Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Information Regarding Pupils’ Biological Sex and Teachers’ Tendency to Activate the Ethics of Care or Justice/ Informacja o płci ucznia a tendencja nauczycieli do uruchamiania etyki troski i sprawiedliwości (artykuł w dwóch wersjach językowych)
  • Home
  • /
  • Information Regarding Pupils’ Biological Sex and Teachers’ Tendency to Activate the Ethics of Care or Justice/ Informacja o płci ucznia a tendencja nauczycieli do uruchamiania etyki troski i sprawiedliwości (artykuł w dwóch wersjach językowych)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 27 (2018) /
  4. Brief research articles

Information Regarding Pupils’ Biological Sex and Teachers’ Tendency to Activate the Ethics of Care or Justice/ Informacja o płci ucznia a tendencja nauczycieli do uruchamiania etyki troski i sprawiedliwości (artykuł w dwóch wersjach językowych)

Authors

  • Mariana Sirotova http://orcid.org/0000-0003-1599-9702
  • Krzysztof Rubacha http://orcid.org/0000-0002-7447-6736

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.020

Keywords

ethics of care, ethics of justice, teaching maths, gender stereotypes

Abstract

This paper tests the hypothesis that teachers’ assessments of their students’ achievements
are based on stereotyped preconceptions of how biological sex relates to the ethics of care
and the ethics of justice. The study was conducted in an experimental design. The data was
analysed using the one-way analysis of variance (ANOVA) for two variables: the sex of the
pupil teachers worked with, and teachers’ reactions in terms of ethical orientation to the male
and female pupils’ achievements. The results confirmed the hypothesis that during maths
lessons teachers planning activities for their female pupils more often rely on the ethics of
care than the ethics of justice.

References

Chomczyńska-Rubacha, (2011). Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: WN PWN.

Czeżowska, D. (2012). Sprawiedliwość i troska. O sposobach rozwiązywania dylematów moralnych przez kobiety i mężczyzn. Kraków: WUJ.

Gilligan, C. (1993). Reply to Critics. In: M. J. Larrabee (ed.). An Ethic of Care. Feminist Interdisciplinary Perspectives, London & New York: Routledge.

Kohlberg, L. (1984). Essays of Moral Development. Volume II. The psychology of Moral Development. New York: Harper & Row

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF

Published

2018-11-29

How to Cite

1.
SIROTOVA, Mariana and RUBACHA, Krzysztof. Information Regarding Pupils’ Biological Sex and Teachers’ Tendency to Activate the Ethics of Care or Justice/ Informacja o płci ucznia a tendencja nauczycieli do uruchamiania etyki troski i sprawiedliwości (artykuł w dwóch wersjach językowych). Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 29 November 2018. Vol. 2, no. 27, pp. 119-127. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 27 (2018)

Section

Brief research articles

Stats

Number of views and downloads: 689
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

ethics of care, ethics of justice, teaching maths, gender stereotypes
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop