„Girls to the Girl’s Room, Boys to the Boy’s Room”. The Visible and Invisible Pedagogy in Pre – School Education from the Perspective of Basil Bernstein
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2024.003Abstract
The author, wanting to identify means of socializing girls and boys for performing specific gender roles within pre-school education, conducted research using the direct observation method in one of the groups of five-year-olds in a public kindergarten in a city of 40,000. Using Basil Bernstein’s theory of visible and invisible pedagogy, she recognized in what teachers’ activities one of the types of this pedagogy is revealed and how it affects the process of socialization of children to take specific roles due to gender. The teacher who used visible pedagogy clearly showed the children where the boys’ and girls’ “places” were, whereas teacher 2, using invisible pedagogy, did not interfere with the children’s individual choices regarding playing and types of toys.
References
Angrosino, M.V. (2009). Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej [Observation in a New Context, Ethnography, Pedagogy and Development of Social Issues]. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych [The Sage Handbook of Qualitative Research], (pp. 129–152). Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bajkowski, T. (2010). Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej [Femininity and Masculinity in the Perception of Academic Youth]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Bernstein, B. (1975). Class, Codes and Control: Towards a Theory of Educational Transmission. London: Routledge and Kegan Paul.
Bernstein, B. (1990a). Odtwarzanie kultury [Reproducing Culture]. Warszawa: PIW.
Bernstein, B. (1990b). Class, Codes and Control: The Structuring of Pedagogic Discourse. Vol. 4. London: Routledge.
Bernstein, B. (1996b). Class, Codes and Control: Theory, Research, Critique. Londyn: Taylor & Francis.
Bielecka-Prus, J. (2007). Basila Bernsteina typologia dyskursów organizacyjnych w instytucjach edukacyjnych: kod kolekcji i integracji [Basil Bernstein’s Typology of Organizational Discourses in Educational Institutions: The Code of Collection and Integration]. In: K.T. Konecki, & P. Chomczyński (Eds.), Zarządzanie organizacjami. Organizacja jako proces [Organization Management. Organization As a Process], (pp. 252–265). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.
Bielecka-Prus, J. (2010). Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina [Transmission of Culture in the Family and at School. Basil Bernstein’s Theory]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja [Male Domination]. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Chomczyńska-Rubacha, M. (Ed.) (2004). Płeć i rodzaj w edukacji [Sex and Gender in Education]. Łodź: Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Ciesielska, M., Wolanik Bostrom, K., & Ohlander, M. (2012). Obserwacja [Observation]. In: D. Jemielniak (Ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia [Qualitative Research. Methods and Tools], (pp. 41–66). Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Deaux, K., & Lewis, L.L. (1983). Components of Gender Stereotypes. Psychological Documents, 13, 25–83.
Deaux, K., & Lewis, L.L. (1984). Structure of Gender Stereotypes: Interrelationships Among Components and Gender Label. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 991–1004.
de Beauvoir, S. (2020). Druga płeć [The Second Sex]. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Dobrołowicz, J. (2010). Jaki jest chłopak? Dyskurs męskości w piśmie dla trzynastolatek [What’s Boy Like? Masculinity Discourse in Magazine for Thirteen-Year-Olds]. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.
Gawor, A., & Mandal, E. (2007). Kobieta czy polityk? Treść i struktura stereotypu kobiety zajmującej się polityką [Woman or Politician? The Content and Structure of The Stereotype of a Woman in Politics]. In: E. Mandal (Ed.), Chowanna. Płeć a wybrane problemy społeczne [Gender and Selected Social Problems], (pp. 79– 93). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Giroux, H.A. (2006). Higher Education Under Siege: Implications for Public Intellectuals. The Nea Higher Education Journal, 63–78.
Gromkowska-Melosik, A. (2002). Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje [Feminity in Global Culture. Reconstructions and Representations]. Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN.
Gromkowska-Melosik, A. (2011). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu [Education and Social (In)Equality of Women. Access Dynamic Study]. Krakow: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Holmes, D.R., & Marcus, G.E. (2009). Przeformułowanie etnografii. Wyzwanie dl antropologii współczesności. [Reformulation of Ethnography. A Challenge for Contemporary Anthropology]. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych [The Sage Handbook of Qualitative Research], (pp. 645– 662). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Janowski, A. (1995). Uczeń w teatrze życia szkolnego [Student in the Theater of School Life]. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Kopciewicz, L. (2003). Polityka kobiecości jako pedagogika rożnic [The Politics of Femininity as a Pedagogy of Differences]. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Kopciewicz, L. (2007). Rodzaj i edukacja. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu [Gender and Education. A Phenomenographic Study Using Pierre Bourdieu’s Social Theory]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Kopciewicz, L., & Zierkiewicz, E. (Eds.) (2009). Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji [Sex and Sexuality in Socialization and Education]. Warszawa: ENETEIA.
Kopciewicz, L. (2009). Edukacja jako praktyka dominacji. Udział szkoły w wytwarzaniu kapitałów rodzajowych uczennic i uczniów [Education as a Practice of Domination. Participation of The School in The Generation of Generic Capital of Female and Male Students]. In: L. Kopciewicz, & E. Zierkiewicz (Eds.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji [Sex and Sexuality in Socialization and Education], (pp. 13–28). Warszawa: ENETEIA.
Kopciewicz, L. (2012). Równa szkoła. Matematyka, władza i pole wytwarzania kultury [Equal School. Maths, Power and The Field of Culture Production]. Warszawa: Difin.
Kostera, M., & Krzyworzeka, P. (2012). Etnografia [Ethnography]. In: D. Jemielniak (Ed.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie [Qualitative Research. Approaches and Theories], (pp. 167–187). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kuczyńska, A. (1992). Inwentarz do oceny płci psychologicznej. Podręcznik. [Inventory for Assessing Psychological Gender. Manual]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kusiak, J., & Świątkowska, B. (Eds.) (2013). Miasto zdrój. Architektura i programowanie zmysłów [Sanative City. Architecture and Programming Senses]. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
Kwiatkowska, A. (1999). Siła tradycji i pokusa zmiany, czyli o stereotypach płciowych. [The Power of Tradition and the Temptation of Change, or Gender Stereotypes], In: J. Miluska, & P. Boski (Eds.), Męskość –kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej [Masculinity-Femininity in an Individual and Cultural Perspective], (pp. 143–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mandal, E. (2003). Kobiecość i męskość. Popularne opinie a badania naukowe [Feminity and Masculinity. Popular Opinions and Research]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Mandal, E. (2004). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią [Subjective and Interpersonal Consequences of Gender Stereotypes]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji [Sociology of Education]. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Miluska, J. (2011). Czy kobiety są gorsze? Obrazy społeczne kobiet i innych kategorii społecznych [Are Women Inferior? Social Images of Women and Other Social Categories]. In: B. Bartosz (Ed.), Kobiecość i męskość. Komunikacja, relacje, społeczeństwo [Femininity and Masculinity. Communication, Relationships, Society], (pp.). Warszawa: ENETEIA.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2004). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja sensów i znaczeń [Family Experiences in Narratives. Interpretation of Senses and Meanings]. Vol. 2. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2013). Rożni czy tacy sami? Dziewczynki i chłopcy jako przedmiot i podmiot edukacji [Different or The Same? Girls and Boys as the Object and Subject of Education]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
NOVIGADO Project. (n.d.) Retrieved 1 October 2023 from: https://fcl.eun.org/novigado.
Olechnicki, K., & Załęcki, P. (1997). Słownik socjologiczny [Sociological Dictionary]. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.
Program “równościowe przedszkole” z 2014 roku [The “Equality Kindergarten” Programme from 2014]. Retrieved 20 November 2023 from: https://genderexperts.files.wordpress.com/2012/10rownosciowe_przedszkole_program.pdf.
Renzetti, C.M., & Curran, D.J. (2005). Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo [Woman, Man and Society]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
The Polish Ombudsman for Children (nd.). The Website of The Polish Ombudsman for Children. Retrieved 10 October 2023 from: https://brpd.gov.pl/prawadziecka/.
Zinn, H. (2011). On History. New York: Seven Stories Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Colette Szczepaniak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 155
Number of citations: 0