Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Discrete and Obvious Education Deficiency in Children and Teenagers from High Social Risk Families
  • Home
  • /
  • Discrete and Obvious Education Deficiency in Children and Teenagers from High Social Risk Families
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 20 (2015) /
  4. Original research projects

Discrete and Obvious Education Deficiency in Children and Teenagers from High Social Risk Families

Authors

  • Przemysław Nosal Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.038

Keywords

sociology of education, education deficiency, education – social aspect, education of children and teenagers, high social risk group, social inequalities – research

Abstract

The article relates to the current of sociology of educational problems. It concerns the issue of education deficiency in children and teenagers from high social risk groups. The main
research problem of the paper is the individual context of structural social inequalities in education.
The text is based on empirical research from the Greater Poland region. A number of research techniques were used during the investigation: in-depth interview, focus group interview,
computer-assisted web interview, interviews with experts and auditorium questionnaire.
The survey sample included both members of high social risk group (children and adults) and representatives of their environment (other pupils, teachers, NGO members), as well as
experts.
The article describes factors which have influence on education inequalities. The research shows that they are usually connected with individual parents’ or children’s attitude, and rarely with structural environment. It focuses more on the importance of personal skills, rather than the macro-social factors concerning inequalities. The paper uses the categories of “discrete” and “obvious” deficiency to describe the phenomenon.

References

Batorski D. (2005), Internet a nierówności społeczne, „Studia Socjologiczne”, nr 2(177), s. 107–131.

Batorski D. (2014), Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania (s. 357–384), [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2013: Warunki i jakość życia Polaków. Pobrane z:

http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glowny_Diagnoza_

Spoleczna_2013.pdf, dostęp: 14.04.2015.

Bourdieu P., Passeron J. C. (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, PWN, Warszawa.

Borowicz R. (2000), Nierówności społeczne w dostępie do wykształceni. Casus Suwalszczyzny, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko.

Brzezińska A. I., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014), Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne,

„Edukacja”, nr 2 (127), s. 37–52.

Cicourel A. (1974), Some Basic Theoretical Issues in the Assessment of the Child’s Performance

in Testing and Clasroom Setting, [w:] A. Cicourel (ed.), Language Use and School Performance, New York: Academic Press Inc. s. 300–349.

Dolata R. (2008), Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo UW, Warszawa.

Drozdowski R., Szlendak T. (2013), Socjologia wobec złożoności współczesnego świata, „Studia Socjologiczne”, nr 4(211), s. 7–18.

Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P. i Nowotny A. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport z Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Pobrane z: http://bi.gazeta.pl/im/9/7651/m7651709.pdf, dostęp: 14.04.2015.

Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gromkowska-Melosik A. (2011), Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki

dostępu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gromkowska-Melosik A., Gmerek T. (2008), Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kwieciński Z. (2002), Wykluczanie, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Kwieciński Z. (2007), Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość? Implikacje edukacyjne, „Nauka”, nr 4, s. 35–42.

Melosik Z., Szkudlarek T. (2009), Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rosalska M. (2006), Empowerment w kształceniu ustawicznym, „E-mentor”, nr 3 (15), s. 33–38.

Rose D. (1999), Culture, Competence and Schooling: Approaches to Literacy Teaching in Indigenous School Education, [w:] F. Christie (ed.), Pedagogy and the Shaping of Consciousness. Linguistic and Social Process, London: Cassell, s. 217–243.

Sawiński Z. (2009), Nierówności edukacyjne w teoriach struktury społecznej, „Studia Socjologiczne”,

nr 1 (192), s. 89–114.

Sawiński Z. (2011), Jak mierzyć nierówności w dostępie do wykształcenia?, Analizy IBE/01/2011. Pobrane z: http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-analizy-01-2011-jak-mierzyc-nierownosci.pdf, dostęp: 14.04.2015.

Sennet R. (2010), Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski, K. Osłowski, Wydawnictwo

Muza, Warszawa.

Startek, M. (2001), Przyczyny nieobecności uczniów na lekcjach (na przykładzie Liceum Ekonomicznego dla Młodzieży Fundacji ODK w Policach), „Wychowanie na co dzień”, nr 1–2, s. 17–19.

Szafraniec K. (2008), Młodość i oświata za burtą przemian, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szymański M. J. (2004), Studia i szkice z socjologii edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Zawistowska A. (2012), Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, Wydawnictwo

Scholar, Warszawa.

Zwarthoed D. (2012), Zrozumieć biedę. John Rawls – Amartya Sen, przeł. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Żłobicki W., Maj B. (2012), Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-10-12

How to Cite

1.
NOSAL, Przemysław. Discrete and Obvious Education Deficiency in Children and Teenagers from High Social Risk Families. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 12 October 2015. Vol. 1, no. 20, pp. 103-124. [Accessed 25 September 2023]. DOI 10.12775/PBE.2015.038.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 20 (2015)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 742
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

sociology of education, education deficiency, education – social aspect, education of children and teenagers, high social risk group, social inequalities – research
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop