Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan
  • Home
  • /
  • Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 28 (2019) /
  4. Meta-analyses of research on education

Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan

Authors

  • Marzena Walaszek https://orcid.org/0000-0002-7611-3023

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.005

Keywords

reform of the education system, spatial accessibility of schools, local education policy, city of Poznan

Abstract

The aim of the article is to characterize the transformation of the local school network for children and youth in Poznan, taking place from September 2017 as a result of changes in the education system. The subject of the research are primary and secondary self-government schools in Poznan. In order to determine the spatial accessibility to schools, simplified measures of the school network density indicator were applied: the number of schools per 10 km2 of the Poznan city area and the number of pupils per 1 school. As a result of the education reform, no primary school in Poznan has been closed. In the case of lower secondary schools, public authorities have adopted the principle of incorporating or transforming these schools into other types of schools, thus giving up the possibility of their liquidation. One of the consequences of changes in education cycles will, among other things, double the number of candidates for upper secondary schools in the school year 2019/2020, who will be both graduates of the eight-year primary school and lower secondary schools (the so-called “double class”).

References

Averett, S.L., McLennan M.C. (2004). Exploring the effect of class size on student achievement: what have we learned over the past two decades? In: G. Johnes, J. Johnes, (eds.), International Handbook on the Economics of Education (pp. 329-367), Cheltenham UK, Northampton MA, USA: Edward Edgar Publishing Ltd., DOI: http://dx.doi.org/10.4337/9781845421694.00014.

Blatchford, P. (2007). The class size debate. Is small better? Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), pp. 282–286. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/ ciec.2007.8.3.282.

Dolata, R. (2001). Procesy rekrutacji i dzielenia uczniów na oddziały w gimnazjach z perspektywy nierówności społecznych w edukacji. Raport cząstkowy w ramach projektu „Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty” przygotowany na zlecenie MENiS, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. www.isp.org.pl.

Gmerek, T. (2011). Selekcje szkolne, strukturalna segmentacja i nierówności społeczne w Anglii, Forum Socjologiczne, 2, pp. 219–240.

Guzik, R. (2003). Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kożuch, A., Kożuch, B., Sułkowski, B., Bogacz-Wojtanowska, E., Lewandowski, M., Sienkiewicz- Małyjurek, K., Szczudlińska-Kanoś, A., Jung-Konstanty, S. (2016). Obszary zarządzania publicznego, Kraków: Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kwieciński, Z. (2002). Wykluczanie: badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Murawska, B. (2004). Segregacja u progu szkoły. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 [Act of 14 December 2016 on Educational Law]. Retrieved 10, February from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059.

Uchwała nr XLV/776/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe, na okres od dnia 1 września 2017 r. Do dnia 31sierpnia 2019 r. [Resolution No. XLV/776/VII/2017 of the Poznan City Council of 28 March 2017 on adaptation of the network of primary schools and lower secondary schools to the new school system, introduced by the Act on the Educational Law for a period from 1 September 2017 till 31 August 2019]. Retrieved 10, February from http:// bip.poznan.pl/bip/uchwaly/uchwala-nr-xlv-776-vii-2017-z-dnia-2017-03-28,67548/.

Uchwała nr XLV/777/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. [Resolution No. XLV/776/VII/2017 of the Poznan City Council of 28 March 2017 on adaptation of the network of upper secondary schools and special schools to the new school system, introduced by the Act on the Educational Law for a period from 1 September 2017 till 31 August 2019]. Retrieved 10, February from http://bip.poznan.pl/bip/uchwaly/uchwala-nr-xlv-777-vii2017-z-dnia-2017-03-28,67572/.

Walaszek, M. (2016). Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, nr 28.

Zaorska, M. (2009). Sukcesy i porażki reformy edukacyjnej, Przegląd Socjologiczny, 3, pp. 121-142. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-0e2f8088-b4f1-4f41-ae70-d6671257adad.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF

Published

2019-05-31

How to Cite

1.
WALASZEK, Marzena. Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 31 May 2019. Vol. 1, no. 28, p. 77–94. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 28 (2019)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 486
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

reform of the education system, spatial accessibility of schools, local education policy, city of Poznan
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop