In Search for Optimal Educational, Rehabilitative and Supportive Solutions for People with Disabilities in the Context of Postulates Put Forward in the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2019.009Keywords
disability, the notion of disability, the condition of disability, disabled person, needs, the needs of disabled peopleAbstract
This paper is mainly focused on the analysis of the issue of human disability as a phenomenon and condition and in the context of contemporary tendencies of interpreting disability postulated by the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) (2001). Attention is paid mostly to the issue of blurring the borders between non-disability and disability in relation to meeting the needs of people identified as non-disabled and disabled, as well as dangers resulting from such an approach.
References
Dykcik, W. (2009). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. In: W. Dykcik (ed.), Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo UAM, pp. 13–64.
Hulek, A. (1980). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. In: A. Hulek (ed.), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN, pp. 462–477.
Janiszewsk-Nieścioruk, Z., Zaorska, M. (2014). Prowłączające zmiany w systemie polskiej edukacji – nowe możliwości, ograniczenia i wyzwania. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4, pp. 9–28. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2014.4.01
Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006). A/RES/61/106. New York: UN. https://www.un.org/development/desa/disabilities/resources/general-assembly/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities-ares61106.html.
ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) (2009). Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Perelman, Ch. (1959). O sprawiedliwości. Warszawa: PWN.
Pięć kluczowych przesłań edukacji włączającej. Od teorii do praktyki (2014). European Agency for Special Needs and Inclusive Education.
Regulation of the Minister National Education of 16 August 2018 Changing the Regulation on the Organization and Providing Psychological and Pedagogical Support in State-owned Preschools, Schools and Institutions, Journal of Laws of 2018, item 1647 Retrived 10, February from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001647.
Regulation of the Minister of National Education of 9 August 2017 On Organization and Providing Psychological and Pedagogical Support in State-owned Preschools, Schools and Institutions, Journal of Laws 2017, item 1591. Retrived 10, February form http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591.
Sadowska, S., Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2018). O diagnozie z wykorzystaniem ICF jako podstawie organizowania pomocy osobom z niepełnosprawnością – między polityką, wiedzą naukową a praktyką. Niepełnosprawność, 29, pp. 100–114.
Strzyczkowski, K. (2007). Zasada państwa sprawiedliwości społecznej jako zasada publicznego państwa gospodarczego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4, pp. 11–16. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5458/1/02_Kazimierz_Strzyczkowski_Zasada%20państwa%20sprawiedliwości%20społecznej_11-26.pdf.
Szumski, G. (2006). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej. Warszawa: PWN.
Szewczuk, W. (1998). Potrzeby. In: W. Szewczuk (ed.), Encyklopedia psychologii (pp. 432–436). Warszawa: Wydawnictwo „Fundacja Innowacja”.
Tokarczyk, R. (2005). Filozofia prawa. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wróbel, P. (2013). Postulat sprawiedliwości społecznej a idea sprawiedliwości społecznej. Studia Socialia Cracoviensia, 5, 1 (8), pp. 135–150. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.434.
Zaorska, M. (2009). Dziecko z wadą słuchu w szkole integracyjnej (implikacje dla praktyki). Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika XXIV. Toruń: Nauki Humanistyczno-Społeczne, 392, pp. 117–133.
Zaorska, M. (2014). Uczeń (dziecko) niewidzące i niedowidzące w edukacji inkluzyjnej. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(18), pp. 205–218. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2014.014
Zaorska, M. (2015). Potrzeba doprecyzowania terminów istotnych dla praktyki pedagogiki specjalnej i życia osób z niepełnosprawnością. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3, pp. 19–32.
Zaorska, M. (2017). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej ogólnodostępnej – dyskurs deficyjno-koncepcyjny oraz wybrane sugestie dotyczące organizacji kształcenia. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, 1(21), pp. 11–21. http://www.kwartalnik.wsiie.olsztyn.pl/wp-content/uploads/2018/07/KW_2017-01-str-11-21.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 393
Number of citations: 0