Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Test Poczucia Skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
  • Strona domowa
  • /
  • Test Poczucia Skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 16 (2013) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Test Poczucia Skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN

Autor

  • Mariola Chomczyńska-Rubacha Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Krzysztof Rubacha Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.007

Abstrakt

The article presents theoretical and psychometric study of The Sense of Efficiency Test. It contains the results of standardizing research reconstruing the process of building a tool and consecutive stages of its empirical verification. It also contains information on the conditions in which The Sense of Efficiency Test should be applied in order to provide a high level of internal relevance for the research. The process of constructing and validating the research lasted 6 years and was based on almost 1,5 thousand random sample. In the period of 2006 through 2012 The Sense of Efficiency Test was applied in various research programmes which continued to test its relevancy and provided material to update the norms for overall population and the population of teachers.

Bibliografia

Bandura A. (1994), Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, w: R. F. Baumeister (ed.), The self in Social Psychology, Ann Arbor Press, Philadelphia, http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.84.2.191.

Brzeziński J. (1984), Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa.

Bussey K., Bandura A. (1999), Social cognitive theory of gender development and differentation, “Psychological Review” No. 4, http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.106.4.676.

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2006), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli. Podstawy teoretyczne, pomiar i obszary badań, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2(3).

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków.

Cohen L., Manion L., Morrison K. (2005), Research Methods in Education, RoutledgeFalmer, London–New York.

Ferguson G. A., Takane Y. (2003), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa.

Guilford J. P. (1988), Rzetelność i trafność pomiarów, w: J. Brzeziński (red.), Problemy teorii, rzetelności, konstrukcji i analizy wyników testów psychologicznych, PTP, Warszawa.

Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.

Kaplan P. S. (1990), Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher, St. Paul.

Michel W., Schoda Y., Peake P. (1988), The Nature Adolescent Competencies Predicted by Preschool Delay of Gratification, “Journal of Personality and Social Psychology” No. 54, http://dx.doi.org/10.1037//0022-3514.54.4.687.

Nowakowska M. (1970), Polska adaptacja 16-czynnikowego kwestionariusza osobowości R. B. Cattela, „Psychologia Wychowawcza” nr 3.

Noworol C. (1989), Analiza skupień w badaniach empirycznych, PWN, Warszawa.

Obuchowski K. (1985), Adaptacja twórcza, PWN, Warszawa.

Oleś P. (2003), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Pervin L. A., John O .P. (2002), Osobowość. Teoria i badania, Wyd. UJ, Kraków.

Rubacha K. (2000), Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa.

Strzałecki A. (1989), Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Ossolineum, Wrocław.

Zakrzewska M. (1994), Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Spis prac publikujących wyniki badań przy użyciu TPS

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2006), Poczucie własnej skuteczności nauczycieli. Podstawy teoretyczne, pomiar i obszary badań, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2(3).

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków.

Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2008), Poczucie skuteczności a preferowane strategie wychowawcze nauczycieli, w: W. Szulakiewicz (red.), Świat idei edukacyjnych, Wyd. UMK, Toruń.

Rubacha K. (2012), Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej, „Studia Edukacyjne” nr 21.

Rubacha K. (2012), The sense of pedagogical self-efficacy of parents at varied levels of gender role development, “The New Educational Research” No. 1, Vol. 27.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2013-09-25

Jak cytować

1.
CHOMCZYŃSKA-RUBACHA, Mariola & RUBACHA, Krzysztof. Test Poczucia Skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 25 wrzesień 2013, T. 1, nr 16, s. 85–105. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2013.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 16 (2013)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 5150
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa