Theoretical assumptions, psychometric properties and application of the Teachers' Well-Being Scale (SSN)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2024.001Abstract
Celem pracy było sprawdzenie właściwości psychometrycznych autorskiej Skali Samopoczucia Nauczycieli (SSN). Narzędzie zostało skonstruowane na podstawie koncepcji skandynawskiego socjologa Erika Allardta (1973, 2003), który dobrostan (well-being) postrzega w kontekście szerzej rozumianego dobrobytu (welfare). Koncepcja dobrobytu Allardta została zaadaptowana do sytuacji szkolnej przez Konu i współpracowników (Konu, Rimpela, 2002; Konu i in., 2010). Wskaźniki dobrego samopoczucia zostały ujęte w cztery wymiary: 1) warunki szkolne, 2) relacje interpersonalne, 3) środki do samorealizacji, 4) stan zdrowia.
Badania przeprowadzono w okresie od października do grudnia 2022 roku na grupie 382 nauczycieli województwa lubelskiego. Do oceny trafności teoretycznej narzędzia wykorzystano Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS) Dienera i współpracowników w adaptacji Juczyńskiego, Inwentarz Mini-COPE Carvera w adaptacji Juczyńskiego i Ogińskiej-Bulik do badania dyspozycyjnego radzenia sobie oraz Skalę
Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) Schwarzera, Jerusalema i Juczyńskiego.
Przeprowadzono analizę czynnikową metodą głównych składowych oraz analizę rzetelności. Wyodrębniono cztery podskale narzędzia: relacje szkolne, zdrowie/wigor, warunki szkolne i samorealizacja. Skala Samopoczucia Nauczycieli składająca się łącznie z 16 itemów ma satysfakcjonujące właściwości psychometryczne (wewnętrzna struktura, rzetelność, trafność), co uzasadniają jej możliwości pomiarowe.
W odróżnieniu od podobnych narzędzi uwzględnia nie tylko dobrostan psychiczny związany z pracą nauczyciela, ale także samoocenę zdrowia fizycznego, społecznego, warunków życia i możliwości samorealizacji.
Skala Samopoczucia Nauczycieli może znaleźć zastosowanie w badaniach pedeutologicznych, a także związanych z promocją zdrowia w szkole, może też służyć autorefleksji nauczycieli. W zestawieniu z innymi narzędziami mierzącymi podobne konstrukty mogłaby być wykorzystywana w kompleksowych badaniach nad dobrostanem nauczycieli i jego uwarunkowaniami. Tego typu badania wydają się bardzo potrzebne w kontekście aktualnych dyskusji społecznych na temat systemu oświaty, statusu zawodu nauczyciela, jego problemów zdrowotnych oraz nasilającego się w Polsce zjawiska odchodzenia z zawodu.
Niektóre badania zagraniczne wskazują na znaczenie dobrostanu nauczycieli dla efektywności edukacyjnej, zarządzania szkołami, powodzenia reform oświatowych,
osiągnięć uczniów czy ich szkolnego samopoczucia – zdecydowanie brakuje jednak polskich badań na ten temat.
References
Acton, R., Glasgow, P. (2015). Teacher Wellbeing in Neoliberal Contexts: A Review of the Literature. Australian Journal of Teacher Education, 40(40), 99–114, doi: 10.14221/ajte.2015v40n8.6.
Aelterman, A., Engels, N., van Petegem, K., Verhaeghe, J.P. (2007). The Wellbeing of Teachers in Flanders: The Importance of a Supportive School Culture. Educational Studies, (33)3, 285–298, doi: 10.1080/03055690701423085.
Allardt, E. (1973). A Welfare Model for Selecting Indicators of National Development. Policy Sciences, 4, 63–74, doi: 10.1007/BF01404933.
Allardt, E. (2003). Having, Loving, Being: An Alternative to the Swedish Model of Welfare Research. W: M. Nussbaum, A. Sen (red.), The Quality of Life. Pobrane 20 lipca 2022 z: https://oxford.universitypressscholarship.com/view/10.1093/0198287976.001.0001/acprof-9780198287971-chapter-8?print=pdf.
Bakker, A.B., Oerlemans, W. (2011). Subjective well-being in organizations. W: K.S. Cameron, G.M. Spreitzer (red.), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship (ss. 178–189). New York: Oxford University Press.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice Hall: Engelwood Cliffs.
Benevene, P., de Stasio, S., Fiorilli, C. (2020). Editorial: Well-Being of School Teachers in Their Work Environment. Frontiers in Psychology, 11: 1239, doi: 10.3389/fpsyg.2020.01239.
Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2008). Poczucie skuteczności a preferowane strategie wychowawcze nauczycieli. W: W. Szulakiewicz (red.), Świat idei edukacyjnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Czapiński, J. (2004). Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka [Positive Psychology. The Science of Happiness, Health, Strength and Virtues of Man], (ss. 13–17). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerw, A. (2014). Well-Being at Work – The Essence, Causes and Consequences of the Phenomenon. International Journal of Contemporary Management, 13(2), 97–110.
Dalioglu, S.T., Adiguzel, O.C. (2016). Teacher Candidates’ Self-Efficacy Beliefs and Possible Selves Throughout the Teaching Practice Period in Turkey. Asia Pacific Education Review, 17(4), 651–661, doi: 10.1007/s12564-016-9458-1.
Deci, E.L., Ryan, R.M. (2002). Handbook of Self-Determination Research. Rochester, New York: University of Rochester Press.
Diener, E., Emmons, R.A., Larsen, R.J., Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71–75, doi: 10.1207/s15327752jpa4901_13.
Diener, E., Lucas, R.E., Oishi, S. (2002). Subjective Well-Being: The Science of Happiness and Life Satisfaction. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of Positive Psychology (ss. 63–73). Oxford: University Press.
Duckworth, A.L., Quinn, P.D., Seligman, M.E.P. (2009). Positive Predictors of Teacher Effectiveness. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 540–547, doi: 10.1080/17439760903157232.
Engels, N., Aelterman, A., van Petegem, K., Schepens, A. (2003). Factors which Influence the Well-Being of Pupils in Flemish Secondary Schools. Educational Studies, 30(2), 127–143, doi: 10.1080/0305569032000159787.
Farnicka, M., Nowosad, I., Socha, R. (2018). O możliwości zastosowania kategorii dobrostanu nauczycieli i zaangażowania w pracę w badaniach szkoły jako efektywnej organizacji. Edukacja Humanistyczna, 1(38), 69–86.
Hascher, T., Waber, J. (2021). Teacher Well-Being: A Systematic Review of the Research from the Year 2000–2019. Educational Research Review, 34: 100411, doi: 10.1016/j.edurev.2021.100411.
Horn, J.E. van, Taris, T.W., Schaufeli, W.B., Schreurs, P.J.G. (2004). The Structure of Occupational Well-Being: A Study Among Dutch Teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77, 365–375, doi: 10.1348/0963179041752718.
Jankowiak, B., Jaskulska, S. (2020). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny, 1, 219–232, doi: 10.34767/PP.2020.01.13.
Juczyński, Z. (2012). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Juczyński, Z., Ogińska-Bulik, N. (2012). Narzędzia do pomiaru stresu a radzenie sobie ze stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kahneman, D. (1999). Objective Happiness. W: D. Kahneman, E. Diener, N. Schwarz (red.), Well-Being: The Foundations of Hedonic Psychology (ss. 3–25). New York: Russell Sage Foundation.
Karaś, D. (2019). Pojęcia i koncepcje dobrostanu: przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica: Theoria et Praxis, 19(2), 5–23, doi: 10.21697/sp.2019.19.2.01.
Klassen, R., Chiu, M.M. (2010). Effects on Teachers’ Self-Efficacy and Job Satisfaction: Teacher Gender, Years of Experience, and Job Stress. Journal of Educational Psychology, 102, 741–756, doi: 10.1037/a0019237.
Konu, A., Rimpela, M. (2002). Well-Being in Schools: A Conceptual Model. Health Promotion International, 17(1), 79–87, doi: 10.1093/heapro/17.1.79.
Konu, A., Viitanen, E., Lintonen, T. (2010). Teachers’ Wellbeing and Perceptions of Leadership Practices. International Journal of Workplace Health Management, 3(1), 44–57, doi: 10.1108/1753835101103193.
Krok, E. (2016). Wpływ dochodów i pracy na poziom zadowolenia z życia. Optimum. Studia ekonomiczne, 3(81), 119–129, doi: 10.15290/ose.2016.03.81.08.
Kulawska, E. (2017). Poczucie własnej skuteczności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne, 2, 237–251, doi: 10.21697/fp.2017.2.17.
Kwiatkowski, S.T. (2018). Radzenie sobie ze stresem w zawodzie nauczyciela – raport z badań. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia - Psychologia, 31(3), 133–162, doi: 10.17951/j.2018.31.3.133-162.
Lamote, C., Engels, N. (2010). The Development of Student Teachers’ Professional Identity. European Journal of Teacher Education, 33, 3–18, doi: 10.1080/02619760903457735.
Lazarus, R.S. (1991). Emotion and Adaptation. Oxford University Press.
Lazarus, R.S., Folkman, S. (1987). Transactional Theory and Research on Emotions and Coping. European Journal of Personality, 1(3, Spec Issue), 141–169, doi: 10.1002/per.2410010304.
Luque-Reca, O., García-Martínez, I., Pulido-Martos, M., Lorenzo Burguera, J., Augusto-Landa, J.M. (2022). Teachers’ Life Satisfaction: A Structural Equation Model Analyzing the Role of Trait Emotion Regulation, Intrinsic Job Satisfaction and Affect. Teaching and Teacher Education, 113 (103668), 1–10, doi: 10.1016/j.tate.2022.103668.
Matteucci, M.C., Guglielmi, D., Lauermann, F. (2017). Teachers’ Sense of Responsibility for Educational Outcomes and its Associations with Teachers’ Instructional Approaches and Professional Wellbeing. Social Psychology of Education, 20, 275–298, doi: 10.1007/s11218-017-9369-y.
McCallum, F., Price, D. (2015). Nurturing Wellbeing Development in Education: From Little Things, Big Things Grow. London: Routledge.
Mirski, A. (2009). Dobrostan jako kategoria społeczna i ekonomiczna. Państwo i Społeczeństwo, 9(2), 169–189.
Ortan, F., Simut, C., Simut, R. (2021). Self-Efficacy, Job Satisfaction and Teacher WellBeing in the K-12 Educational System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), 1–32, doi: 10.3390/ijerph182312763.
Parker, P.D., Martin, A.J. (2009). Coping and Buoyancy in the Workplace: Understanding their Effects on Teachers’ Work-Related Well-Being and Engagement. Teaching and Teacher Education, 25, 68–75, doi: 10.1016/j.tate.2008.06.009.
Pyżalski, J., Poleszak, W. (2022). Polish Teachers’ Stress, Well-Being and Mental Health during COVID-19 Emergency Remote Education – A Review of the Empirical Data. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 41(2), 25–40, doi: 10.17951/lrp.2022.41.2.25–40.
Ryan, R.M., Deci, E.L. (2001). On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being. Annual Review of Psychology, 52, 141–166, doi: 10.1146/annurev.psych.52.1.141.
Ryff, C.D. (1989). Happiness is Everything, or is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069–1081, doi: 10.1037/0022-3514.57.6.1069.
Ryff, C.D., Keyes, C.L.M. (1995). The Structure of Psychological Well-Being Revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727.
Schwarzer, R., Hallum, S. (2008). Perceived Teacher Self-Efficacy as a Predictor of Job Stress and Burnout: Mediation Analysis. Applied Psychology, 57, 152–171, doi: 10.1111/j.1464-0597.2008.00359.x.
Seligman, M. (2018). PERMA and the Building Blocks of Well-Being. The Journal of Positive Psychology, 13(4), 1–3, doi: 10.1080/17439760.2018.1437466.
Seligman, M.E. (2002). Positive Psychology, Positive Prevention, and Positive Therapy. W: C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of positive psychology (ss. 3–12). Oxford–New York: Oxford University Press.
Seligman, M.E. (2012). Flourish: A Visionary new Understanding of Happiness and Well-Being. New York: Simon & Schuster.
Spilt, J.L., Koomen, H.M.Y., Thijs, J.T. (2011). Teacher Wellbeing: The Importance of Teacher-Student Relationships. Educational Psychology Review, 23, 457–477, doi: 10.1007/s10648-011-9170-y.
Sutton, R.E., Wheatley, K.F. (2003). Teachers’ Emotions and Teaching: A Review of the Literature and Directions for Future Research. Educational Psychology Review, 15(4), 327–358, doi: 10.1023/A:1026131715856.
Szabowska-Walaszczyk, A., Zawadzka, A., Wojtaś, M. (2011). Zaangażowanie w pracę i jego korelaty: adaptacja skali UWES autorstwa Schaufeliego i Bakkera. Psychologia Jakości Życia, 10(1), 57–74.
Teachers’ and Students’ Well-Being may be Linked (2021). School Education Gateway. Europe’s Online Platform for School Education. Pobrane 22 marca 2022 z: https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/latest/news/teachers-studentswellbeing.htm.
Turner, K., Thielking, M. (2019). Teacher Wellbeing: Its Effects on Teaching Practice and Student Learning. Issues in Educational Research, 29(3), 938–960. Pobrane 10 lutego 2022 z: http://www.iier.org.au/iier29/turner2.pdf.
Wagner, L., Baumann, N., Hank, P. (2016). Enjoying Influence on Others: Congruently High Implicit and Explicit Power Motives are Related to Teachers’ WellBeing. Motivation and Emotion, 40(1), 69–81, doi: 10.1007/s11031-015-9516-8.
Warr, P.B. (1994). A Conceptual Framework for the Study of Work and Mental Health. Work & Stress: An International Journal of Work, Health & Organisations, 8, 84–97, doi: 10.1080/0267837940825998.
Waterman, A.S., Schwartz, S.J., Zamboanga, B.L., Ravert, R.D., Williams, M.K., Agocha, V.B, Donnellan, M.B. (2010). The Questionnaire for Eudaimonic Well-Being: Psychometric Properties, Demographic Comparisons, and Evidence of Validity. The Journal of Positive Psychology, 5, 41–61, doi: 10.1080/17439760903435208.
World Health Organization (1948). Constitution of the World Health Organization. Pobrane 14 czerwca 2022 z: http://www.who.int/governance/eb/who_constitution_en.pdf.
World Health Organization (1984). Health Promotion: A Discussion Document on the Concept and Principles: Summary Report of the Working Group on Concept and Principles of Health Promotion. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
Woynarowska-Sołdan, M., Węziak-Białowolska, D. (2012). Skala Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli w szkołach promujących zdrowie – analiza psychometryczna. Medycyna Pracy, 63(1), 73–83.
Wójcik, A.E. (2019). Znaczenie dobrostanu nauczyciela w procesie kształtowania wartości poznawczych i społecznych. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(1), 69–84, doi: 10.12775/SPI.2022.1.004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Buczak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 391
Number of citations: 0