Dignity as a Value and an Objective of Actions in People with Facial Deformities
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.045Keywords
face deformation, disfigured face, stigmatization, dignityAbstract
The perception of the human face is an inherent part of the commonly accepted and medially promoted aesthetic canon, thus a person with a disfigured face is usually seen by society through the prism of flawed beauty. This article presents the importance of dignity as a value for people with facial deformities.References
Anderson A., Gerrish R., Layton L., Morgan J., Tilstone C., Williams A. (2004), Child development and teaching pupils with special educational needs, Routledge Falmer, New York.
Armstrong D. (2004), Experiences of special education: re-evaluating policy and practice
through life stories, Routledge Falmer, New York.
Askham J. (2005), The role of professional education in promoting the dignity of older people, “Quality in Ageing”, Vol. 6, No. 2, s. 10–16.
Banasiuk B. Być taką, jak Lucy… „ (1994) „Dobre praktyki. Magazyn społeczno-kulturalny” 2007, nr 5, http://portalmini.eu/nr05/bbanasiuk.html (dostęp 01.07.2015).
Bauman Z. (1995), Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa.
Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień. Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Bidziński K. (2008), Hierarchia wartości młodzieży i jej postawy wobec osób niepełnosprawnych, [w:] Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. U. Bartnikowska, C. Kosakowski, A. Krause, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 108–114.
Bołoz W. (2007), Bioetyka i prawa człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego, Warszawa.
Chałas K. (2003), Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Tom I. Godność,
wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Wydawnictwo Jedność, Lublin–Katowice.
Chudy W. (2005), Godność człowieka wartością ontyczno-wychowawczą, [w:] Wzrastanie
człowieka w godności, miłości i miłosierdziu, red. M. Kalinowski, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 83–91.
Corbett J. (1996), Bad-mouthing: The language of special needs, Falmer Press, London.
Dykcik W. (2004), Lęki psychiczne i zagrożenia cywilizacyjne osób niepełnosprawnych w XXI wieku (od diagnoz do prognoz i do działań), [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej. Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, red. C. Kosakowski,
A. Krause, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 18–31.
Finkelstein J., Lapshin O., Wasserman E. (2008), Randomized study of different anti-stigma
media, “Patient Education and Counseling”, nr 71(2), s. 204–214.
Giermanowska E. (2007), Znaczenie pracy w życiu młodzieży niepełnosprawnej, [w:] Młodzi
niepełnosprawni o sobie. Rodzina, edukacja, praca, red. E. Giermanowska, Fundacja Instytutu Spraw Publicznych, Warszawa, s. 81–109.
Golding-Kushner K. (2001), Therapy Techniques for Cleft Palate Speech and Related Disorders, San Diego, Singular Thomson Learning.
Hortis-Dzierzbicka M., Dudkiewicz Z., Stecko E. (2000), Pacjent z wadą rozszczepową twarzy w okresie adolescencji (dojrzewania), „Nowa Pediatria”, nr 1, s. 24–27.
Hortis-Dzierzbicka M. A., Stecko E. (2005), Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Jonko A. (2010), Pierwszy prezenter ze zniekształceniem twarzy, http://www.niepelnosprawni.
pl/ledge/x/68154 (dostęp: 01.07.2015).
Koch T. (2005), The ideology of normalcy: the ethics of difference, “Journal of Disability Policy Studies”, vol. 16, no. 2, s. 123–129.
Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,
Warszawa.
Lott D. E. (2001), Going to class with (going to clash with?) the disabled person: educators, students, and their spoken and unspoken negotiations, [w:] Embodied rhetorics: disability in language and culture, eds. J. C. Wilson, C. Lewiecka-Wilson, Southern Illinois
University Press, Carbondale, s. 135–153.
Majewicz P. (2002), Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Mazurek F. J. (2001), Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Redakcja Wydawnictw
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Nordenfelt L., Edgar A. (2005), The four notions of dignity, “Quality in Ageing: Policy Practice and Research”, no. 1 (6), s. 17–21.
Nowicka-Kozioł M. (2002), Godność podmiotu ponowoczesnego, [w:] Prawo głosu i różnicy
a podmiotowość, red. M. Nowicka-Kozioł, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki
Specjalnej, Warszawa, s. 9–15.
Oleś P. (2007), Poczucie godności – teoria i badania, [w:] Refleksje nad godnością człowieka,
red. A. Królikowska, Z. Marek, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 119–127.
Ostrowska U. (2004), Studenci wobec godności. Między nieodzownością a kontestacją, Oficyna
Wydawnicza Impuls, Kraków.
Picker E. (2007), Godność człowieka a życie ludzkie. Rozbrat dwóch fundamentalnych wartości jako wyraz narastającej relatywizacji człowieka, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Pluta-Wojciechowska D. (2008), Dziecko z wadą rozwojową twarzoczaszki, [w:] B. Cytowska,
B. Winczura, A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 332–347.
Podsiad A. (2001), Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Popielski K. (2008), Psychologia egzystencji. Wartości w życiu, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Puchała J. (2006), Twarz zwierciadłem duszy… Sukces zespołu lekarzy z Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu, „Alma Mater”, nr 84, s. 10–11.
Rabkin J. (2003), What we can learn about human dignity from international law, “Harvard Journal of Law and Public Policy”, vol. 27, no. 1, s. 145–157.
Romer T. (2003), Godność człowieka w prawie pracy i pomocy społecznej, [w:] Godność człowieka a prawa ekonomiczne i socjalne. Księga Jubileuszowa wydana w piętnastą rocznicę ustanowienia Rzecznika Praw Obywatelskich, Wydawnictwo Biura Rzecznika
Praw Obywatelskich, Warszawa, s. 59–83.
Somma D., Bond V. (2006). International Research Workshop on Health-related Stigma and Discrimination, “Psychology, Health & Medicine”, no. 11 (3), s. 271–276.
Steuden S. (2008), Czynniki dynamizujące rozwój osobowy i poczucie godności młodzieży,
[w:] Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych, red. F. W. Wawro, Wydawnictwo
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 63–70.
Szczupał B. (2004), Sistemi di valori e progetti di vita dei giovani con disfunzioni motorie, “Orientamenti Pedagogici” (Facolta di Scienze dell’Educazione Universita Salesiana di Roma), nr 2 (302), vol. 51, s. 245–260.
Szczupał B. (2012), Dystans społeczny wobec osób ze zniekształceniami twarzy, [w:] M. Parchomiuk,
B. Szabała (red.), Dystans społeczny wobec osób z niepełnosprawnością jako problem pedagogiki specjalnej. Tom 1. Przyczyny – Konsekwencje – Przeciwdziałanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, s. 67–87.
Szczupał B. (2009a), Godność osoby z niepełnosprawnością. Studium teoretyczno-empiryczne
poczucia godności młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu, Wydawnictwo Naukowe Akapit, Kraków.
Szczupał B. (2009b), Trudności i ograniczenia w życiu społecznym osób ze zniekształceniami twarzy, [w:] D. Baczała, J. J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika, Toruń, s. 247–255.
Szlaga J. (1996), Godność i upadek człowieka a jego środowisko, [w:] Człowiek – wartości – sens, red. K. Popielski, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 149–164.
Thomson R. G. (1997), Extraordinary bodies: Figuring physical disability in American culture and literature, Columbia University Press, New York.
Thuy-Phuong D., Geist P. (2000), Embodiment and dis-embodiment: identity trans-formation of persons with physical disabilities, [w:] D. O. Braithwaite, T. L. Thompson (eds.), Handbook of communication and people with disabilities: research and application,
Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, s. 49–65.
Wade C. (1994), Creating a disability aesthetic in the arts, The Disability Rag, November– December, s. 29–31.
Zaorska M., Prawdzik U. (2011), Psychopedagogiczne problemy dziecka z zespołem Stargardta
oraz jego rodziny, [w:] M. Buchnat, K. Pawelczak (red.), Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 239–247.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 935
Number of citations: 0