Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Organizational sources of academic burnout among teaching students- towards a sustainable fit
  • Strona domowa
  • /
  • Organizational sources of academic burnout among teaching students- towards a sustainable fit
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 57 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Organizational sources of academic burnout among teaching students- towards a sustainable fit

Autor

  • Teresa Chirkowska-Smolak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0003-3942-5594
  • Żaneta Garbacik Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0003-1889-0542
  • Magdalena Piorunek Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-3076-5800
  • Tomasz Górecki Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-9969-5257
  • Violetta Drabik-Podgórna Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-6251-2085
  • Anna Kławsiuć-Zduńczyk Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-3487-5115

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.030

Abstrakt

The issue of student burnout is gaining prominence in discussions regarding the sustainability of the higher education environment. This quantitative research aimed to delineate burnout profiles among Polish students enrolled in education-related programs based on exhaustion, cynicism, and inefficacy, and examine these profiles concerning their academic fit—spanning workload, autonomy, peer relationships, teaching quality, institutional values, and administration. Utilizing the Maslach Burnout Inventory - General Scale for Students (MBI-GSS) and the Areas of Academic Life Scale (AALS), we surveyed 1,519 students from educational faculties in Poland to identify prevalent burnout profiles and their correlations with six dimensions of academic life. Our analysis discerned four burnout profiles, from minimal to severe, revealing that a significant portion of students are at least at risk of burnout, with notably, one in ten exhibiting a "High burnout, critical concern" profile. Intriguing patterns emerged in how these profiles interact with various academic dimensions. Our findings reveal the multifaceted nature of student burnout and point to the crucial role of aligning academic environmental factors. Supporting academic sustainability requires a nuanced understanding of these elements to create a more supportive university environment.

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

1.
CHIRKOWSKA-SMOLAK, Teresa, GARBACIK, Żaneta, PIORUNEK, Magdalena, GÓRECKI, Tomasz, DRABIK-PODGÓRNA , Violetta & KŁAWSIUĆ-ZDUŃCZYK, Anna. Organizational sources of academic burnout among teaching students- towards a sustainable fit. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 grudzień 2025, T. 2, nr 57. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 57 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Teresa Chirkowska-Smolak, Żaneta Garbacik, Magdalena Piorunek, Tomasz Górecki, Violetta Drabik-Podgórna , Anna Kławsiuć-Zduńczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 12
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa