Persons with Moderate and Severe Intellectual Disabilities – the Specific Needs of Adulthood
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2019.020Keywords
needs, specific needs, intellectual disability, arranging life, adulthoodAbstract
People with intellectual disabilities (ID) are perceived as helpless, dependent, and unable to fulfil social roles assigned to the so-called able-bodied1 people. As a consequence, the entrance of the said group into adulthood is impeded and delayed. It is not for the lack of will on the part of the subject or as a consequence of intellectual disability, but rather as a result of the existing social situations which create barriers hindering the fulfilment of needs. A person with ID has a right to have needs and fulfil them. Among them there are specific needs – shaped by individual human characteristics, experiences, and development changes – which are related to the particular stage of the individual’s development. The aim of this research was to diagnose the specific needs of adults with intellectual disabilities at a moderate and severe level, while the main research problem consists of the following questions: what are the specific needs of adults with intellectual disabilities at a significant level (moderate and severe) between the ages of 18 and 35? Which of the indicated needs are being met by the research participants? The research was conducted by employing a quantitative strategy, using the author´s self-designed survey questionnaire. 96 people with intellectual disabilities were surveyed – the participants of the occupational therapy workshop (OTW). An analysis was conducted on the needs which, according to Erikson, most commonly manifest in adulthood (between the ages of 18 and 35). The test results reveal the actual state of their occurrence and fulfilment.
References
Arnett, J. J. (2000). Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties. American Psychologist, 55(5), pp. 469–480.
Bańka, A. (2006). Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Brzezińska, A. I., Kaczan, R. (2010). Kwestionariusz poczucia punktualności zdarzeń życiowych: konstrukcja i analiza właściwości psychometrycznych, Polskie Forum Psychologiczne, 15(1), pp. 85–110.
Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Kwartalnik Nauka, 4, pp. 67–107.
Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Kwartalnik Nauka, 2(127), pp. 37–52.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.
Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, trans. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Furstenberg, F. F. (2000). The Sociology of Adolescence and Youth in the 1990s. A Critical Commentary. Journal of Marriage and the Family, 62, pp. 896–910.
Helson, R., Mitchell, V., Moane, G. (1984). Personality and Patterns of Adherence and Nonadherence to the Social Slock. Journal of Personality and Social Psychology, 46, pp. 1079–1096.
Jabłoński, S. (2009). Źródła hierarchii potrzeb. W świetle koncepcji rozwoju człowieka. In: B. Ziółkowska (ed.), Opętanie (nie)jedzeniem (pp. 75–89). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej, Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, 28(1), pp. 33–43.
Kowalik, S. (2018). Stosowana Psychologia Rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Krause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kupisiewicz, M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marciniak-Madejska, N. (2013). Życie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną problematyczność realizacji potrzeby seksualności i niezależności w perspektywie rozwoju tożsamości. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2, pp. 115–131.
Obuchowski, K. (1983). Adaptacja twórcza. Wprowadzenie do teorii osobowości rozwojowej. Warszawa: KiW.
Pilecka, W. (2014). Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości. In: D. Wolska (ed.), Disabled People on the Way to Adulthood (pp. 9–23). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sobol, E. (1993). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz. U. 1997 Nr 123 poz. 776 z późn. zm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 396
Number of citations: 0