Social and Civic Competences in School Education – a Sham in Core Curriculum for School Students Aged 12/13 – 15/16
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2016.072Keywords
middle school (gimnazjum), school, core curriculum, social competences, civic competences, educational policyAbstract
In this article we diagnose another sham in education. In this way, we are adding symbolically the next chapter to the book edited by Maria Dudzikowa and Karina Knasiecka-Falbierska “Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej” [The Offenders and /or Victims of Shamming Actions in School Education] (this book was an inspiration for the text). Using the results of research on social and civic competences in the core curricula inschool education, we concentrate on analyzing the core curriculum for gimnazjum (school for students aged 12/13–15/16). We conclude the semblance of the core curriculum’s accordance to legal and political declarations. We note a huge dominance of the requirements relating to
knowledge, and “deficits” in the range of specific, important skills and attitudes.
References
Błajet P., Przyborowska B. (2014), Kształtowanie kompetencji demokratycznych – perspektywa rozwojowa, „Studia Edukacyjne”, nr 30.
Chomczyńska-Rubacha M. (2010), Standardy rozwojowe edukacji seksualnej, w: „Studia Edukacyjne”, nr 12, s. 147–161.
Czapiński J. Panek T. (red.) (2015), Diagnoza Społeczna 2015. Warunki życia i jakość Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, pobrano z: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf, dostęp: 13.04.2016.
Dobrołowicz J. (2013), Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dudzikowa M. (2013), Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko), w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, pod red. M. Dudzikowej, K. Knasieckiej-Falbierskiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Góralska R., Solarczyk-Szwec H. (2012), O kompetencjach w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, „Edukacja Dorosłych”, nr 2 (67), s. 27–41.
Groenwald M. (2013), Standardy moralne czy standardy wymagań? O moralnych aspektach
pozoru w szkole, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Jagiełło-Rusiłowski A., Solarczyk-Szwec H. (2014), Kwerenda badań nad kompetencjami społecznym w Polsce i na świecie w kontekście akademickiej edukacji dorosłych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2 (17), s. 27–51.
Kopaczyńska I. (2013), Podstawa programowa dla klas I–III Szkoły Podstawowej jako punkt wyjścia działań pozornych, w: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
KopińskaV. (2013), Rekonstrukcja kultury prawnej szkoły na podstawie (zmian) przepisów prawnych w zakresie nadzoru pedagogicznego, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 17 (2).
Kopińska V., Solarczyk-Szwec H. (2016), Edukacja dla wspólnoty? Krytyczna analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Forum Oświatowe”, nr 1, s. 11–32.
Kopińska V., Majchrzak K., Szwech A. (2017), Patriotyzm w edukacji szkolnej. Założenia podstaw programowych kształcenia ogólnego, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1 ( w druku).
Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką edukacyjną, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Potulicka E. (2010), Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla edukacji, w: E. Potulicka, J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Schulz R. (1992), Szkoła, instytucja, system, rozwój, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń.
Schulz R. (2009), Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. III: Logos edukacji, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Solarczyk-Szwec H. (2007), Edukacja obywatelska młodzieży i dorosłych wobec przemocy politycznej – działania na pograniczu aktywności społecznej, oświatowej i kulturalnej, w: „Rocznik Andragogiczny”, Wyd. ITEE, Warszawa, s. 163–188.
Solarczyk-Szwec H. (2013), Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, nr 5 (52), s. 4–14.
Solarczyk-Szwec H., Matusiak A., Kopińska V. (2016), Kompetencje społeczne na wejściu w dorosłość. Krytyczna analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, „Edukacja Dorosłych”, Nr 2/2016.
Symonowicz-Jabłońska I., Wieczór E. (2016), Budowanie kapitału społecznego w świetle analizy podstawy programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego, „Problemy Wczesnej Edukacji”. Nr 4 (35).
Szkudlarek T. (2005), „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku, w: A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Oficyna Wydawnicza: „Impuls”, Kraków.
Śliwerski B. (2009), Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Tyszkowa M. (1977), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 565
Number of citations: 0