SKALA DOBROSTANU UCZNIA (SDU) – polska adaptacja The Student Well-Being Teacher-Report Scale (SWTRS) A. J. Robersona i T. L. Renshaw
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.020Abstract
Abstract
Mental health and well-being of students are currently an important topic of research and educational activities. The aim of this study was to carry out a Polish adaptation of The Student Well-Being Teacher-Report Scale (SWTRS) tool for assessing student well-being from the teacher's perspective.
Method: The adaptation process included translation of the tool and validation studies conducted in a group of 3838 primary and secondary school students, assessed by 462 teachers. Statistical analyses included exploratory and confirmatory factor analysis, assessment of reliability and relevance of the tool.
Results: The Polish version of SWTRS named the Student Wellbeing Scale (Skala Dobrostanu Ucznia, SDU), retained the three-factor structure of the original, including emotional, educational and social wellbeing. The tool showed very good psychometric properties, including high reliability (Cronbach's α 0.90-0.94) and accuracy. Significant differences in SDU scores were found by gender and educational stage of students.
Conclusions: The Student Wellbeing Scale is a reliable and accurate tool for teachers to assess student wellbeing. It can be used both in research and in pedagogical practice for the early identification of difficulties in students' functioning and the planning of supportive measures.
References
Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W: G. Ptaszek, G.D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski, M. Bigaj (red.), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pobrano 12 lipca 2024 z: https://zs1.net/wp-content/uploads/2021/09/ZDALNA-EDUKACJA_FINAL.pdf.
Cosma, A., Stevens, G., Martin, G., Duinhof, E.L., Walsh, S.D., Garcia-Moya, I., Koltő, A., Gobina, I., Canale, N., Catunda, C., Inchley, J., de Looze, M. (2020). Cross-National Time Trends in Adolescent Mental Well-Being from 2002 to 2018 and the Explanatory Role of Schoolwork Pressure. Journal of Adolescence Health, 66(6S), S50–S58, https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.02.010. PMID:32446609; PMCID: PMC8131201.
Diener, E., Oishi, S., Lucas, R.E. (2003). Personality, Culture, and Subjective Well-Being: Emotional and Cognitive Evaluations of Life. Annual Review of Psychology, 54, 403–425, https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056.
Długosz, P. (2020). Raport z badań: „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19”. Krakow: Instytut Socjologii i Filozofii UP. Pobrano 12 lipca 2024 z: https://mlodziez.krakow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Krakowska-m%C5%82odziez-COVID19.pdf.
Domagała-Zyśk, E. (red.). (2020). Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19. Lublin: Episteme.
Domagała-Zyśk, E. (2023). Obserwacja funkcjonalna w modelu Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. W: K. Chałas, M. Buk-Cegiełka M. (red.), Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian, t. 2 (ss. 73–82). Lublin: Wydawnictwo POLIHYMNIA.
Domagała-Zyśk, E. (2024). Non-Pedagogical School Personnel as Agents in the Functional Assessment of Students with Disabilities and Special Educational Needs. International Journal of Special Education, 38(1), 53–59, https://doi.org/10.52291/ijse.2024.39.6.
Domagała-Zyśk, E., Knopik, T. (2021). Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego (PREiS) w nauczycielskiej ocenie funkcjonalnej. Edukacja, 2(157), 7–23.
Domagała-Zyśk, E., Mariańczyk, K., Chrzanowska, I., Czarnocka, M., Jachimczak, B., Olempska-Wysocka, M., Otrębski, W., Papuda-Dolińska, B., Pawlak, K., Podgórska- Jachnik, D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Farnicka, M., Liberska, H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(31), 77–91.
Finch, J., Farrell, L.J., Waters, A.M. (2020). Searching for the HERO in Youth: Does Psychological Capital (PsyCap) Predict Mental Health Symptoms and Subjective Wellbeing in Australian School-Aged Children and Adolescents? Child Psychiatry & Human Development, 51, 1025–1036, https://doi.org/10.1007/s10578-020-01023-3.
Gajdzica, Z., Widawska, E., Byra, S., Domagała-Zyśk, E., Jachimczak, B., Piotrowicz, R., Neroj, E. (2024). Ocena funkcjonalna w edukacji włączającej. Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie. Katowice–Kraków: AT Wydawnictwo.
Golberstein, E., Wen, H., Miller, B.F. (2020). Coronavirus Disease 2019(COVID-19) and Mental Health for Children and Adolescents. Journal of the American Medical Association Pediatrics, 174(9), 819–820, https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.1456.
Kaźmierczak, J., Bulkowski, K. (red.). (2024). Polscy piętnastolatkowie w perspektywie międzynarodowej. Wyniki badania PISA 2022. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy
Dzieciom Siłę.
McDiarmid, S., Durbeej, N., Sarkadi, A., Osman, F. (2022). Schools’ and Teachers’ Roles and Challenges in Supporting the Mental Wellbeing of Refugee Youths: A Qualitative Study with Swedish Teachers. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 17, 2007568, https://doi.org/10.1080/17482631.2021.2007568.
Najwyższa Izba Kontroli. (2020). Dostępność lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży (w latach 2017–2019). Informacja o wynikach kontroli NIK.KZD.430.007.2019. Nr ewid. 170/2019/P/19/059/KZD.
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemow. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 20(2), 92–115.
Roberson, A.J., Renshaw, T.L. (2019). Initial Development and Validation of the Student Wellbeing Teacher – Report Scale. School Mental Health, 11, 578–599, https://doi.org/10.1007/s12310-018-09305-x.
Sadowska, K. (2021). Dobrostan psychiczny dziecka w procesie edukacji szkolnej w czasach pandemii. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16, 5(63), 97–110, https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1663.07.
Schleicher, A. (2018). Valuing our Teachers and Raising their Status: How Communities Can Help. International Summit on the Teaching Profession. Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264292697-en.
Syrek, E. (2019). Zdrowie psychiczne, higiena psychiczna – edukacja dla dobrostanu psychicznego – aktualność koncepcji i poglądow Kazimierza Dąbrowskiego. Pedagogika Społeczna, 3(73), 223–235, https://doi.org/10.35464/1642-672X.PS.2019.3.1.
Tyrer, R.A., Fazel, M., Chao, L. (2014). School and Community-Based Interventions for Refugee and AsylumSeeking Children: A Systematic Review. PLOS ONE, 9(5), e97977, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0097977.
United Nations Children’s Fund. (2021). The State of the Worlds Children 2021: On My Mind – Promoting, Protecting and Caring for Children’s Mental Health. New York: UNICEF.
Woynarowska, B. (red.). (2017). Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Stanisława Byra, Ewa Domagała-Zyśk, Zenon Gajdzica, Beata Jachimczak, Radosław Piotrowicz, Edyta Widawska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 151
Number of citations: 0