Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Gimnazjum – „poczekalnia” na drodze ku dorosłości
  • Home
  • /
  • Gimnazjum – „poczekalnia” na drodze ku dorosłości
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 20 (2015) /
  4. Original research projects

Gimnazjum – „poczekalnia” na drodze ku dorosłości

Authors

  • Magdalena Cuprjak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych http://orcid.org/0000-0002-0927-4927

DOI:

https://doi.org/10.12775/5816

Keywords

gimnazjum, etnografia zaangażowana, badania uczestniczące, metafora „poczekalni”

Abstract

Artykuł prezentuje wyniki badań uczestniczących, prowadzonych w gimnazjum w małym mieście w centralnej Polsce, w klasie o profilu ogólnym. Umiejscowienie klasycznej etnografii w ramach paradygmatu uczestniczącego, pozwoliło na stworzeni nowej jakości w postaci etnografii uczestniczącej. Analizy materiału badawczego, zgromadzonego dzięki działaniom z młodzieżą, skoncentrowane były wokół następujących pytań: Czy szkoła jest dla młodzieży miejscem osobistego rozwoju? Czy jest miejscem zdobywania wiedzy przedmiotowej, wiedzy o sobie, czy terenem interakcji rówieśniczych? Wyniki analiz prowadzą do wniosku, sformułowanego w formie hipotezy, że szkoła, w opinii uczennic i uczniów nie jest miejscem, w którym mają możliwość rozwoju. Jest jedynie przykrym obowiązkiem, który najlepiej opisuje metafora „poczekalni”. Gimnazjum jest bowiem poczekalnią na drodze ku prawdziwemu życiu, jakim jest dorosłość.

References

Cuprjak M. (2014). Doświadczanie codzienności ucznia. Etnografia zaangażowana, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 18, 1, s. 195-204. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2014.013

Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności I wyłaniające się zbieżności, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych. T I (s. 281-313). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konarzewski K. (2002). Gimnazjum po dwóch latach – zamierzenia i wyniki, w: Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych (s. 23-84). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Tomkiewicz-Bętkowska A., Czubak J. (2011). Zgrana klasa. Ja-Ty-My. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Published

2015-06-27

How to Cite

1.
CUPRJAK, Magdalena. Gimnazjum – „poczekalnia” na drodze ku dorosłości. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 27 June 2015. Vol. 1, no. 20. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/5816.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 20 (2015)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 0
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

gimnazjum, etnografia zaangażowana, badania uczestniczące, metafora „poczekalni”
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop