Creative Attitudes and Socio-Emotional Competences of Students with Dyslexia and without Dyslexia in Early Adolescence
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.004Keywords
social competences, emotional intelligence, creative attitudes, dyslexia, early adolescenceAbstract
The article is an attempt to find answers to the question about the differences that exist within the competence of the socio-emotional and creative attitudes among students with dyslexia and those without dyslexia.
The tool used to investigate social skills was Social Competence Questionnaire (KKS) A. Matczak (2007), Emotional Intelligence Questionnaire (INTE) N.S. Schutte, J. M. Malouff, L. E. Hall, D. J. Haggerty, J. T. Cooper, Ch. J. Golden, L. Dornheim in Polish adaptation of A. Ciechanowicz, A Jaworowski, A. Matczak (2000, 2008) were used to investigate emotional intelligence. Creative attitudes were examined using - Creative Behaviour Questionnaire KANH S. Popek (2000).
The analysis of the results made it possible to extract the areas in which the functioning of both groups of students varies considerably. In relation to the above-mentioned areas, the most important differences involve social exposure, overall emotional intelligence and the use of emotion in the process of thinking and acting. Students with dyslexia have achieved in this case statistically lower scores than their peers without dyslexia. In the area of creative behavior students with dyslexia present a higher level of conformity and reproductive activities.
References
Argyle M. (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bogdanowicz M. (2006), Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w: G. Krasowicz-Kupis (red.), Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk.
Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2004), Uczeń z dysleksją w szkole, Wydawnictwo Operon, Gdańsk.
Burden R., Burdett J. (2005), Factors Associated with Successful Learning in Pupils with Dyslexia: a Motivational Analysis, „British Journal of Special Education”, nr 32(2), s. 100–104, DOI: https://doi.org/10.1111/j.0952-3383.2005.00378.x.
Burden R. (2008), Is Dyslexia Necessarily Associated with Negative Feelings of Self-Worth? A Review and Implications for Future Research, „Dyslexia”, nr 14, s. 188–196, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/dys.371.
Crombie M.A. (1997), The Effects of Specific Learning Difficulties (Dyslexia) on the Learning of a Foreign Language in School, „Dyslexia”, nr 3, s. 27–47, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/(sici)1099-0909(199703)3:1<27::aid-dys43>3.3.co;2-i.
Crombie M.A. (2000), Dyslexia and the Learning of a Foreign Language in School: Where Are We Going?, „Dyslexia”, nr 6, s. 112–123, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/(sici)1099-0909(200004/06)6:2<112::aid-dys151>3.3.co;2-4.
Everatt J., Steffert B., Smythe I. (1999), An Eye for the Unusual: Creative Thinking in Dyslexics, „Dyslexia”, nr 5, s. 24–46, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/(sici)1099-0909(199903)5:1<28::aid-dys126>3.0.co;2-k.
Everatt J., Weeks S., Brooks P. (2008), Profiles of Strengths and Weaknesses in Dyslexia and Other Learning Difficulties, „Dyslexia”, nr 14, s. 16–41, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/dys.342.
Ganschow L., Sparks R., Schneider E. (1995), Learning a Foreign Language: Challenges for Students with Language Learning Difficulties, „Dyslexia”, nr 1, s. 75–95.
Goleman D. (2012), Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań.
Gwernan-Jones R., Burden R.L.(2010), Are They Just Lazy? Student Teachers’ Attitudes about Dyslexia, „Dyslexia”, nr 16, s. 66–86, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/dys.393.
Humphrey N., Mullins P.M. (2003), Personal Constructs and Attribution for Academic Success and Failure in Dyslexia, „British Journal of Special Education”, nr 29(4), s. 196–203, DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8527.00269.
Jaklewicz H., Bogdanowicz M. (1982), Zaburzenia emocjonalne i ich wpływ na kształtowanie się niektórych cech osobowości, na podstawie badań katamnestycznych dzieci z dysleksją i dysortografią, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego UG. Psychologia”, nr 4, s. 19–28.
Jaworowska A., Matczak A. (2008), Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa. L.E. Hall, D.J. Haggerty’ego, J.T. Cooper, C.J. Goldena, L. Dornheim. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
Kamińska-Ostęp A., Gulińska H. (2008), Teaching Methods and Aids Assisting Dyslexic Pupils in Learning Chemistry, „Journal of Baltic Science Education”, nr 1(3), s. 147–154.
Krasowicz-Kupis G. (2003), Język, czytanie i dysleksja, AWH Antoni Dudek, Lublin.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
Martinelli V., Schembri J. ( 2014), Dyslexia, Spatial Awareness and Creativity in Adolescent Boys, „The Psychology of Education Review”, nr 38,2, s. 39–47.
Matczak A. (2012), Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.
Mayer J.D., Salovey P. (1999), Czym jest inteligencja emocjonalna?, w: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
Popek S. (2008), Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Rubacha K. (2012), Metodologia badań nad edukacją, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Snowling M.J., Hulme Ch. (2011), Evidence-Based Interventions for Reading and Language Difficulties: Creating a Virtuous Circle, „British Journal of Educational Psychology”, 0nr 81, s. 1–23, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8279.2010.02014.x.
Sternberg R.J. (2001), Psychologia poznawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
Terras M.M., Thompson L.C., Minnis H. (2009), Dyslexia and Psycho-Social Functioning: an Exploratory Study of the Role of Self-Esteem and Understanding, „Dyslexia”, nr 15, s. 304–327, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/dys.386.
Wolff U., Lundberg I. (2002), The Prevalence of Dyslexia among Art Students, „Dyslexia”, nr 8, s. 43–42, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/dys.211.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 729
Number of citations: 0