Discrete and Obvious Education Deficiency in Children and Teenagers from High Social Risk Families
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.038Keywords
sociology of education, education deficiency, education – social aspect, education of children and teenagers, high social risk group, social inequalities – researchAbstract
The article relates to the current of sociology of educational problems. It concerns the issue of education deficiency in children and teenagers from high social risk groups. The mainresearch problem of the paper is the individual context of structural social inequalities in education.
The text is based on empirical research from the Greater Poland region. A number of research techniques were used during the investigation: in-depth interview, focus group interview,
computer-assisted web interview, interviews with experts and auditorium questionnaire.
The survey sample included both members of high social risk group (children and adults) and representatives of their environment (other pupils, teachers, NGO members), as well as
experts.
The article describes factors which have influence on education inequalities. The research shows that they are usually connected with individual parents’ or children’s attitude, and rarely with structural environment. It focuses more on the importance of personal skills, rather than the macro-social factors concerning inequalities. The paper uses the categories of “discrete” and “obvious” deficiency to describe the phenomenon.
References
Batorski D. (2005), Internet a nierówności społeczne, „Studia Socjologiczne”, nr 2(177), s. 107–131.
Batorski D. (2014), Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania (s. 357–384), [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2013: Warunki i jakość życia Polaków. Pobrane z:
http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glowny_Diagnoza_
Spoleczna_2013.pdf, dostęp: 14.04.2015.
Bourdieu P., Passeron J. C. (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, PWN, Warszawa.
Borowicz R. (2000), Nierówności społeczne w dostępie do wykształceni. Casus Suwalszczyzny, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko.
Brzezińska A. I., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014), Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne,
„Edukacja”, nr 2 (127), s. 37–52.
Cicourel A. (1974), Some Basic Theoretical Issues in the Assessment of the Child’s Performance
in Testing and Clasroom Setting, [w:] A. Cicourel (ed.), Language Use and School Performance, New York: Academic Press Inc. s. 300–349.
Dolata R. (2008), Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Drozdowski R., Szlendak T. (2013), Socjologia wobec złożoności współczesnego świata, „Studia Socjologiczne”, nr 4(211), s. 7–18.
Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P. i Nowotny A. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport z Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Pobrane z: http://bi.gazeta.pl/im/9/7651/m7651709.pdf, dostęp: 14.04.2015.
Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gromkowska-Melosik A. (2011), Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki
dostępu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gromkowska-Melosik A., Gmerek T. (2008), Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kwieciński Z. (2002), Wykluczanie, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Kwieciński Z. (2007), Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość? Implikacje edukacyjne, „Nauka”, nr 4, s. 35–42.
Melosik Z., Szkudlarek T. (2009), Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Rosalska M. (2006), Empowerment w kształceniu ustawicznym, „E-mentor”, nr 3 (15), s. 33–38.
Rose D. (1999), Culture, Competence and Schooling: Approaches to Literacy Teaching in Indigenous School Education, [w:] F. Christie (ed.), Pedagogy and the Shaping of Consciousness. Linguistic and Social Process, London: Cassell, s. 217–243.
Sawiński Z. (2009), Nierówności edukacyjne w teoriach struktury społecznej, „Studia Socjologiczne”,
nr 1 (192), s. 89–114.
Sawiński Z. (2011), Jak mierzyć nierówności w dostępie do wykształcenia?, Analizy IBE/01/2011. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-analizy-01-2011-jak-mierzyc-nierownosci.pdf, dostęp: 14.04.2015.
Sennet R. (2010), Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski, K. Osłowski, Wydawnictwo
Muza, Warszawa.
Startek, M. (2001), Przyczyny nieobecności uczniów na lekcjach (na przykładzie Liceum Ekonomicznego dla Młodzieży Fundacji ODK w Policach), „Wychowanie na co dzień”, nr 1–2, s. 17–19.
Szafraniec K. (2008), Młodość i oświata za burtą przemian, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Szymański M. J. (2004), Studia i szkice z socjologii edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Zawistowska A. (2012), Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, Wydawnictwo
Scholar, Warszawa.
Zwarthoed D. (2012), Zrozumieć biedę. John Rawls – Amartya Sen, przeł. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Żłobicki W., Maj B. (2012), Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1153
Number of citations: 0