Criticism in Pedagogical Research – Six Bad Practices (Discussion Article)/ Krytyka w badaniach pedagogicznych – sześć niedobrych praktyk (Artykuł dyskusyjny)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2018.026Keywords
criticism in pedagogical research, support criticism, attitudes (behaviour) of critics and reviewersAbstract
The author’s intention is to briefly describe some of the selected “bad practices”, the attitudes (behaviour) of critics and reviewers of pedagogical works, and pinpoint the positive model of critical and supportive criticism on the basis of this diagnosis. The author intends to describe six “bad practices” commonly found, as he believes, in various recurrent and evaluative procedures in the education of educating: 1) ignorance and humiliation: taking an assessment (review) when there is no sufficient material competence; 2) asymmetry – disorder of the proportion between the perceived defects and the advantages: in-depth analysis of deficiencies and shortcomings of the work, but positive conclusions; 3) theoretical and methodological fixation: lack of openness to other theoretical and research methods; 4) recitative conformism: lack of assertiveness and submission to authority, sometimes illusory; 5) bias and recurrence mistakes; 6) narcissism – criticism as an opportunity to show off. Descriptions of these “practices” will also include questions to the author and other reviewers-critics, and will relate to habits and favourite patterns of behaviour in this important area of scientific activity. In the end, the author will try to identify some important features of the model of format and support criticism: (a) not intrusive; b) constructive, c) accurate (adequate), d) symmetrical (balanced), e) creative (revealing). To outline this model, the author will use the postulates resulting from the concept created by contemporary researchers of scientific criticism, mainly in psychology.References
Abra, J. (2003). Motives for Criticism: Some Theoretical Speculations and Introspective Data. W: M. A. Runco (red.) Critical Creative Processes (s. 329–378), Cresskill: Hampton Press.
Andreski, S. (2002). Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Beveridge, W. I. B. (1960). Sztuka badań naukowych. Warszawa: PZWL.
Boorstin, D. J. (2002). Twórcy. Geniusze wyobraźni w dziejach świata. Warszawa: Książka i Wiedza.
Cackowski, Z. (1964). Problemy i pseudoproblemy. Warszawa: Książka i Wiedza.
Ciechowska, M. (2017). Autoetnografia w badaniach pedagogicznych. W: M. Ciechowska, M. Szymańska, Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. (s. 197-224), Wydawnictwo WAM, Kraków.
Ciechowska, M., Szymańska, M. (2017). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Creswell, J.W. (2005). Educational Research. Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. second ed., Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
Gade, P.A., Constanza D.P., Kaplan J.D. (2011). Recenzowanie wniosków o finasowanie projektów badawczych. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 97-118) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Kafar, M. (2010). O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu. W: B. Płonka-Syroka, M. Skrzypek (red.), Doświadczenie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, Wrocław: Wydawnictwo AM.
Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Emergencja. Synergia. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.
Lewicka, M. (2011). Przedmowa do wydania polskiego. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. VII-IX) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Runco, M.A. (2014). Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, second ed. San Diego: Academic Press.
Sternberg, R. J. (2011). Recenzowanie artykułów teoretycznych. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 41-56) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Sternberg, R. J., Grigorenko, E.L (2011). Recenzowanie artykułów empirycznych pod względem metodologicznym. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 29-39) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Sternberg, R. J., red. (2011). Recenzowanie prac naukowych w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Szmidt, K. J. (1995). Krytycy jazzowi i grzech rubrykowania, Jazz Magazine, nr 6, s. 10.
Szmidt, K. J. (1995a). Krytycy i słuchacze: dwie tęsknoty, Jazz Magazine, nr 8, s. 22-23.
Szmidt, K. J. (1997). Nowa krytyka krytyków jazzowych, JAZZI Magazine, nr 21, s. 12-13.
Szmidt, K. J. (2010). Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 175-189) Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (w druku). Wprowadzenie. W: R. J. Sternberg, L. Jarvin, E .L. Grigorenko, Jak skutecznie uczyć mądrości, inteligencji i twórczości Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Tesser, A., Martin, L. (2011). Recenzowanie prac empirycznych złożonych do czasopism. W; R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 1-27) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
Życiński, J. (1996). Elementy filozofii nauki. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 855
Number of citations: 0