on Ageing and its Regional Implementation Strategy (MIPAA/RIS) 2017–2021. Warszawa.
Nováková, D., & Lorenzová, J. (2020). Motivation of Seniors to Learn at the Universities of the Third Age. Sociální pedagogika/Social Education, 8(2), 71–83, doi: 10.7441/soced.2020.08.02.05.
Nowicka, A., & Kopinec, P. (2020). Education of Elderly People on the Example of Students of the Third Age Universities in Poland and Slovakia. Rocznik Lubuski, 46(1), 121–134.
NPAS (2021). Národný prográm áktí vneho stárnutiá ná roký 2021–2030, Slovakia [National Programme for the Ageing of the Nation 2021–2030, Slovakia]. Retrieved 10 October 2024 from: https://www.employment.gov.sk/files/sk/ministerstvo/rada-vlady-slovenskej-republiky-prava-seniorov-prisposobovanie-verejnych-politik-procesu-starnutia-populacie/narodny-program-aktivneho-starnutia-
roky-2014-2020/narodny-program-aktivneho-starnutia-roky-2021-2030.pdf. Rahman, O., & Chang,, W-T. (2018). Understanding Taiwanese Female Baby Boomers Through Their Perceptions of Clothing and Appearance. Fashion Practice, 10(1), 53–77, doi: 10.1080/17569370.2016.1190102.
Raport ESPON (2021). The Ageing Revolution: Towards a European Silver Deal? Demographic Transformations for Age-Friendly Territories. Retrieved 20 January 2024 from: https://www.espon.eu/ageing-revolution.
Report by the Senate of the Republic of Poland (2019). Aktywność osób starszych [Activity of the Elderly]. Warszawa: Kancelaria Senatu. Richert-Kaźmierska, A., & Forkiewicz, M. (2013). Kształcenie osób starszych w koncepcji
aktywnego starzenia się [Education of the Elderly in the Concept of ActivemAging]. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 131, 127–139.
Rowe, J.W., & Kahn, R.L. (1987). Human Aging: Usual and Successful. Science, 237(4811), 143–149, doi: 10.1126/science.3299702.
Statistics Poland (2022). Uczenie się osób dorosłych [Adult Learning]. Retrieved 20 October 2024 from: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uczenie-sie-osob-doroslych-2022,3,4.html.
Stenner, P., McFarquhar, T., & Bowling, A. (2011). Older People and ‘Active Ageing’: Subjective Aspects of Ageing Actively and Becoming Old. Journal of Health Psychology, 16(3), 467–477, doi: 10.1177/1359105310384298.
Stepankova, H., Jarolimova, E., Dragomirecka, E., Sobotkova, I., Sulova, L., Bezdicek, O., Nikolai, T., Pulkrabkova, A., Bergerova, M., Vacha, T., Kolda, P., & Holmerova, I. (2012). On Geropsychology in the Czech Republic. The Journal of Gerontopsychology and Geriatric Psychiatry, 25(3), 2012, 161–166.
Švecová, M., & Odlerová, E. (2018). Smartphone and Mobile Application Usage Among Seniors in Slovakia. European Journal of Science and Theology, 14(6), 125–133.
Svobodova, S., & Pavelkova, J. (2020). Education of Seniors in Residential Facilities in the Framework of Activation Activities in the Form of the University of the Fourth Age (Minireview). Clinical Social Work and Health Intervention, 11(3), 51–56, doi: 10.22359/cswhi11308.
Turek, K., & Wirek, B. (2016). Aktywność edukacyjna osób starszych w Polsce — poziom, uwarunkowania i kierunki rozwoju polityki publicznej [Educational Activity of the Elderly in Poland – Level, Conditions and Directions of Public Policy Development]. Problemy Polityki Społecznej, 33, 87–108. United Nations (2012). Active Ageing, UNECE Policy Brief on Ageing, 13. Retrieved 20 January 2024 from: https://unece.org/DAM/pau/age/Policy_briefs/ECEWG.1.17.pdf.
United Nations (2020). World Population Ageing 2020 Highlights. Living Arrangements of Older Oersons. New York.
World Health Organization (2002). Active Ageing: A Policy Framework. Geneva: WHO. Retrieved 5 January 2024 from: https://extranet.who.int/agefriendlyworld/wp-content/uploads/2014/06/WHO-Active-Ageing-Framework.pdf.
Żołędowski, C. (2012). Ageing of the Population – Poland at the European Union’s Background. Social Policy Issues, 17, 29–43. Retrieved 5 January 2024 from: https://www.problemypolitykispolecznej.pl/pdf-123771-52445?filename=Ageing%20of%20the%20population.pdf.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Magdalena Kowalska, Wioletta Knapik, Lidia Luty, Monika Zioło

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 137
Liczba cytowań: 0