Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Teachers’ Perception of School Discrimination
  • Home
  • /
  • Teachers’ Perception of School Discrimination
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 21 (2015) /
  4. Original research projects

Teachers’ Perception of School Discrimination

Authors

  • Małgorzata Jonczy-Adamska Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.046

Keywords

Antidiscrimination education, school discrimination, teachers’ antidiscrimination awareness, teachers’ antidiscrimination competences

Abstract

The article presents a part of a research report entitled “School discrimination – unjustified presence. On building of anti-discrimination education in the formal education system in Poland” (eds Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M.), published by The Anti-Discrimination Education Association (TEA), concerning teachers’ perception of school discrimination. Two
research areas that have been defined are: 1. Discriminatory situations and structures as well as phenomena related to discrimination (e.g. prejudices, hate speech, hate-motivated violence) in Polish schools; 2. The analysis of pathways of implementing, realising and improving anti-discrimination measures (including anti-discrimination education) and also difficulties and barriers in schools that accompany them (in the context of the Ministry of Education ordinance; May 2003, requirement of realisation of anti-discrimination measures in schools). Data was gathered from individual interviews with teachers, who are “equality leaders” in their schools, as well as from group focus interviews with teachers, realised as part of the School Evaluation System. Main conclusions: there are significant differences between teachers concerning anti-discrimination awareness and competences. The system of teachers’ education and training does not give opportunity to improve these competences. The level of anti-discrimination awareness influences school discrimination perception and discrimination-response skills.

References

Abramowicz M., Rawłuszko M. (2011), Metodologia badań (rozdz. 2), w: M. Abramowicz (red.) Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Bilewicz M., Marchlewska M., Soral W., Winiewski M. (2014), Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.

Błeszyńska K. M. (2011), Dzieci imigrantów i uchodźców jako grupa zagrożona wykluczeniem edukacyjnym, w: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.), Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, Wydawnictwo

Adam Marszałek, Toruń.

Chętkowski D. (2011), Logo biedy, w: D. Obidniak (red.), Czytanki o edukacji. Dyskryminacja, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa.

Chomczyńska-Rubacha M. (2010), Ukryty program koedukacji, w: P. Błajet (red.), Ciało. Edukacja. Umysł. Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.

Chomczyńska-Rubacha M. (2011), Szkoła i dyskryminacja ze względu na płeć w perspektywie krytycznej socjologii edukacji, „Kultura i Edukacja”, nr 1.

Cieślikowska D. (2010), Dyskryminacja, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków.

Cieślikowska D., Sarata N. (2012), Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.

Denzin N. K. i Lincoln Y. S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. T. 1, w: N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Diouf M., Igiehon A., Karamalla N., Rasolomampionona D., Średziński P. (2011), Jak mówić i pisać o Afryce, Fundacja Afryka Inaczej, Warszawa.

Dzierzgowska A., Rutkowska E. (2008), Ślepa na płeć. Edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Fundacja Feminoteka, Warszawa.

Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (2015), Ramy metodologiczne badań w projekcie Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona, w: K. Gawlicz, P. Rudnicki,

M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Gawlicz K., Starnawski M. (2014), Jak edukacja może zmieniać świat? Demokracja, dialog, działanie, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014.

Giza-Poleszczuk A., Komendant-Brodowska A., Baczko-Dombi A. (2006, 2011), Przemoc w szkole. Raport 2006 i 2011, CBOS.

Grzymała-Moszczyńska J. (2013), Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria, czyli o niektórych teoriach psychologicznych stosowanych w edukacji antydyskryminacyjnej, w: M. Branka, D. Cieślikowska, J. Latkowska (red.), (Nie) warto się różnić? Dylematy

i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej,

Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Jonczy-Adamska M. (2013), Edukacja antydyskryminacyjna a ukryty program nauczania.

Słowo i obraz, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 17, s. 53–67, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.012 (dostęp: 15.06.2015).

Jonczy-Adamska M. (2015), Dyskryminacja i edukacja antydyskryminacyjna w społecznościach szkolnych na podstawie wywiadów indywidualnych z nauczycielkami i nauczycielami z dużych miast (rozdz. 5), w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Jonczy-Adamska M., Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja i działania antydyskryminacyjne

w szkołach na podstawie danych Systemu Ewaluacji Oświaty (rozdz. 6), w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej

w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Kopciewicz L. (2012), Równa szkoła. Matematyka, władza i pole wytwarzania kultury, Wydawnictwo

Difin, Warszawa.

Lisek-Michalska J. (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Macrae N., Stangor C., Hewstone M. (1999), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Mikulska A. (2010), Rasizm w Polsce. Raport z badań wśród osób, które doświadczyły przemocy ze względu na swoje pochodzenie etniczne, rasowe lub narodowe, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa.

Moore R. (2006), Socjologia edukacji, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika – tom 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot.

Nelson, T. D. (2003), Psychologia uprzedzeń, Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Newman L. S., Erber R. (2009), Zrozumieć Zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Palka S. (2009), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,

Sopot.

Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja, przemoc i mowa nienawiści w społecznościach szkolnych – charakterystyka zjawiska oraz strategie przeciwdziałania na podstawie wywiadów z nauczycielami i nauczycielkami ze wsi oraz małych i średnich miast (rozdz. 4),

w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,

Warszawa.

Rubacha K., (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sadura P. (2012), Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Fundacja Amicus Europae, Warszawa.

Świerszcz J. (red.) (2012), Lekcja równości. Postawy potrzeby kadry szkolnej i młodzieży wobec homofobii w szkole, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa.

Zamojska E. (2010), Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości

w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-05-15

How to Cite

1.
JONCZY-ADAMSKA, Małgorzata. Teachers’ Perception of School Discrimination. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 May 2016. Vol. 2, no. 21, pp. 7-34. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.046.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 21 (2015)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 1482
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Antidiscrimination education, school discrimination, teachers’ antidiscrimination awareness, teachers’ antidiscrimination competences
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop