Assumptions of the Project of the New Core Curriculum for the Subject of Health Education: An Analysis of the Discourse Among Supporters and Opponents on Internet Portals
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.015Keywords
family life education, health education, social protests, internet portals, analysis of the discourseAbstract
The attempt to introduce a new subject of health education to Polish schools in 2024 sparked demonstrations and social protests. The main problem addressed in this paper was: What categories of analysis and meanings given to the new core curriculum for health education may be identified in the articles published online? Data was collected by searching internet archives using the Google search engine; thus, 32 articles posted on internet portals were selected for research using discourse analysis. A proprietary constructed categorization key was used in the analysis, which was employed to map the thematic distribution in a selection of scientific articles devoted to online discourse. Five framework categories were distinguished, namely inspirational figures and authorities, descriptions of the contents of the subject, the reasons for introducing it, potential consequences, and the meanings attributed by the opponents and supporters of the reform. The origin and political entanglement of the demonstrations were highlighted, conclusions were drawn, and recommendations for pedagogy involved in social change were formulated.
References
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych [Fundamentals of Social Research]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Borzucka-Sitkiewicz, K. (2006), Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Przewodnik dla edukatorów zdrowia [Health Promotion and Health Education. A Guide for Health Educators]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne [Sex Education in Contemporary Society. Pedagogical and Psychosocial Contexts]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Chomczyńska-Rubacha, M. (2012). Równość rodzajowa w edukacji jako konstrukt teoretyczny i praktyka oświatowa [Gender Equality in Education as a Theoretical Construct and Educational Practice]. Kultura i Edukacja, 4(90), 88–101, https://doi.org/10.15804/kie.2012.04.05.
Dec-Piotrowska J., & Paprzycka, E. (2016), Wychowanie do życia w rodzinie – raport przedmiotowy [Family Life Education – Subject Report]. In: I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, J. Mazurek, & A.Sołtysiak-Łuczak (Eds.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport [Gender in Textbooks. A Research Project], (pp. 122– 174). Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Dobrołowicz, J. (2013). Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym [The Image of Education in the Polish Press Discourse]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dijk, T. A. (2001). Badania nad dyskursem [Discourse Studies]. In: T. A. van Dijk (Ed.), Dyskurs jako struktura i proces [Discourse as a Structure and Process].Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Fairclough, N., & Duszak, A. (2008). Krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych [Critical Discourse Analysis – A New Research Area for Linguistics and Social Sciences]. In: A. Duszak & N. Fairclough (Eds.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej [Critical analysis of discourse. Interdisciplinary approach to social communication], (pp. 15–18). Kraków: Universitatis.
Furman, W., Kaliszewski, A., & Wolny-Zmorzyński K. (2000). Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania [Journalistic Genres. The Specifics of their Creation and Editing]. Rzeszów: Wyższa Szkoła Zarządzania.
Gibbs, G. (2007). Analyzing Qualitative Data. Los Angeles–Singapore–Washington–New Delhi: SAGE.
Kopińska, V. (2016). Krytyczna analiza dyskursu-podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie [Critical Discourse Analysis – Basic Assumptions, Implications, Application]. Rocznik Andragogiczny, 23, 311–334, doi:10.12775/RA.2016.016.
Kopińska, V. (2017). Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu w podręcznikach [Civic Education at School. Critical Analysis of Discourse in Textbooks]. Toruń: Wyd. UMK.
Kopińska, V. (2021). Uwięzienie w konwencji. Jakościowa metasynteza badań na temat zaangażowania obywatelskiego młodych [Imprisonment in Convention. A Qualitative Meta-synthesis of Research on Civic Engagement of Young People]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 4(34), 151–179, doi:10.12775/PBE.2021.024.
McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego [Mass Communication Theory]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Michalczyk, S.(2015). Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów [The individual and society in the world of media]. Katowice: Śląsk.
Muczko, Z., Wilk W., & Lewandowska A. (2023). Wdż na dwójkę [Education for Life in a Family for a C grade]. Warszawa: Wydawnictwo Federa.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park. CA: Sage.
Ostrowicka, H. (2023). Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych [Problematisations. Studies on Discourse in Educational Research]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Przybysz, A. (2007). Obrazy kobiecości i męskości w podręcznikach do przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie w gimnazjum” – komunikat z badań [Images of Femininity and Masculinity in Textbooks for the Subject “Family Life Education in Lower Secondary School” – Research Report]. Przegląd Pedagogiczny, 1(8), 135–150, doi: 10.34767/PP.2007.01.10.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Methodology of Educational Research]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wodak, R. (2006). Critical Linguistics and Critical Discourse Analysis. In: J. Verschuere & J. Östma (Eds.), Handbook of Pragmatics. Retrieved 4 April 2025 from: http://www.ling.lancs.ac.uk/staff/wodak/papers/06hbprag.pdf.
Wasilewski, K. (2019). Framing i analiza ramowa – stan badań we współczesnym medioznawstwie [Framing and Framework Analysis – The State of Research in Contemporary Media Studies]. Media. Kultura. Komunikacja Społeczna, 2, 91–110.
Wulgaryzm. (2025, April 4). Wikipedia. Retrieved 4 April 2025 from: https:// pl.wikipedia.org/wiki/Wulgaryzm.
Zamojska, E. (2010). Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych [Equality in Educational Contexts. Selected Aspects of Equality in Polish and Czech School Textbooks]. Poznań: Wyd. UAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dorota Zaworska-Nikoniuk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 186
Number of citations: 0