Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

In Search for Optimal Educational, Rehabilitative and Supportive Solutions for People with Disabilities in the Context of Postulates Put Forward in the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
  • Home
  • /
  • In Search for Optimal Educational, Rehabilitative and Supportive Solutions for People with Disabilities in the Context of Postulates Put Forward in the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 28 (2019) /
  4. Meta-analyses of research on education

In Search for Optimal Educational, Rehabilitative and Supportive Solutions for People with Disabilities in the Context of Postulates Put Forward in the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)

Authors

  • Marzenna Zaorska https://orcid.org/0000-0003-4867-770X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.009

Keywords

disability, the notion of disability, the condition of disability, disabled person, needs, the needs of disabled people

Abstract

This paper is mainly focused on the analysis of the issue of human disability as a phenomenon and condition and in the context of contemporary tendencies of interpreting disability postulated by the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) (2001). Attention is paid mostly to the issue of blurring the borders between non-disability and disability in relation to meeting the needs of people identified as non-disabled and disabled, as well as dangers resulting from such an approach.

References

Dykcik, W. (2009). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. In: W. Dykcik (ed.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo UAM, pp. 13–64.

Hulek, A. (1980). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. In: A. Hulek (ed.), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN, pp. 462–477.

Janiszewsk-Nieścioruk, Z., Zaorska, M. (2014). Prowłączające zmiany w systemie polskiej edukacji – nowe możliwości, ograniczenia i wyzwania. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4, pp. 9–28. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2014.4.01

Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006). A/RES/61/106. New York: UN. https://www.un.org/development/desa/disabilities/resources/general-assembly/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities-ares61106.html.

ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) (2009). Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

Perelman, Ch. (1959). O sprawiedliwości. Warszawa: PWN.

Pięć kluczowych przesłań edukacji włączającej. Od teorii do praktyki (2014). European Agency for Special Needs and Inclusive Education.

Regulation of the Minister National Education of 16 August 2018 Changing the Regulation on the Organization and Providing Psychological and Pedagogical Support in State-owned Preschools, Schools and Institutions, Journal of Laws of 2018, item 1647 Retrived 10, February from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001647.

Regulation of the Minister of National Education of 9 August 2017 On Organization and Providing Psychological and Pedagogical Support in State-owned Preschools, Schools and Institutions, Journal of Laws 2017, item 1591. Retrived 10, February form http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591.

Sadowska, S., Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2018). O diagnozie z wykorzystaniem ICF jako podstawie organizowania pomocy osobom z niepełnosprawnością – między polityką, wiedzą naukową a praktyką. Niepełnosprawność, 29, pp. 100–114.

Strzyczkowski, K. (2007). Zasada państwa sprawiedliwości społecznej jako zasada publicznego państwa gospodarczego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4, pp. 11–16. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5458/1/02_Kazimierz_Strzyczkowski_Zasada%20państwa%20sprawiedliwości%20społecznej_11-26.pdf.

Szumski, G. (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa: PWN.

Szewczuk, W. (1998). Potrzeby. In: W. Szewczuk (ed.), Encyklopedia psychologii (pp. 432–436). Warszawa: Wydawnictwo „Fundacja Innowacja”.

Tokarczyk, R. (2005). Filozofia prawa. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wróbel, P. (2013). Postulat sprawiedliwości społecznej a idea sprawiedliwości społecznej. Studia Socialia Cracoviensia, 5, 1 (8), pp. 135–150. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.434.

Zaorska, M. (2009). Dziecko z wadą słuchu w szkole integracyjnej (implikacje dla praktyki). Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika XXIV. Toruń: Nauki Humanistyczno-Społeczne, 392, pp. 117–133.

Zaorska, M. (2014). Uczeń (dziecko) niewidzące i niedowidzące w edukacji inkluzyjnej. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(18), pp. 205–218. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2014.014

Zaorska, M. (2015). Potrzeba doprecyzowania terminów istotnych dla praktyki pedagogiki specjalnej i życia osób z niepełnosprawnością. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3, pp. 19–32.

Zaorska, M. (2017). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej ogólnodostępnej – dyskurs deficyjno-koncepcyjny oraz wybrane sugestie dotyczące organizacji kształcenia. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, 1(21), pp. 11–21. http://www.kwartalnik.wsiie.olsztyn.pl/wp-content/uploads/2018/07/KW_2017-01-str-11-21.pdf.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF

Published

2019-06-01

How to Cite

1.
ZAORSKA, Marzenna. In Search for Optimal Educational, Rehabilitative and Supportive Solutions for People with Disabilities in the Context of Postulates Put Forward in the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 1 June 2019. Vol. 1, no. 28, p. 161–176. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 28 (2019)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 454
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

disability, the notion of disability, the condition of disability, disabled person, needs, the needs of disabled people
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop