Verifing the Accuracy of a New Scale of Parental Burnout
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.067Keywords
professional burnout, burnout of parents, coping, sense of coherence, resilience, post traumatic growthAbstract
The article presents results of a research on the accuracy of a new tool dedicated to measure the burnout level among parents of children with disabilities. The tool’s construction is based on transactional and resources concept of stress and burnout. It was necessary to determine a correlation between the burnout level and individual ability of the parent to positively adapt and their strategies for coping. As one can expect, the burnout level is related to the sense of coherence and two different resilience values. The article also points out two essential links between the burnout and the coping strategies. Parents suffering from burnout are less likely to use strategies focused on solving problems and more prone to use defense strategies. The results introduced in the article permit us judge the accuracy of the research tool positively.References
Ahern N. R., Kiehl E. M., Sole M. L., Byers J. (2006), A review of instruments measuring resilience, „Issues in Comprehensive Pediatric Nursing”, no. 29, s. 103–125.
Antonovsky A. (1995), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Fundacja Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
Binięda E. (2000), Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci niepełnosprawnych, „Wychowanie na co dzień”, nr 1–2, s. 15–18.
Block J., Kremen A. M. (1996), IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 70, s. 349–361.
Carver C. S., Scheier M. F., Weintraub J. K. (1989), Assessing coping strategies: a theoretically based approach, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 56 (2), s. 267−283.
Chan D. W., Hui E. K. P. (1995), Burnout and coping among Chinese secondary school teachers in Hong Kong, “British Journal of Educational Psychology”, no. 65, s. 15−25.
Cicchetti D., Rogosch F. A. (2012), Gene×Environment interaction and resilience: Effects of child maltreatment and serotonin, corticotropin releasing hormone, dopamine, and oxytocin genes, “Development and Psychopathology”, no. 24 (2), s. 411–427.
Doliński D. (1994), Orientacja defensywna, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
Eliasz A. (1997), Obciążenie osób wzorem A i B w zależności od ich reaktywności, „Studia Psychologiczne”, nr 35, s. 33−64.
Eliasz A. i Wrześniewski K. (1988), Ryzyko chorób psychosomatycznych: Środowisko i temperament a wzór zachowania A, Ossolineum, Wrocław.
Facione P. A., Giancarlo [Sanchez] C. A., Facione N. C. i Gainen J. (1995), The disposition toward critical thinking, “Journal of General Education”, no. 44, s. 1−25.
Feder A., Nestler E. J. i Charney D. S. (2009), Psychobiology and molecular genetics of resilience, „Nature Reviews Neuroscience, no. 10 (June), s. 446–457.
Freudenberger H. J. (1980), Burn-Out: The High Cost of High Achievement, Anchor Press.
Hobfoll S. E. (2006), Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Hobfoll S. E., Freedy J. (1993), Conservation of resources: A general stress theory applied to burnout, w: W. B. Schaufeli, C. Maslach, T. Marek (red.), Professional burnout: Recent developments in theory and practice, Taylor & Francis, Washington
Jarymowicz M. (2009), Psychologiczne podstawy podmiotowości. Szkice teoretyczne. Studia empiryczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Khantzian E. J. Mack J. E. (1983), Self–preservation and the care of the self – ego instincts reconsidered, “Psychoanalytic Study of The Child”, 38.
Khoshaba D. M., Maddi S. R. (1999), Early experiences in hardiness development, “Consulting Psychology Journal: Practice and Research”, no. 51 (2), s. 106–116.
Kłosowska J. (2011), Temperament structures as risk factors for teachers’ stress and burnout, “AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research”, no. 1 (1), s. 47−49.
Kobasa S. O. (1979), Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 3 (7), s. 1−11.
Kubiak H. (2007), Być matką dziecka nadpobudliwego. Wypalenie emocjonalne matek dzieci nadpobudliwych a karanie dzieci, Wydawnictwo UNI-DRUK, Poznań.
Kumpfer K. L. (1996), Factors and processes contributing to resilience: The resiliency framework, w: M. D. Glantz, J. Johnson, L. Huffman (eds.), Resiliency and Development:
Positive Life Adaptations, Plenum, New York.
Kwiatkowski P. (2012), Profilaktyka zachowań narkotykowych młodzieży w kontekście koncepcji resilience, w: Z. B. Gaś (red.), Człowiek w obliczu zniewolenia. Od zagrożeń do nadziei, Innovatio Press, Lublin, s. 169–194.
Kwiatkowski P. (2013), Skala RESIL-17 jako narzędzie uogólnionej miary resiliencji, w: Z. B. Gaś (red.), Młodzież zagubiona – młodzież poszukująca, Innovatio Press, Lublin.
Lindahl Norberg A. (2007), Burnout in Mothers and Fathers of Children Surviving Brain Tumour, “Journal of Clinical Psychology in Medical Setting”, no. 14, 2, s. 130–137.
Lindström C., Åman J., Lindahl Norberg A. (2011), Parental burnout in relation to sociodemographic, psychosocial and personality factors as well as disease duration and glycaemic control in children with Type 1 diabetes mellitus, “Acta Pædiatrica”, no. 100, s. 1011–1017.
Maddi S. R., Khoshaba D. M. (1994), Hardiness and mental health, “Journal of Personality Assessment”, no. 63, s. 265−274.
Markstrom C. A., Sabino V. M., Turner B., Berman R. C. (1997), The Psychosocial Inventory of Ego Strengths: Development and assessment of a new Eriksonian measure, “Journal of Youth and Adolescence”, no. 26, s. 705−732.
Maslach C., Jackson S. E. (1986), Maslach Burnout Inventory Manual, 2nd ed., Consulting Psychologists Press, Paolo Alto.
Maslach C., Leiter M. P. (1997), The Truth about Burnout: How Organizations cause Personal Stress and What about it, Jossey–Bass, San Francisco.
Masten A. S. (2004), Regulatory processes, risk, and resilience in adolescent development, “Annals of the New York Academy of Sciences”, no. 1021, s. 310–319.
Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. R. (2004), Emotional intelligence: Theory, findings, and implications, “Psychological Inquiry”, no. 15 (3), s. 197−215.
Meeks T. W., Jeste D. V. (2009), Neurobiology of wisdom: a literature overview, “Archives of General Psychiatry”, no. 66 (4), s. 355−365.
Milgram N. A., Atzil M. (1988), Parenting stress in raising autistic children, “Journal of Autism and Developmental Disorders”, no. 18, s. 415−424.
Obuchowski K. (1970), Kody orientacji i struktura procesów emocjonalnych, PWN, Warszawa.
Obuchowski K. (1985), Adaptacja twórcza, Książka i Wiedza, Warszawa.
Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2008), Skala pomiaru prężności – SPP-25, „Nowiny Psychologiczne”, nr 3, s. 39−56.
Petrides K. V., Furnham A. (2000), On the dimensional structure of emotional intelligence, “Personality and Individual Differences”, no. 29, s. 313–320.
Pines A. M., (1993), Burnout: An existential perspective, w: W. B. Schaufeli, Ch. Maslach, T. Marek (eds.), Professional Burnout. Recent Developments in Theory and Research, Taylor & Francis, Washington.
Pines A. M., (1996), Couple Burnout. Causes and Cures, Routlege, New York−London.
Pines A. M. (2000), Wypalenie – w perspektywie egzystencjalnej, w: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe – przyczyny mechanizmy zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pisula E. (1992), Stres rodzicielski i zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych, niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem T. Gałkowskiego.
Pisula E. (1994), Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych, „Nowiny Pedagogiczne”, nr 3, s. 83−89.
Polk L. V. (1997), Toward a middle-range theory of resilience, “Advances in Nursing Science”, no. 19 (3), s. 1–13.
Pyżalski J. (2010), Skutki oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli, w: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Ratajczak Z. (1996), Stres – radzenie sobie – koszty psychologiczne, w: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Rodirigue J. R. (1990), Families of autistic children: Psychological functioning of mothers, “Journal of Clinical Childhood Psychology”, no. 49 (4), s. 371−379.
Schaufeli W., Enzmann D. (1998), The Burnout Companion to Study and Practice: A Critical Analysis, Taylor and Francis Ltd., London.
Sekułowicz M. Kwiatkowski P. (2013), Wypalanie się sił u rodziców dzieci z niepełnosprawnością- konstrukcja nowego narzędzia badawczego, „Studia Edukacyjne”, nr 25, s. 29−50.
Sęk H. (red.) (2000), Wypalenie zawodowe – przyczyny mechanizmy zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Strelau J. (1985), Temperament – osobowość – działanie, PWN, Warszawa.
Sullivan R. Ch., Ward D., Faragoh E., Hagamen M. B., Foster R. E., Vigna G. W. (1979), The burn-out syndrome, “The Journal of Autism and Developmental Disorders”, no. 9 (1), s. 111–126.
Wątorczyk A., Brudnik M. (2013), Cechy temperamentu jako predyktory wypalenia zawodowego u nauczycieli wychowania fizycznego, „Psychologia Społeczna”, t. 8, nr 1 (24), s. 96−110.
Werner E. E. (1989), High risk children in young adulthood: A longitudinal study from birth to 32 years, “American Journal of Orthopsychiatry”, 59.
Werner E. E., Smith R. S. (1982), Vulnerable but invincible: A longitudinal study of resilient children and youth, McGraw Hill, New York.
Windle G., Bennett K. M., Noyes J. (2011), A methodological review of resilience measurement scales, “Health and Quality of Life Outcomes”, no. 9, s. 8.
Wrześniewski K. (1993), Styl życia a zdrowie: Wzór zachowania A, Instytut Psychologii PAN, Warszawa.
Wrześniewski K. (1996), Pomiar radzenia sobie ze stresem – wybrane zagadnienia, „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna”, nr 8−9, s. 34−46.
Ylmaz A., Truan E., Gundogar D. (2009), Predictors of burnout in the family caregivers of Alzheimer’s disease: Evidence from Turkey, “Australasian Journal on Ageing”, no. 28 (1), s. 16–21.
Zimmerman M. A., Arunkumar R. (1994), Resiliency research: implications for schools and policy, “Social Policy Report: Society for Research in Child Development”, no. 8 (4), s. 1−18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 4197
Number of citations: 0