Mindfulness Training Programs for Children and Youth – a Review from the Perspective of Polish Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2016.079Keywords
mindfulness, mindfulness training, psychosocial intervention, mental health programs, school/preschool educationAbstract
Mindfulness training program is a type of psychosocial intervention realized, among others, in schools and preschools for students aged from 4 to 18 years and older. The current interest in mindfulness sessions results from: (1) reports of their positive impact on mental health,coping with problems and distribution of attention; (2) the alarming statistics, e.g. WHO, concerning mental health of young people; (3) the need for interventions based on scientific evidence. The main goal of the article is to present mindfulness training programs for children
and youth in Europe and North America, focusing on the programs whose effectiveness has been demonstrated in evidence based research. Next goal was to present a review of the main results of meta-analyses of studies on the effects of mindfulness training for children
and youth. Finally, the conditions and the possibilities for implementing mindfulness training programs in Polish schools were discussed. It was concluded that the literature review and analysis of research results indicate that there are significant benefits of mindfulness training programs for the students’ psychosocial functioning. The mindfulness programs could be effectively implemented within the Polish education system.
References
Allen A.B., Leary M.R. (2010), Self-Compassion, Stress, and Coping, „Social and Personality Psychology Compass”, nr 4(2), s. 107–118.
Beck A.T., Rush A.J., Shaw B.F., Emery G. (1979), Cognitive Therapy of Depression, The Guilford Press, Nowy Jork.
Chu V. (1993), Psychoterapia Gestalt, Kanon, Łódź.
Cramer H., Lauche R., Paul A., Dobos G. (2012), Mindfulness-based stress reduction for breast cancer – a systematic review and meta-analysis, „Current Oncology”, nr 19(5), s. e343–e352.
Erikson E.H. (2004), Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.
Felver J.C., Celis-de-Hoyos C.E., Tezanos K., Singh N.N. (2015), A systematic review of mindfulness-based interventions for youth in school settings, „Mindfulness”, nr 7 (1), https://www.researchgate.net/publication/273349460_A_Systematic_Review_of_Mindfulness-Based_Interventions_for_Youth_in_School_Settings, dostęp: 24.04.2016.
Flook L., Goldberg S.B., Pinger L., Bonus K., Davidson R.J. (2013), Mindfulness for teachers: A pilot study to assess effects on stress, burnout, and teaching efficacy, „Mind, Brain and Education”, nr 7(3), s. 182–195.
Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (2015), O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.
Hernik K. Malinowska K., Piwowarski R., Przewłocka J., Smak M., Wichrowski A. (2015), Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Jacennik B., Szczepańska J. (2007), Aby stresu było mniej, „Psychologia w Szkole”, nr 3, s. 89–96.
Kabat-Zinn J. (2013), Życie piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból, Czarna Owca, Warszawa.
Kabat-Zinn J., Massion A.O., Kristeller J., Peterson L.G., Fletcher K.E., Pbert L., Lenderking W.R., Santorelli S.F. (1992), Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disorders, „American Journal of Psychiatry”, nr 149(7), s. 936–43.
Kabat-Zinn J., Wheeler E., Light T., Skillings A., Scharf M.J., Cropley T.G., Hosmer D., Bernhard J.D. (1998), Influence of a mindfulness meditation-based stress reduction intervention on rates of skin clearing in patients with moderate to severe psoriasis undergoing phototherapy (UVB) and photochemotherapy (PUVA), „Psychosomatic Medicine”, nr 60(5), s. 625–32.
Kochanowska Kaian E. (2012), Uważny nauczyciel, „Psychologia w szkole”, nr 3.
Krajewska J. (2016, 29 luty). Czym jest Analiza transakcyjna? – Uczeniem się autonomii. Inspeerio, http://inspeerio.pl/czym-jest-analiza-transakcyjna-uczeniem-sie-autonomii. html, dostęp: 24.10.2016.
Kristeller J.L., Hallett C.B. (1999), An Exploratory Study of a Meditation-based Intervention for Binge Eating Disorder, „Journal of Health Psychology”, nr 4(3), s. 357–363.
Marlatt A. (2002), Substance Abuse Treatment and the Stages of Change, „Addiction”, nr 97(5), s. 607–608.
Namysłowska I. (2013), Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – stan rozwoju opieki psychiatrycznej i zadania na przyszłość, „Postępy Nauk Medycznych”, nr 1, s. 4–9.
Narodowy program zdrowia na lata 2016–2020. Ministerstwo Zdrowia. Warszawa 2015. Projekt.
Nowakowska A., Przewłocka J. (2015), Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Radoń S. (2013), Uważność jako ponadkulturowe wyzwanie dla polskiej edukacji, w: N. Majchrzak, A. Zduniak (red.), Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań. Edukacja XXI w., T 1/30, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.
Radoń S. (2014), Pięciowymiarowy Kwestionariusz Uważności – polska adaptacja Five Facet Mindfulness Questionnaire, „Roczniki Psychologiczne”, nr 17(4), s. 711–735.
Radoń S. (2014a), Uważność jako medytacja w edukacji: fakty i mity, w: Współczesne zagrożenia: fakty i mity, KUL, Lublin, s. 299–317.
Segal Z.V, Williams J.M.G., Teasdale J. (2002), Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression: A New Approach to Preventing Relapse, Guilford Press, New York.
Strelau J. (red.) (2006), Psychologia, t.1, GWP, Gdańsk.
Tabak I. (2014), Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów, „Studia BAS”, nr 2(38), s. 113–138.
Wendt, K. (2015, 12 luty). Uważność, jako trzecia fala terapii poznawczo – behawioralnej, Strefa Psychoterapii i Rozwoju, http://spir.pl/uwaznosc-jako-trzecia-fala-terapiipoznawczo-behawioralnej/, dostęp: 24.10.2016.
Williams J.M.G., Russell I., Russell D. (2008), Mindfulness-Based Cognitive Therapy, „J Consult Clin Psychol”, nr 76(3), s. 524–529.
Wolańczyk T. (2002), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne w populacji młodzieży szkolnej w Polsce, Wydawnictwa Akademii Medycznej w Warszawie, Warszawa.
World Health Organization (2005), WHO Mental Health Policy and Service Guidance Package: Child and Adolescent Mental Health Policy and Plans, World Health Organization, Geneva.
Zenner C., Hermleben-Kurz S., Walach H. (2014), Mindfulness-based interventions in schools – a systematic review and meta-analysis, „Frontiers in Psychology”, nr 5, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4075476/, dostęp: 24.04.2016.
Zoogman S., Goldberg S.B., Hoyt W.T., Miller L. (2014), Mindfulness interventions with youth: A meta-analysis, „Mindfulness”, nr 6, https://mindfulnessinschools.org/wp-content/uploads/2013/09/zoogman.pdf, dostęp: 25.04.2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1176
Number of citations: 0