Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Narrative Identity of a Transsexual Woman – an Individual Case Study
  • Home
  • /
  • Narrative Identity of a Transsexual Woman – an Individual Case Study
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 24 (2017) /
  4. Original research projects

Narrative Identity of a Transsexual Woman – an Individual Case Study

Authors

  • Małgorzata Kowalska Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.007S

Keywords

transsexuality, gender identity, sexual identity, narrative identity, case study

Abstract

This article presents an analysis of the narrative identity of a transsexual woman aged 40. The theoretical framework of the study was the definition of the narrative identity by Elisabeth Dryll, the definition of transsexuality and sexual identity, the affirmative theory of the sexual identity of women from Susan McCarn and Ruth Fassinger, and the definition of gender and socio-cultural and their criticism by Judith Butler. Empirical data was obtained through free interviews. Transcripts of the interview were subjected to qualitative narrative analysis. The results show the processual construction of transsexual narrative as well as sexual identity. The narrative dominated the transsexual narrative. The analysis allowed identification of all phases of development, such as the phase of consciousness, exploration, involvement and synthesis (integration) within McCarn and Fassinger. The stages of the development of psychosexual identity have been distinguished, taking into account both their individual dimension (given importance in terms of events, their posture, needs, emotions) and social (discovery of social processes related to the course of biography). The analysis showed that the respondent has a sense of acceptance of sexual identity and gender identity and attains cohesion with private and social life. She has not decided to make gender adjustments at the hormonal, surgical and legal levels. She sought to live in harmony with the preferred sex and to be treated as a person of the sex in a specific area of her own and in accordance with her needs.

References

Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Wrocław: Elsevier Urban & Partner.

Bem S. (2000), Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

Bieńkowska M. (2012), Transseksualizm w Polsce: wymiar indywidualny i społeczny przekraczania binarnego systemu płci, Białystok: Wydawnictwo UwB. Retrieved from https://scholar.google.pl/scholar?hl=pl&q=transseksualizm+w+polsce&btnG=&lr=#0.

Bieńkowska M. (2014a), Queer i transseksualność. Transseksualizm w kontekście teorii queer, Studia Socjologiczne, 4(215).

Bieńkowska M. (2014b), Transseksualność w badaniach społecznych – aspekt teoretyczny i metodologiczny, w: A. Kłonkowska, K. Bojarska (red.), Psychospołeczne, prawne i medyczne aspekty transpłciowości, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Blanchard R. (1985), Typology of Male-to-Female Transsexualism, Archives of Sexual Behavior, 14(3), 247–261.

Bohuszewicz P. (2013), Tożsamość narracyjna: problemy, Teksty Drugie, 1–2.

Bojarska K. (2008), Krytyka pojęcia orientacji seksualnej w świetle społecznego konstrukcjonizmu i teorii queer,w: W. A. Jodko (red.), Tabu seksuologii: Wątpliwości, trudne tematy, dylematy w seksuologii i edukacji seksualnej, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.

Bojarska K., Kłonkowska A. (2014). Transgresja płci, tranzycja ciała, transwersja tożsamosci. Czym jest transpłciowość?, w: A.M. Kłonkowska, K. Bojarska (red.), Psychospołeczne, prawne i medyczne aspekty transpłciowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Bruner S.J. (1990), Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 2.

Butler J. (2008), Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamosci, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Długołęcka A. (2006), Orientacja seksualna, w: Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka (red.), Edukacja seksualna, Warszawa: Świat Książki.

Długołęcka A. (2008), Kształtowanie się tożsamości homoseksualnej, w: K. Slany, B. Kowalska, M. Śmietana (red.), Homoseksualizm. Perspektywa interdyscyplinarna, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Długołęcka A. (2012), Coming out i konstruowanie tożsamości LGB, w: G. Iniewicz, M. Mijas, B. Grabski (red.), Wprowadzenie do psychologii LGB, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Dryll E. (2008), Doświadczenia życiowe a narracja tożsamościowa osoby, Psychologia Rozwojowa, 13(1), 59–67.

Dynarski W., Kłonkowska A. (2012), Słownik pojęć, w: M. Makuchowska, M. Pawlęga (red.), Sytuacja społeczna osób LGBT. Raport za lata 2010 i 2011, Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii.

Gałecki P. (red.) (2015), Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Edra Urban & Partner.

Giddens A. (2006), Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabski B. (2012), Zdrowie psychiczne osób homoseksualnych i biseksualnych, w: G. Iniewicz, M. Mijas, B. Grabski (red.), Wprowadzenie do psychologii LGB, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Iniewicz G. (2012), Zdrowie psychiczne osób homoseksualnych i biseksualnych – rola stresu mniejszościowego, Psychiatria Polska, 4, 649–663.

Iniewicz G., Bąk D. (2012), Psychoterapia osób LGB – od terapii konwersyjnych do terapii wykorzystujących teorię queer, w: G. Iniewicz, M. Mijas, B. Grabski (red.), Wprowadzenie do Psychologii LGB, Wrocław: Continuo.

Jasiuk A. (2013), Rola ciała w praktykach performatywnych. O materialności płci w twórczości Judith Butler, Prace Naukowe Akademii m. Jana Długosza w Częstochowie, Filozofia.

Kitzinger C. (1987), The Social Construction of Lesbianism, London: Sage.

Kłonkowska A.M. (2015), O społecznym konstruowaniu seksualności. InterAlia: Pismo Poświęcone Studiom Queer, 10.

Lawrence A. (2004), Autogynephelia: A Paraphilic Model of Gender Identity Disorder. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 8(1), 69–87, http://doi.org/10.1080/19359705.2004.9962367.

Lawrence A. (2007), Becoming What We Love: Autogynephilic Transsexualism Conceptualized as an Expression of Romantic Love, Perspectives in Biology and Medicine, 50(4), 506–520.

McCarn S.R., Fassinger R.E. (1996), Revisioning Sexual Minority Identity Formation: A New Model of Lesbian Identity and its Implications for Counseling and Research, The Counseling Psychologist, 24(3), 508–534, http://doi.org/10.1177/0011000096243011.

Mijas M. (2012), Stadialne modele formowania się tożsamości homoseksualnej. Implikacje dla praktyki terapeutycznej, Psychiatria Polska, 46(5), 815–828.

Mizielińska J., Stasińska A. (2014), Rodziny z wyboru, w: M. Grodzka-Rudaś, K. Nadana-Sokołowska, A. Mrozik, K. Szczuka, K. Czeczot, B. Smoleń, A. Wróbel (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 482–486), Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Mock S., Eibach R. (2012), Stability and Change in Sexual Orientation Identity Over a 10-Year Period in Adulthood, Archives of Sexual Behavior, 41(3), 641–648, http://doi.org/10.1007/s10508-011-9761-1.

Morrison J. (2016), DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nowak U. (2009), Czy dyskurs transseksualistyczny ma jednoznacznie wyzwalający czy ambiwalentny charakter?, InterAlia: Pismo Poświęcone Studiom Queer, 4, 1–14.

Rich A. (2000), Przymusowa heteroseksualność a egzystencja lesbijska, Furia Pierwsza: Literackie Feministyczne Czasopismo Lesbijskie, 4–5.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Retrieved from https://scholar.google.pl/scholar?q=Metodologia+bada%C5%84+nad+edukacj%C4%85&btnG=&hl=pl&as_sdt=0%2C5#0.

Savin-Williams C.R. (1990), Gay and Lesbian Youth: Expressions of Identity, Washington, DC: Hemisphere.

Savin-Williams C.R. (2011), Homoseksualność w rodzinie. Ujawnianie tajemnicy, Sopot: Polskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Schütze F. (1983), Biographieforschung und narratives Interview, Neue Praxis, 13(3). Retrieved from http://www.ssoar.info/ssoar/handle/document/5314.

Schütze F. (1984), Kognitive figuren des autobiographischen stegreiferzählens. Biographie Und Soziale Wirklichkeit. Stuttgart. Retrieved from http://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/5309/ssoar-1984-schutze-kognitive_figuren_des_autobiographischen_stegreiferzahlens.pdf?sequence=1.

Seidman S. (2012), Społeczne tworzenie seksualności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sell R. (2015), Definiowanie i pomiar orientacji seksualnej – przegląd. Przegląd Badań Edukacyjnych, 26(21), 175–194.

Smith E.S., Junger J., Derntl B., Habel U. (2015), The Transsexual Brain – A Review of Findings on the Neural Basis of Transsexualism, Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 59 (November), 251–266, http://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2015.09.008.

Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M. (2010), Słowo wstępne: Życie człowieka życiem w opowieści, w: Badania narracyjne w psychologii, ENETEIA

Trzebiński J. (2002), Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, w: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

Trzebiński J., Zięba M. (2006), Narracyjne rozumienie innego człowieka a jakość więzi społecznych, Psychologia Jakości Życia, 5(2).

Vaughan M., Waehler C. (2010), Coming Out Growth: Conceptualizing and Measuring Stress-Related Growth Associated with Coming Out to Others as a Sexual Minority, Journal of Adult Development, 17(2), 94–109, http://doi.org/10.1007/s10804-009-9084-9.

Zasady Yogyakarty. (n.d.). Retrieved from http://www.prawaczlowieka.edu.pl/index.php?dok=dd7c1a3d9d5627da9aea5415e3d07202bfb5925e-d3.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-12-18

How to Cite

1.
KOWALSKA, Małgorzata. Narrative Identity of a Transsexual Woman – an Individual Case Study. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 18 December 2017. Vol. 1, no. 24, pp. 119-136. [Accessed 19 May 2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.007S.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 24 (2017)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 1363
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

transsexuality, gender identity, sexual identity, narrative identity, case study
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop