Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2019.005Keywords
reform of the education system, spatial accessibility of schools, local education policy, city of PoznanAbstract
The aim of the article is to characterize the transformation of the local school network for children and youth in Poznan, taking place from September 2017 as a result of changes in the education system. The subject of the research are primary and secondary self-government schools in Poznan. In order to determine the spatial accessibility to schools, simplified measures of the school network density indicator were applied: the number of schools per 10 km2 of the Poznan city area and the number of pupils per 1 school. As a result of the education reform, no primary school in Poznan has been closed. In the case of lower secondary schools, public authorities have adopted the principle of incorporating or transforming these schools into other types of schools, thus giving up the possibility of their liquidation. One of the consequences of changes in education cycles will, among other things, double the number of candidates for upper secondary schools in the school year 2019/2020, who will be both graduates of the eight-year primary school and lower secondary schools (the so-called “double class”).
References
Averett, S.L., McLennan M.C. (2004). Exploring the effect of class size on student achievement: what have we learned over the past two decades? In: G. Johnes, J. Johnes, (eds.), International Handbook on the Economics of Education (pp. 329-367), Cheltenham UK, Northampton MA, USA: Edward Edgar Publishing Ltd., DOI: http://dx.doi.org/10.4337/9781845421694.00014.
Blatchford, P. (2007). The class size debate. Is small better? Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), pp. 282–286. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/ ciec.2007.8.3.282.
Dolata, R. (2001). Procesy rekrutacji i dzielenia uczniów na oddziały w gimnazjach z perspektywy nierówności społecznych w edukacji. Raport cząstkowy w ramach projektu „Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty” przygotowany na zlecenie MENiS, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. www.isp.org.pl.
Gmerek, T. (2011). Selekcje szkolne, strukturalna segmentacja i nierówności społeczne w Anglii, Forum Socjologiczne, 2, pp. 219–240.
Guzik, R. (2003). Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kożuch, A., Kożuch, B., Sułkowski, B., Bogacz-Wojtanowska, E., Lewandowski, M., Sienkiewicz- Małyjurek, K., Szczudlińska-Kanoś, A., Jung-Konstanty, S. (2016). Obszary zarządzania publicznego, Kraków: Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kwieciński, Z. (2002). Wykluczanie: badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Murawska, B. (2004). Segregacja u progu szkoły. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 [Act of 14 December 2016 on Educational Law]. Retrieved 10, February from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059.
Uchwała nr XLV/776/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe, na okres od dnia 1 września 2017 r. Do dnia 31sierpnia 2019 r. [Resolution No. XLV/776/VII/2017 of the Poznan City Council of 28 March 2017 on adaptation of the network of primary schools and lower secondary schools to the new school system, introduced by the Act on the Educational Law for a period from 1 September 2017 till 31 August 2019]. Retrieved 10, February from http:// bip.poznan.pl/bip/uchwaly/uchwala-nr-xlv-776-vii-2017-z-dnia-2017-03-28,67548/.
Uchwała nr XLV/777/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. [Resolution No. XLV/776/VII/2017 of the Poznan City Council of 28 March 2017 on adaptation of the network of upper secondary schools and special schools to the new school system, introduced by the Act on the Educational Law for a period from 1 September 2017 till 31 August 2019]. Retrieved 10, February from http://bip.poznan.pl/bip/uchwaly/uchwala-nr-xlv-777-vii2017-z-dnia-2017-03-28,67572/.
Walaszek, M. (2016). Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, nr 28.
Zaorska, M. (2009). Sukcesy i porażki reformy edukacyjnej, Przegląd Socjologiczny, 3, pp. 121-142. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-0e2f8088-b4f1-4f41-ae70-d6671257adad.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 450
Number of citations: 0