Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Barriers to Psychosocial Activity of People with Disabilities – Myths and Reality
  • Home
  • /
  • Barriers to Psychosocial Activity of People with Disabilities – Myths and Reality
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 21 (2015) /
  4. Meta-analyses of research on education

Barriers to Psychosocial Activity of People with Disabilities – Myths and Reality

Authors

  • Joanna Konarska Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.053

Keywords

barriers, disability, life tasks, activity

Abstract

Analysis of the elements of definitions and ways to define the term “disability” leads to reflection that barriers to psychosocial activity of people with disabilities may concern every age and every area of activity. These barriers may be associated with the disabilities, and thus the biological and psychological conditioning. They can also not be connected to the person
with disability and those are the ones that have been analysed in detail. Presentation of the most important legislation calls into question the lack of attention to security conditions to
carry out the tasks of life for people with disabilities at every stage of life. However, implementation and enforcement of rights appertained to persons with disabilities is associated
with a lack of willingness to integrate on the part of able-bodied members of society. Overcoming this barrier takes time because of the change in attitudes towards disability. The development
of technology and computer science eliminates the enormous amount of previously existing barriers resulting from the application of conventional prostheses and allows one
to replace some of the lost functions of the body but there is still serious economic barrier.

References

Chodkowska M. (2002), Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, w: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, UMCS, Lublin.

Grabowska-Pałecka H. (2004), Niepełnosprawni w obszarach i obiektach zabytkowych. Problem dostępności, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.

Jaranowska K. (1996), Osoby niepełnosprawne w środowisku miejskim, COBO – PROFIL, Warszawa.

Konarska J. (2003), Zmiana wartości czy moralności? (Niesprawność nabyta), GWSP, Mysłowice.

Konarska J. (2008), Przemiany społeczne szansą dla osób z niesprawnością, w: Miłkowska G., Olczak-Krzyżanowska B. (red.), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Impuls, Kraków.

Konarska J. (2008a), Inny – nie znaczy gorszy, w: Frąckiewicz L. (red.), Przeciw wykluczeniu

społecznemu osób niepełnosprawnych, IPiSS, Warszawa, s. 134–144.

Konarska J. (2008b), Wolontariat – niewykorzystany potencjał w rehabilitacji, w: Palak Z. (red.), Pedagog specjalny procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, UMCS, Lublin, s. 120–132.

Konarska J. (2012), Integrácia-inkluzia alebo špecjálne vzdelávane? w: Lechta V. (red.), Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie, IRIS, Bratislava, s. 128–134.

Konarska J. (2013), Reflection of Inclusion in Education of Children with Visual Disability, w: Lechta V., Kudláčová B. (eds.), Reflection of Inclusive Education of the 21st Century in Correlative Scientific Fields, Peter Lang International Academic Publishers, Frankfurt

am Main, s. 131–137.

Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Lipińska-Lokś J. (2004), Psychospołeczne funkcjonowanie uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych, w: J. Bąbka (red.), Człowiek niepełnosprawny w różnych

fazach życia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Przybylski S. (2003), Refleksje nad barierami występującymi przy wdrażaniu integracji osób

niepełnosprawnych w Polsce na początku nowego tysiąclecia, w: Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Reykowski J. (1971), Osobowość a trwały stres, w: Larkowa H. (red.), Problemy psychologiczne

w rehabilitacji inwalidów, PZWL, Warszawa.

Akty prawne

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 30 i 32).

Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych

dn. 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu

osób niepełnosprawnych. Dz.U. 1997, Nr 123, poz. 776

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. Nr 256, poz. 2572 ze zm., 2004 r.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania

wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U., Nr 23, poz. 133). Dz.U. 2011, Nr 127, poz. 721 z późn. zm. www.who.int/whosis/icd10/; dostęp: 2016

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-05-15

How to Cite

1.
KONARSKA, Joanna. Barriers to Psychosocial Activity of People with Disabilities – Myths and Reality. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 May 2016. Vol. 2, no. 21, pp. 153-173. [Accessed 13 November 2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.053.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 21 (2015)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 4744
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

barriers, disability, life tasks, activity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop