Vulgarization of Language as Context for the Socialization of Children and Adolescents/ Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2018.024Keywords
vulgarisation of language, socialisation of children and adolescentsAbstract
The more and more intensive process of language vulgarisation has for a long time been a subject of linguistic research, but it has rarely been reflected on by pedagogues. The authors of this article conduct a study of language in the context of the socialisation process. Basing on their own and other authors’ research they describe the children’s and adolescents’ language environment abounding in vulgarisms, and reflect on possible effects of its influence on different spheres of young people’s development. The immediate result, confirmed by empirical material, is a considerable intensification of the vulgarisation of the young generation’s language, which has its consequences for cognitive, emotional, psychosexual and moral development of children and adolescents (e.g. lower language competences, lack of discernment in their own emotions, negative attitude to other people, increased aggressiveness or a vulgar image of sexuality). However, the conclusions mentioned above are considered on the basis of general knowledge about psychological rules and mechanisms of growing personalities, and require verification through empirical research.
References
Bartmiński, J. (1993). Styl potoczny (s. 115-134). W: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.t. 2, Współczesny język polski. Wrocław: Wiedza o kulturze.
Biernacka-Ligięza, I. (1999). Wulgaryzmy a łamanie normy kulturowej (s. 166-181). W: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Biernacka-Ligięza, I. (2001). „Kląć na czym świat stoi” – analiza wulgaryzmów najczęściej wykorzystywanych w języku polskim i angielskim (s. 255-262). W: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t.2, Łodź: WSHE.
Bińczycka, J. (2000). Dziecko w świecie wulgaryzmów (s. 69-76). W: A. A. Kotusiewicz (red.). Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, t.II, Białystok: TransHumana.
Böhner, G., Wänke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Przekł. J. Radzicki, Gdańsk: GWP.
Bralczyk, J. (1999). O populizmie językowym (s. 79-86). W: W. Gruszczyński, J. Bralczyk, G. Majkowska (red.). Polszczyzna w komunikowaniu publicznym: prace poświęcone Profesor Halinie Satkiewicz z okazji jubileuszu Jej i Jej Zakładu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA.
Czarnecka, K. (1999). Postawy młodzieży szkolnej wobec wulgaryzacji języka uczniowskiego (s. 158-165). W: J. Miodek (red.). Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Dąbrowska, A. (1993). Eufemizmy współczesnego języka polskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Feliksiak, M. (2013). Wulgaryzmy w życiu codziennym. Komunikat z badań. CBOS. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_136_13.PDF
Gajda, S. (1999). Współczesna polska rzeczywistość językowa i jej badanie (s. 8-14). W: J. Miodek (red.). Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Grochowski, M. (1995). Słownik przekleństw i wulgaryzmów. Warszawa: PWN.
Grybosiowa, A. (2006). Destrukcja tradycyjnego, polskiego modelu grzeczności. Nowe formuły globalne (s. 31-37). W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.). Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Grybosiowa, A. (1998). Liberalizacja społecznej oceny wulgaryzmów. W: S. Gajda, H. J. Sobeczko (red.), Człowiek – dzieło – sacrum. Opole: Uniwersytet Opolski.
Handke, K. (1990). Wpływ emancypacji na język kobiet. W: B. Jedynak (red.), Kobieta w kulturze i społeczeństwie, t.1, Lublin: Wydaw. UMCS.
Hądzlik-Dudka, M. (2014). Wulgaryzmy a przekleństwa w kontekście przemian komunikacji językowej. Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, nr 27, s.151-160.
Kajtoch, W. (2008). Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kowalikowa, J. (2000). Wulgaryzmy we współczesnej polszczyźnie (s. 121–132). W: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia. Kraków: Tertium.
Kowalikowa, J. (2008). O wulgaryzacji i dewulgaryzacji we współczesnej polszczyźnie. Język a Kultura, t. 20, s. 81–88.
Kowalikowa, J. (1994). Znaczenie i funkcja wyrazów tzw. brzydkich we współczesnej polszczyźnie mówionej. W: Z. Kurzowa, W. Śliwiński (red.), Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej). Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2017). Etyka słowa w rozumieniu młodzieży (s.391-402). W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina (red.), Etyka słowa. Wybór opracowań, t.1. Lublin: Wydaw. UMCS.
Kurcz, I. (1987). Język a reprezentacja świata w umyśle. Warszawa: PWN.
Maćkowiak, K. (2009). Media a proces wulgaryzacji polszczyzny w świadomości językowej studentów PWSZ w Lesznie. Scripta Comeniana Lesnensia, nr 7, s.7-21.
Marcjanik, M. (2017). Miejsce etykiety językowej wśród wartości. Uwagi ogólne (s.339-345). W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina (red.), Etyka słowa. Wybór opracowań, t.1. Lubliń: Wydaw. UMC.
Maruszak, A. (2012). Postawy uczniów wobec wulgaryzacji języka. Praca magisterska niepublikowana (napisana pod kierunkiem D. Pankowskiej), Lublin: UMCS.
Mika, S. (1984). Psychologia społeczna, Warszawa: PWN.
Miodek, J., Bralczyk, J., Markowski, A., Sosnowski, J. (2014). Wszystko zależy od przyimka. Warszawa: Agora.
Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Wydawnictwo „Otwarty rozdział”.
Ożóg, K. (2006). Współczesna polszczyzna a postmodernizm (s. 160-170). W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pankowska, D. (2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne. Kraków: Impuls.
Pisarek, W. (1993). Moda w języku, Ojczyzna-Polszczyzna, nr 3.
Pisarek, W. (2000). III Forum Kultury Słowa (s.5-7). W: J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kosińska (red.), Język w mediach masowych. Warszawa: Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”.
Święcicka, M. (2006). Język młodzieży w kontekście społeczno-kulturowym na przełomie XX i XXI wieku (s. 160-170). W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.). Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Tillmann, K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: PWN.
Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim. Dz.U.2011.43.224
Zarzeczny, G., Mazurek, M. (2009). Co komunikują polskie wulgaryzmy? (cz.1). W: K. Zalejarz, K. Ruta (red.). Procesy współczesnej polszczyzny, cz.1: Najnowsze zjawiska w polszczyźnie, Poznań: Wydaw. UAM.
Zgółka, T. (2017). Zadania edukacyjne w zakresie kultury języka polskiego i etyki w szkole (s. 379-383). W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina (red), Etyka słowa. Wybór opracowań, t.1. Lublin: Wydaw. UMCS.
Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Przekł. J. Radzicki. Warszawa: PWN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1505
Number of citations: 0