Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Experiencing Anxiety about Self-Efficacy during Teamwork
  • Home
  • /
  • Experiencing Anxiety about Self-Efficacy during Teamwork
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 24 (2017) /
  4. Original research projects

Experiencing Anxiety about Self-Efficacy during Teamwork

Authors

  • Izabella Maria Łukasik Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
  • Anna Witek Maria Curie-Skłodowska University in Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.001

Keywords

self-efficacy in teamwork, trait-anxiety, state-anxiety, task situations, lower-secondary school children

Abstract

Introduction: High perceived self-efficacy in teamwork is significant for the accomplishment of objectives typical of adolescence. The levels of trait-anxiety and state-anxiety among children and teenagers grow with age. Anxiety can be provoked by both situations at school and lack of acceptance from one’s peer group. Girls with high levels of anxiety are more likely than boys to perceive themselves in negative terms.

The objective of the study: The purpose of this study was to identify the relationship between self-efficacy in relation to teamwork and the level of anxiety considered as either a state or a trait (defined as a relatively fixed disposition). Resources and methodology: The survey covered 66 first-year schoolchildren from lower-secondary schools in Lublin. Tools used: The Self-Efficacy in Teamwork Questionnaire and The State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAIC).
Study findings: A statistically significant correlation was found between gender and state-anxiety levels (r = 0.254, p <0.05), and trait-anxiety levels (r = 0.323, p <0.01), and the level of self-discovery as a result of social interaction (r = -0.265; p <0.05). Persons with low levels of self-discovery, concerning especially the determination of their preference for teamwork, achieved high scores in state-anxiety (37.5%). The obtained results prove that schoolchildren with high levels of trait-anxiety, and, consequently, state-anxiety, do not prefer teamwork.
The proposed hypothesis was confirmed by the results of the study.

References

Bandura A. (2007), Teoria społecznego uczenia się, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Bond M. (2015), Siła innych: O presji otoczenia, syndromie grupowego myślenia i o tym, jak ludzie wokół nas wpływają na wszystkie nasze poczynania, tłum. Bernadeta Minakowska-Koca, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Bruhn J. (2011), Efekt grupy. Spójność społeczna i jej konsekwencje dla zdrowia, tłum. Anna Plisiecka, Wydawnictwo WSPS Academica, Warszawa.

Bryńska A. (2005), Zaburzenia lękowe i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, w: T. Wolańczyk,

J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, s. 146–157.

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Dąbrowska-Król H. (2006), Problemy adaptacyjne młodzieży gimnazjalnej, „Nowa Szkoła”, nr 6, s. 45–47.

Farnicka M., Liberska H., Nurmi J.E., Predyktory (podmiotowe i sytuacyjne) efektywnej adaptacji szkolnej – ujęcie rozwojowe, „Psychologia Rozwojowa” 2016, t. 21, nr 1, s. 21–32, DOI: 10.4467/20843879PR.16.002.4791, www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa (dostęp 8.07.2016).

Jackson C. (2010), Fear in Education, “Educational Review” Vol. 62, No. 1, February 2010, 39–52, DOI: 10.1080/00131910903469544, http://www.informaworld.com (dostęp 7.07.2016).

Jaworowska A. (2005), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC C.D. Spielbergera, C.D. Edwardsa, R.E. Lushene’a, J. Montuoriego, D. Platzek. Podręcznik, PTP, Warszawa.

Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów

Psychologicznych, PTP, Warszawa.

Juroszek W. (2010), Autoprezentacja młodzieży szkolnej. Emocjonalne i poznawcze konsekwencje

deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Kendall P.C. (2012), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, tłum. Joanna Kowalczewska, Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Sopot.

Kolańczyk A. (2003), Wpływ lęku i poprzedzania afektywnego na oceny poznawcze, „Studia

Psychologiczne”, 41(2), s. 219–235.

Leary M.R., Kowalski R.M. (2001), Lęk społeczny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Łukasik I.M. (2013), Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Łukasik I.M., Witek A. (2015), Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Mastalerz M. (2015), Uzależnienia behawioralne a zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji – cz. II, „Remedium”, nr 4 (kwiecień), s. 6–7.

Newman B.M., Lohman B.J., Newman F.R. (2007), Peer Group Membership and a Sense of Belonging: Their Relationship to Adolescent Behavior Problems, “Adolescence”, Vol. 42, No. 166, Summer Libra Publishers, Inc., 3089C Clairemont Dr., PMB 383, San

Diego, CA 92117, http://search.proquest.com/openview/.

Olivares J., Sánchez-García R., López-Pina J.A. (2009), The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents, “Psicothema” Vol. 21, No. 3, s. 486–491, www.psicothema.com (dostęp 8.07.2016).

Raport: Kim jest współczesny gimnazjalista, http://www.eksoc.uni.lodz.pl/is/doc/ gimnazjalista.

pdf, s. 78–79 (dostęp: 06.07.2016).

Russell G., Shaw S.(2009), A Study to Investigate the Prevalence of Social Anxiety in a Sample of Higher Education Students in the United Kingdom, “Journal of Mental Health”, 18(3): 198–206, DOI: 10.1080/09638230802522494 (dostęp 7.07.2016).

Shaffer H.R. (2005), Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Sokołowska M. (2015), Grupa rówieśnicza jako czynnik chroniący i czynnik ryzyka, „Remedium”, Wrzesień, s. 16–17.

Sosnowski T. (1977), Lęk jako stan i lęk jako cecha w ujęciu Charlesa D. Spielbergera, „Przegląd Psychologiczny”, 2, s. 393–411.

Talik E., Król K. (2014), Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, nr 3, s. 85–99, DOI:10.4467/20843879PR.14.020.2307, www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/ (dostęp 8.07.2016).

Vetulani J., Mazurek M. (2015), Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Dom Wydawniczy PWN, Sp. z o.o., Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF

Published

2017-12-18

How to Cite

1.
ŁUKASIK, Izabella Maria & WITEK, Anna. Experiencing Anxiety about Self-Efficacy during Teamwork. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 18 December 2017, T. 1, nr 24, s. 7–20. [accessed 25.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2017.001.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 24 (2017)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 289
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

self-efficacy in teamwork, trait-anxiety, state-anxiety, task situations, lower-secondary school children
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop