Barriers to Psychosocial Activity of People with Disabilities – Myths and Reality
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.053Keywords
barriers, disability, life tasks, activityAbstract
Analysis of the elements of definitions and ways to define the term “disability” leads to reflection that barriers to psychosocial activity of people with disabilities may concern every age and every area of activity. These barriers may be associated with the disabilities, and thus the biological and psychological conditioning. They can also not be connected to the personwith disability and those are the ones that have been analysed in detail. Presentation of the most important legislation calls into question the lack of attention to security conditions to
carry out the tasks of life for people with disabilities at every stage of life. However, implementation and enforcement of rights appertained to persons with disabilities is associated
with a lack of willingness to integrate on the part of able-bodied members of society. Overcoming this barrier takes time because of the change in attitudes towards disability. The development
of technology and computer science eliminates the enormous amount of previously existing barriers resulting from the application of conventional prostheses and allows one
to replace some of the lost functions of the body but there is still serious economic barrier.
References
Chodkowska M. (2002), Wielowymiarowość procesu integracji w edukacji i życiu społecznym, w: Chodkowska M. (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, UMCS, Lublin.
Grabowska-Pałecka H. (2004), Niepełnosprawni w obszarach i obiektach zabytkowych. Problem dostępności, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Jaranowska K. (1996), Osoby niepełnosprawne w środowisku miejskim, COBO – PROFIL, Warszawa.
Konarska J. (2003), Zmiana wartości czy moralności? (Niesprawność nabyta), GWSP, Mysłowice.
Konarska J. (2008), Przemiany społeczne szansą dla osób z niesprawnością, w: Miłkowska G., Olczak-Krzyżanowska B. (red.), Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian, Impuls, Kraków.
Konarska J. (2008a), Inny – nie znaczy gorszy, w: Frąckiewicz L. (red.), Przeciw wykluczeniu
społecznemu osób niepełnosprawnych, IPiSS, Warszawa, s. 134–144.
Konarska J. (2008b), Wolontariat – niewykorzystany potencjał w rehabilitacji, w: Palak Z. (red.), Pedagog specjalny procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, UMCS, Lublin, s. 120–132.
Konarska J. (2012), Integrácia-inkluzia alebo špecjálne vzdelávane? w: Lechta V. (red.), Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie, IRIS, Bratislava, s. 128–134.
Konarska J. (2013), Reflection of Inclusion in Education of Children with Visual Disability, w: Lechta V., Kudláčová B. (eds.), Reflection of Inclusive Education of the 21st Century in Correlative Scientific Fields, Peter Lang International Academic Publishers, Frankfurt
am Main, s. 131–137.
Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Lipińska-Lokś J. (2004), Psychospołeczne funkcjonowanie uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych, w: J. Bąbka (red.), Człowiek niepełnosprawny w różnych
fazach życia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Przybylski S. (2003), Refleksje nad barierami występującymi przy wdrażaniu integracji osób
niepełnosprawnych w Polsce na początku nowego tysiąclecia, w: Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Reykowski J. (1971), Osobowość a trwały stres, w: Larkowa H. (red.), Problemy psychologiczne
w rehabilitacji inwalidów, PZWL, Warszawa.
Akty prawne
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 30 i 32).
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
dn. 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych. Dz.U. 1997, Nr 123, poz. 776
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. Nr 256, poz. 2572 ze zm., 2004 r.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania
wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U., Nr 23, poz. 133). Dz.U. 2011, Nr 127, poz. 721 z późn. zm. www.who.int/whosis/icd10/; dostęp: 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 3868
Number of citations: 0