Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Kwestionariusz Pasywności /KP/
  • Home
  • /
  • Kwestionariusz Pasywności /KP/
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 54 (2025): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN /
  4. Pracownia Narzędzi Badawczych

Kwestionariusz Pasywności /KP/

Authors

  • Anna Pierzchała Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie https://orcid.org/0000-0001-9529-5398

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.023

Keywords

passivity, doing nothing, overadaptation, agitation, violence, incapacitation, transactional analysis, decisions, problematic situation

Abstract

The manual outlines the theoretical foundations, psychometric properties, and procedures for collecting and analyzing data using the Kwestionariusz Pasywności (KP). The tool is based on the understanding of the phenomenon of passivity as defined within the framework of transactional analysis. In this context, passivity refers to the inefficiency of functioning when faced with a problematic situation and can be characterized through actions within five strategies: doing nothing, overadaptation, agitation, violence, and incapacitation. The first version of the tool, under the name Rzeczywistość Nauczycielska, was published in 2013 and described passivity exclusively in the context of education and the activities of educators. Currently, the tool has become more universal, thereby increasing its diagnostic value.

References

Babbie, E. (2009). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Baron, H. (1996). Strengths and Limitations of Ipsative Measurement. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 69(1), 49–56, https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1996.tb00599.x.

Belanger, E., Laube, J. (1979). Discounting the Disabled. Transactional Analysis Journal, 9(1), 47–50, https://doi.org/10.1177/036215377900900111.

Berne, E. (2005). Dzień dobry… i co dalej? Poznań: REBIS.

Berne, E. (2008). Transactional Analysis in Psychotherapy. Reading, Berkshire: Cox & Wyman Ltd.

Emmerton, N., Newton, T. (2004). The Journey of Educational Transactional Analysis from Beginnings to the Present. Transactional Analysis Journal, 34(3), 224–231, https://doi.org/10.1177/036215370403400314.

Fronczyk, K., Witkowska, E. (2009). Analiza właściwości pozycji testowych. W: K. Fronczyk (red.), Psychometria. Podstawowe zagadnienia (ss. 161–179). Warszawa: Vizja Press & IT.

Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Kielce: OWN.

Kagan, J. (1965). Individual Differences in the Resolution of Response Uncertainty. Journal of Personality and Social Psychology, 2(2), 154–160, https://doi.org/10.1037/h0022199.

Kagan, J. (1966). Reflection-Impulsivity: The Generality and Dynamics of Conceptual Tempo. Journal of Abnormal Psychology, 71(1), 17–24, https://doi.org/10.1037/h0022886.

Macefield, R., Mellor, K. (2006). Awareness and Discounting: New Tools for Task/Option-Oriented Settings. Transactional Analysis Journal, 36(1), 44–58, https://doi.org/10.1177/036215370603600107.

Mały rocznik statystyczny Polski (2024). Warszawa: GUS.

Matczak, A. (2001). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 (ss. 761–782). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Matczak, A., Jaworowska, A. (2020). Kwestionariusz Refleksyjności: Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Matkowski, M. (1993). Nierozpoznania. W: J. Santorski (red.), ABC pomocy psychologicznej (ss. 62–63). Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski & Co.

Mellor, K., Schiff, E. (1975). Discounting. Transactional Analysis Journal, 5(3), 295–302, https://doi.org/10.1177/036215377500500321

Emmerton, N., & Newton, T. (2004). The journey of educational transactional analysis from beginnings to the present. Transactional Analysis Journal, 34(3), 224–231.

Nunnally, J. C., Bernstein, I.H. (1994). Psychometric Theory (3rd ed.). New York: Mc-Graw-Hill.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji: Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pierzchała, A. (2011). Źródła, rodzaje i konsekwencje dyskontowania w obliczu sytuacji problemowej w szkolnym funkcjonowaniu ucznia. W: J. Jagieła (red.), Analiza transakcyjna w edukacji (ss. 79–97). Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pierzchała, A. (2018). Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i szkole podstawowej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 277–278, http://dx.doi.org/10.16926/eat.2018.07.17.

Pierzchała, A. (2019). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w oparciu o założenia analizy transakcyjnej. Charakterystyka programu Uniwersytet Małego Profesora. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 15–29, https://doi.org/10.16926/eat.2019.08.01.

Rawson, D. (2006). Cathexis: Brief Therapy in a Residential Setting. W: K. Tudor (red.), Transactional Analysis Approaches to Brief Therapy (ss. 99–113). London: SAGE Publications Ltd.

Rogoll, R. (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schiff, A.W., Schiff, J.L. (1971). Passivity. Transactional Analysis Journal, 1(1), 71–78, https://doi.org/10.1177/036215377100100114.

Schiff, A.W., Schiff, J.L., Schiff, E.M., Schiff, P.M. (1975). Cathexis Reader. New York: Harper & Row.

Słownik Języka Polskiego PWN (1998). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stanisławski, J. (1996). Wielki słownik angielsko-polski. Warszawa: PWW.

Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England, Chapel Hill, NC: Lifespace Publishing.

White, T. (1999). Heroin Use as a Passive Behavior. Transactional Analysis Journal, 29(4), 273–277, https://doi.org/10.1177/036215379902900406.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-11-14

How to Cite

1.
PIERZCHAŁA, Anna. Kwestionariusz Pasywności /KP/. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 14 November 2025. No. 54. [Accessed 26 December 2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 54 (2025): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN

Section

Pracownia Narzędzi Badawczych

License

Copyright (c) 2025 Anna Pierzchała

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 166
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

passivity, doing nothing, overadaptation, agitation, violence, incapacitation, transactional analysis, decisions, problematic situation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop