Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.020Słowa kluczowe
dyskryminacja, wizualna dyskryminacja, rasizm, podręczniki szkolne, edukacja obywatelskaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na niespójność dyskursów w zakresie edukacji obywatelskiej wynikających z podręczników szkolnych. Artykuł próbuje odpowiedzieć na pytanie: Czy oficjalnie deklarowana postawa szacunku dla drugiego człowieka bez względu na różnice oraz zapobieganie dyskryminacji (również rasowej), pozostaje w sprzeczności z interpretacją materiału wizualnego zawartego w podręcznikach? Do analizy jakościowej i ilościowej zakwalifikowano 253 reprezentacje postaci zamieszczone w trzech działach tematycznych i siedmiu podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie na czwartym etapie edukacyjnym. Katalog zmiennych został ustalony w oparciu o koncepcję analizy materiału wizualnego stworzoną przez Van Leeuwena i Kressa. W wyniku badań zidentyfikowano przejawy dyskryminacji ze względu na kolor skóry w podręcznikowym materiale wizualnym.Pobrania
Opublikowane
2015-02-10
Jak cytować
1.
KOPIŃSKA, Violetta. Wizualna dyskryminacja ze względu na kolor skóry w podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 10 luty 2015, T. 2, nr 19, s. 25–42. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.020.
Numer
Dział
Oryginalne artykuły badawcze
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 630
Liczba cytowań: 0