On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2019.006Keywords
social capital, people with disabilities, pro-inclusive education, strengthening social capital at schoolAbstract
In the article, I point out the weaknesses in the domestic social capital and at the same time I emphasize its key role in creating pro-inclusive actions and solutions for people with disabilities in all spheres or areas of their life activities. However, the subject of my special reflection is the education system and the need to strengthen capital resources and social trust in its space. It is the basis for the inclusion and support of these people and their families in the cooperation with the local environment. It creates a climate for practicing civic skills; readiness of all entities/participants of education for a mutual, based on trust and respect cooperation that is open to the possibility of including others to a different extent and whom are not only formally involved in their education.
References
Bochno, E. (2016). Rola zespołowości uczniów. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 5(269), pp. 76–78.
Czapiński, J. (2015). Stan społeczeństwa obywatelskiego. In: J. Czapiński, T. Panek (eds.), Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Raport (pp. 332–372). Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
Dudzikowa, M. (2009). Stan i szanse rozwoju kapitału społecznego w środowisku szkolnym, Retrived 14, July 2018, from: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/1171- 6/1614/02--Stan-i-szanse-rozwoju-kapitalu-spolecznego-Dudzikowa.pdf?sequence-=1&isAllowed=y.
Domański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. Res Humana, 6(133), pp. 11–16.
Działek, J. (2011). Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza. Studia Regionalnemi Lokalne, 3(45), pp. 100–118.
Elsner, D. (2015). Nowo powołany dyrektor szkoły. Zadania i wyzwania. Projekt „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap 2”, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Retrived July 12, 2018 from https://www.npseo.pl/data/documents/1/68/68.pdf.
Fura, B. (2007). Szkoła jako ucząca się organizacja. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia, 41, pp. 215–227.
Hernik, K., Solon-Lipiński, M., Stasiowski, J. (2012). Kapitał społeczny szkoły. Budowanie i wykorzystywanie. Polityka Społeczna, 1, pp. 5–9.
Juszczyk-Rygałło, J. (2017). Kształtowanie kapitału społecznego szkoły w warunkach wielokulturowości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, 2(78), pp. 53–66.
Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwieciński, Z. (2012). Dlaczego ludzie niszczą więzi społeczne – tropy neuroewolucyjne. Studia Edukacyjne, 22, pp. 49–53.
Kuźma, J. (2013). Nauka o szkole. Teorie i wizje przyszłej szkoły. Roczniki Pedagogiczne, t. 5, 2(41), pp. 15–52.
Maciarz, A. (1993). Wspomaganie rodziny w wypełnianiu podmiotowej roli w wychowaniu i rehabilitacji dzieci. In: R. Kostecki, A. Maciarz (eds.), Podmiotowa rola rodziców w rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych (pp. 35–37). Zielona Góra: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Malinowska, J. (2016). Rodzina i szkoła jako przestrzenie budowania kapitału społecznego. Wychowanie w Rodzinie, t. 13, 1, pp. 279–292. Retrived July 12, 2018 from: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/78377/Rodzina_i_szkola_jako_przestrzenie_budowania_kapitalu_spolecznego.pdf.
Mendel, M. (2013). Rodzice też chodzą do szkoły: społeczna rola rodziców w systemie edukacji. Refleksje, 1, pp. 8–12.
Mikiewicz, P. (2014). Kapitał społeczny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nalaskowski, A. (2005). Dzikość – ucieczka od ufności? In: J. Danilewska (ed.), Fundamenty edukacyjnej wspólnoty (pp. 81–90). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Potulicka, E. (2012). Kształtowanie kapitału społecznego w szkole – wprowadzenie do problemu. Studia Edukacyjne, 22, pp. 97–107.
Putnam, R. (2008). Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Rychard, A. (2016). Czy nowy kryzys legitymizacji i stary deficyt zaufania? Wstępne refleksje i empiryczne ilustracje. In: P.B. Sztabiński (ed.), Polska–Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2015 (pp. 10–16). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Senge, P., Kleiner, A., Roberts, Ch., Ross, R.B., Smith, B.J. (2002). Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Sowa, J. (2008). Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna. Kraków: Korporacja Ha!art, Retrived July 12, 2018 from: http://otworzksiazke.pl/images/ ksiazki/ciesz_sie_pozny_wnuku/ciesz_sie_pozny_wnuku.pdf.
Sowa, J. (2015). Inna Rzeczpospolita jest możliwa! Widma przeszłości, wizje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szkoła współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Retrived 12, July 2018 from: http://szkolawspolpracy.pl/.
Sztompka, P. (2005). Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji. In: P. Sztompka, M. Kucia (eds.), Socjologia. Lektury (pp. 397–408). Kraków: Znak.
Węziak-Białowolska, D. (2010). Kapitał społeczny w Polsce – propozycja pomiaru i wyniki. Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH, 4, pp. 1–28.
Wiktorzak, A.A. (2009). Kapitał społeczny szkoły. In: B. Niemierko, M.K. Szmigel (eds.) Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej: XV Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Kielce, 4–6 grudnia 2009 r. (pp. 255–262). Kielce: Grupa Tomami.
Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.
Żytko, M. (2015). W jaki sposób ideę „szkoły współpracy” można włączyć do programu kształcenia nauczycieli? referat wygłoszony na konferencji podsumowującej Projekt Szkoła Współpracy, 15.06.2015 r., Warszawa, Retrived July 12, 2018 from: http://szkolawspolpracy. pl/2015/attachments/article/13/Wyst%C4%85pienie_dr%20hab.%20Ma-%C5%82gorzata%20%C5%BBytko.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 317
Number of citations: 0