The Importance of Teachers’ Well-Being in the School’s Organizational Culture. Research Implications
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2018.022Keywords
school culture, well-being, organisational development of school, effective schoolAbstract
The aim of the article is to indicate the possibility of adopting a research perspective that allows for the analysis of welfare as an element of school’s organisational culture. The proposed approach is presented in the form of an original research programme, which is embedded in the theory of organisation and positive psychology. The assumptions made are a proposal showing the current understanding of school as an organisation both highly flexible and effective; which is able to transform, to improve and to develop in the environment of the changing reality and to guarantee a sense of well-being to its members.
References
Aniszewska, G. (2003). Geneza pojęcia „kultura organizacyjna”. Przegląd Organizacji, nr 10, s. 15–25.
Berstein, B. (1970). Education cannot compensate for society. New Society, 15(387), s.344–347.
Brookover, W. B., Lezotte L. W. (1977). Changes in School Characteristics Coincident with Changes in Student Achievement. Michigan: Michigan State University, http://education.msu.edu/irt/PDFs/OccasionalPapers/op017.pdf, dostęp styczeń 2018.
Bujacz, A., Hornowska, E. (2012). Hedonizm i eudajmonizm w badaniach psychologii pozytywnej. Psychologia Jakości Życia, T. 11, nr 1, s. 103–121.
Carr, A. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, Warszawa: PWN.
Chmielewska-Muciek, D. (2009). Dyskusja nad pojęciem kultury organizacyjnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin, vol. XLIII, nr 20, s. 317–331.
Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., York, R. L. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington D.C.: US Government Printing Office.
Creemers, B., Kyriakides, L. (2008). The Dynamics of Educational Effectiveness: A Contribution to policy, practice and theory in contemporary schools. London and New York: Routledge.
Czapiński, J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia (s. 51–102). W: J. Czapiński (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.
Czerw, A. (2010). Zarządzanie zadowolonymi ludźmi, Personel i Zarządzanie, nr 3, s. 38–41.
Czerw, A. (2014). Well-Being at Work – the Essence, Causes and Consequences of the Phenomenon. International Journal of Contemporary Management, 13(2), s. 97–110.
Czerw, A. (2017). Psychologiczny model dobrostanu w pracy. Wartość i sens pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dajczak, K. (2007). Różnorodność kultury organizacyjnej, Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, s. 35–46.
Deal, T. E., Kennedy, A. A. (1982). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Reading: Addison Wesley Publishing Company.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health, Canadian Psychology, 49, s. 182–185.
Dernowska, U., Tłuściak-Deliowska, A. (2015). Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Diener, E., Lucas, R. E., Oishi, S. (2004). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia (s. 35–50). W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.
Edmonds, R. (1979). Effective Schools for the Urban, Educational Leadership, 37, s. 15–24.
Ekiert-Oldroyd, D. (2006). Zmiany edukacyjne w oświacie: od paradygmatu zmiany do zmiany paradygmatu. Chowanna, nr 1, s. 9–25.
Farnicka, M., Liberska, H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(31), s. 77–91.
Foster, W. (1986). Paradigms and Promises. New Approaches to Educational Administration. NY: Buffalo.
Fullan, M. (1988). Change Processes in Secondary Schools: Towards a More Fundamental Agenda. Unpublished document. Toronto: University of Toronto.
Fullan, M. G., Miles, M. B., Taylor, G. (1980). Organization development in schools: the state of the art. Review of Educational Research, 50(1), s. 121–184.
Future Center, Personalizacja EE, „Wirtualny rozwój”, „Walka o dobrostan”, czyli trendy HR 2017, https://futurecentre.eu/personalizacja-ee-wirtualny-rozwoj-walka-o-dobrostan-czyli-trendy-hr-2017/ (dostęp: listopad 2017).
Galinha, I. C., Pais-Ribeiro, J. L. (2011). Cognitive, affective and contextual predictors of subjective wellbeing. International Journal of Wellbeing, 2(1), s. 34–53, DOI:10.5502/ijw.v2i1.3.
Głażewski, M. (1996). O witalności szkoły. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza WSP.
Guttman, L. & Shlomit, L. (1982). On the definition and varieties of attitude and wellbeing. Social Indicators Research, 10(2), s. 159–174.
Halsey A. H., Lauder H., Brown P., & Wells A. S. (Eds.), Education: Culture, Economy, and Society. Oxford – New York: Oxford University Press.
Jencks, Ch. et al. (1972). Inequality: A Reassessment of the Effect of Family and Schooling in America. New York: Basic Books.
Konecki, K. (2002). Kultura organizacyjna. Główne perspektywy analityczno-badawcze. W: K. Konecki i P. Tobera (red.). Szkice z socjologii zarządzania, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, http://qsr.webd.pl/KKonecki/publikacje/publikacje/publikacja11.html (dostęp: styczeń 2018).
Kwiatkowski, S. M. (2014). Zadania zawodowe dyrektora szkoły w kontekście przywództwa edukacyjnego (s. 187–208). W: S. M. Kwiatkowski, J. Madaliński-Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania, Warszawa: Wolters Kluwer.
Lewin, K. (1947). Frontiers of Group Dynamics: Concept, method and reality in social science, social equilibria, and social change. Human Relations, Nr 1, s. 5–41.
Lewin, M. (1992). The Impact of Kurt Lewin’s Life on the Place of Social Issues in His Work, Journal of Social Issues,vol. 48, nr 2, s. 15–29.
Linley, P. Alex., Joseph, S. (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN.
Malakzadeh, A., Nahavandi, A. (1998). Acculturation in Mergers and Acquisitions, Academy of Management Review, 1, s. 12–36.
Maslowski, R. (2001). School culture and school performance. An explorative study into the organizational culture of secondary schools and their effects, Enschede:Twente Uniwersity Press.
Miles, M. B. (1975). Planned change and organisational health. W: J. V. Baldrige & T. Deal (red.), Managing change in educational organisations. Berkeley: McCutchen.
Miles, M.B., (1967). Some properties of schools as social systems. W: G.Watson (red.), Change in Schools Systems, Washington: National Training Laboratories.
Mortimore, P., (1991). School Effectiveness Research: which way at the crossroads? School Effectiveness and School Improvement” 2(3), s. 261-271.
Nowosad, I. (2018). Społeczne uwarunkowania efektywności szkoły. W stronę rozwoju szkoły, Studia Edukacyjne (w druku).
Peterson, K.D., Deal, T.E., (2009). The shaping school culture, San Francisco: Fieldbook, Jossey – Bass.
Purkey, S.C. & Smith, M.S. (1983). Effective schools: A review. The Elementary School Journal, 83(4), s. 427–452.
Rubacha, K. (2008). Budowanie teorii pedagogicznych (s. 59-79). W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Warszawa: PWN.
Ryff, C. D., & Keyes, C. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), s. 719–727.
Sammons, P., Hillman, J. & Mortimore, P., (1995). Key Characteristics of Effective Schools: A Review of School Effectiveness Research. Office for Standards in Education, London: Cassell.
Scheerens, J.,(1992). Effective schooling, research, theory and practice. London: Cassell.
Schein, E., (1985). Organizational Culture and Leadership, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Scheuplein, H., (1987). Unternehmenskultur und persönliche Weiterentwicklung, Zeitschrift Führung und Organisation, nr 5, s. 12-37.
Schmuck, R.A., Miles, M. (1971). (red.), Organizational Development in Schools. Palo Alto :National Press Books.
Schoen, L.T., (2008). A new model of school culture: a response to a call for conceptual clarity, School Effectiveness and School Improvement, vol. 19, nr. 2, s. 129-153.
Schulz, R. (1992). Szkoła – instytucja – system – rozwój. Toruń: Edytor.
Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina.
Seligman, M., Reivich, K., Javocox, L. & Gillham, J. (1995). The optimistic child. New York: Houghton Mifflin (wydanie polskie 2009, Warszawa: Graal).
Seligman, M.E.P. (2011). Flourish: a visionary new understanding of happiness and well - being. New York: Free Press (wydanie polskie 2011, Poznań: Media Rodzina).
Shusterman, R., (2005). Praktyka filozofii, filozofia praktyki, Kraków: Impuls.
Weick, K. E., (1976). Educational Organizations as Loosely Coupled Systems, Administrative Science Quarterlynr 1 (21), s. 1-19.
Wojciechowska L. (2008). Syndrom pustego gniazda: dobrostan matek usamodzielniających się dzieci. Warszawa: UW.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 825
Number of citations: 0