Teachers’ Perception of School Discrimination
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.046Keywords
Antidiscrimination education, school discrimination, teachers’ antidiscrimination awareness, teachers’ antidiscrimination competencesAbstract
The article presents a part of a research report entitled “School discrimination – unjustified presence. On building of anti-discrimination education in the formal education system in Poland” (eds Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M.), published by The Anti-Discrimination Education Association (TEA), concerning teachers’ perception of school discrimination. Tworesearch areas that have been defined are: 1. Discriminatory situations and structures as well as phenomena related to discrimination (e.g. prejudices, hate speech, hate-motivated violence) in Polish schools; 2. The analysis of pathways of implementing, realising and improving anti-discrimination measures (including anti-discrimination education) and also difficulties and barriers in schools that accompany them (in the context of the Ministry of Education ordinance; May 2003, requirement of realisation of anti-discrimination measures in schools). Data was gathered from individual interviews with teachers, who are “equality leaders” in their schools, as well as from group focus interviews with teachers, realised as part of the School Evaluation System. Main conclusions: there are significant differences between teachers concerning anti-discrimination awareness and competences. The system of teachers’ education and training does not give opportunity to improve these competences. The level of anti-discrimination awareness influences school discrimination perception and discrimination-response skills.
References
Abramowicz M., Rawłuszko M. (2011), Metodologia badań (rozdz. 2), w: M. Abramowicz (red.) Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.
Bilewicz M., Marchlewska M., Soral W., Winiewski M. (2014), Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
Błeszyńska K. M. (2011), Dzieci imigrantów i uchodźców jako grupa zagrożona wykluczeniem edukacyjnym, w: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.), Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, Wydawnictwo
Adam Marszałek, Toruń.
Chętkowski D. (2011), Logo biedy, w: D. Obidniak (red.), Czytanki o edukacji. Dyskryminacja, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa.
Chomczyńska-Rubacha M. (2010), Ukryty program koedukacji, w: P. Błajet (red.), Ciało. Edukacja. Umysł. Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.
Chomczyńska-Rubacha M. (2011), Szkoła i dyskryminacja ze względu na płeć w perspektywie krytycznej socjologii edukacji, „Kultura i Edukacja”, nr 1.
Cieślikowska D. (2010), Dyskryminacja, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków.
Cieślikowska D., Sarata N. (2012), Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.
Denzin N. K. i Lincoln Y. S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. T. 1, w: N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Diouf M., Igiehon A., Karamalla N., Rasolomampionona D., Średziński P. (2011), Jak mówić i pisać o Afryce, Fundacja Afryka Inaczej, Warszawa.
Dzierzgowska A., Rutkowska E. (2008), Ślepa na płeć. Edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Fundacja Feminoteka, Warszawa.
Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (2015), Ramy metodologiczne badań w projekcie Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona, w: K. Gawlicz, P. Rudnicki,
M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.
Gawlicz K., Starnawski M. (2014), Jak edukacja może zmieniać świat? Demokracja, dialog, działanie, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014.
Giza-Poleszczuk A., Komendant-Brodowska A., Baczko-Dombi A. (2006, 2011), Przemoc w szkole. Raport 2006 i 2011, CBOS.
Grzymała-Moszczyńska J. (2013), Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria, czyli o niektórych teoriach psychologicznych stosowanych w edukacji antydyskryminacyjnej, w: M. Branka, D. Cieślikowska, J. Latkowska (red.), (Nie) warto się różnić? Dylematy
i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej,
Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.
Jonczy-Adamska M. (2013), Edukacja antydyskryminacyjna a ukryty program nauczania.
Słowo i obraz, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 17, s. 53–67, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.012 (dostęp: 15.06.2015).
Jonczy-Adamska M. (2015), Dyskryminacja i edukacja antydyskryminacyjna w społecznościach szkolnych na podstawie wywiadów indywidualnych z nauczycielkami i nauczycielami z dużych miast (rozdz. 5), w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.
Jonczy-Adamska M., Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja i działania antydyskryminacyjne
w szkołach na podstawie danych Systemu Ewaluacji Oświaty (rozdz. 6), w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej
w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.
Kopciewicz L. (2012), Równa szkoła. Matematyka, władza i pole wytwarzania kultury, Wydawnictwo
Difin, Warszawa.
Lisek-Michalska J. (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Macrae N., Stangor C., Hewstone M. (1999), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Mikulska A. (2010), Rasizm w Polsce. Raport z badań wśród osób, które doświadczyły przemocy ze względu na swoje pochodzenie etniczne, rasowe lub narodowe, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa.
Moore R. (2006), Socjologia edukacji, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika – tom 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot.
Nelson, T. D. (2003), Psychologia uprzedzeń, Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Newman L. S., Erber R. (2009), Zrozumieć Zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Palka S. (2009), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Sopot.
Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja, przemoc i mowa nienawiści w społecznościach szkolnych – charakterystyka zjawiska oraz strategie przeciwdziałania na podstawie wywiadów z nauczycielami i nauczycielkami ze wsi oraz małych i średnich miast (rozdz. 4),
w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,
Warszawa.
Rubacha K., (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Sadura P. (2012), Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Fundacja Amicus Europae, Warszawa.
Świerszcz J. (red.) (2012), Lekcja równości. Postawy potrzeby kadry szkolnej i młodzieży wobec homofobii w szkole, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa.
Zamojska E. (2010), Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości
w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1187
Number of citations: 0