Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Social and Civic Competences in School Education – a Sham in Core Curriculum for School Students Aged 12/13 – 15/16
  • Home
  • /
  • Social and Civic Competences in School Education – a Sham in Core Curriculum for School Students Aged 12/13 – 15/16
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 23 (2016) /
  4. Original research projects

Social and Civic Competences in School Education – a Sham in Core Curriculum for School Students Aged 12/13 – 15/16

Authors

  • Beata Przyborowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Violetta Kopińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Iwona Murawska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2016.072

Keywords

middle school (gimnazjum), school, core curriculum, social competences, civic competences, educational policy

Abstract

In this article we diagnose another sham in education. In this way, we are adding symbolically the next chapter to the book edited by Maria Dudzikowa and Karina Knasiecka-Falbierska “Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej” [The Offenders and /or Victims of Shamming Actions in School Education] (this book was an inspiration for the text). Using the results of research on social and civic competences in the core curricula in
school education, we concentrate on analyzing the core curriculum for gimnazjum (school for students aged 12/13–15/16). We conclude the semblance of the core curriculum’s accordance to legal and political declarations. We note a huge dominance of the requirements relating to
knowledge, and “deficits” in the range of specific, important skills and attitudes.

References

Błajet P., Przyborowska B. (2014), Kształtowanie kompetencji demokratycznych – perspektywa rozwojowa, „Studia Edukacyjne”, nr 30.

Chomczyńska-Rubacha M. (2010), Standardy rozwojowe edukacji seksualnej, w: „Studia Edukacyjne”, nr 12, s. 147–161.

Czapiński J. Panek T. (red.) (2015), Diagnoza Społeczna 2015. Warunki życia i jakość Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, pobrano z: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf, dostęp: 13.04.2016.

Dobrołowicz J. (2013), Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Dudzikowa M. (2013), Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko), w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, pod red. M. Dudzikowej, K. Knasieckiej-Falbierskiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Góralska R., Solarczyk-Szwec H. (2012), O kompetencjach w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, „Edukacja Dorosłych”, nr 2 (67), s. 27–41.

Groenwald M. (2013), Standardy moralne czy standardy wymagań? O moralnych aspektach

pozoru w szkole, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Jagiełło-Rusiłowski A., Solarczyk-Szwec H. (2014), Kwerenda badań nad kompetencjami społecznym w Polsce i na świecie w kontekście akademickiej edukacji dorosłych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2 (17), s. 27–51.

Kopaczyńska I. (2013), Podstawa programowa dla klas I–III Szkoły Podstawowej jako punkt wyjścia działań pozornych, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

KopińskaV. (2013), Rekonstrukcja kultury prawnej szkoły na podstawie (zmian) przepisów prawnych w zakresie nadzoru pedagogicznego, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 17 (2).

Kopińska V., Solarczyk-Szwec H. (2016), Edukacja dla wspólnoty? Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Forum Oświatowe”, nr 1, s. 11–32.

Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A. (2017), Patriotyzm w edukacji szkolnej. Założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1 ( w druku).

Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką edukacyjną, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Potulicka E. (2010), Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla edukacji, w: E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Schulz R. (1992), Szkoła, instytucja, system, rozwój, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń.

Schulz R. (2009), Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. III: Logos edukacji, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Solarczyk-Szwec H. (2007), Edukacja obywatelska młodzieży i dorosłych wobec przemocy politycznej – działania na pograniczu aktywności społecznej, oświatowej i kulturalnej, w: „Rocznik Andragogiczny”, Wyd. ITEE, Warszawa, s. 163–188.

Solarczyk-Szwec H. (2013), Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, nr 5 (52), s. 4–14.

Solarczyk-Szwec H., Matusiak A., Kopińska V. (2016), Kompetencje społeczne na wejściu w dorosłość. Krytyczna analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, „Edukacja Dorosłych”, Nr 2/2016.

Symonowicz-Jabłońska I., Wieczór E. (2016), Budowanie kapitału społecznego w świetle analizy podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego, „Problemy Wczesnej Edukacji”. Nr 4 (35).

Szkudlarek T. (2005), „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku, w: A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Oficyna Wydawnicza: „Impuls”, Kraków.

Śliwerski B. (2009), Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Tyszkowa M. (1977), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-02-20

How to Cite

1.
PRZYBOROWSKA, Beata, KOPIŃSKA, Violetta & MURAWSKA, Iwona. Social and Civic Competences in School Education – a Sham in Core Curriculum for School Students Aged 12/13 – 15/16. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 20 February 2016, T. 2, nr 23, s. 45–60. [accessed 25.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2016.072.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 23 (2016)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 284
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

middle school (gimnazjum), school, core curriculum, social competences, civic competences, educational policy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop