Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Analiza psychometryczna kwestionariusza asertywności nauczyciela: (Obszar C – Przejawianie asertywności w kontakcie z nauczycielami) (Obszar D – przejawianie asertywności w kontakcie z przełożonym)
  • Home
  • /
  • Analiza psychometryczna kwestionariusza asertywności nauczyciela: (Obszar C – Przejawianie asertywności w kontakcie z nauczycielami) (Obszar D – przejawianie asertywności w kontakcie z przełożonym)
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 44 (2023): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN /
  4. Pracownia Narzędzi Badawczych

Analiza psychometryczna kwestionariusza asertywności nauczyciela

(Obszar C – Przejawianie asertywności w kontakcie z nauczycielami) (Obszar D – przejawianie asertywności w kontakcie z przełożonym)

Authors

  • Teresa Zubrzycka-Maciąg Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wydział Pedagogiki i Psychologii https://orcid.org/0000-0002-8942-0567
  • Janusz Kirenko Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie https://orcid.org/0000-0002-6525-4007

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2023.034

Keywords

KAN, badanie asertywności, asertywność nauczycieli, gotowość do przejawiania asertywności,, asertywność

Abstract

Podręcznik zawiera kolejną część efektów pracy nad budową Kwestionariusza Asertywności Nauczyciela (KAN) autorstwa Teresy Zubrzyckiej-Maciąg i Janusza Kirenki. Przygotowywane narzędzie ma strukturę modułową i służy do badania asertywności nauczycielskiej ujawnianej w czterech obszarach funkcjonowania społecznego,
tj. w kontakcie z uczniami, z rodzicami uczniów, z innymi nauczycielami i z przełożonym, jak również do badania ogólnego poziomu asertywności nauczycieli. Pierwsza
część narzędzia została opublikowana w 2021 roku pod tytułem Analiza psychometryczna Kwestionariusza Asertywności Nauczyciela (obszar A – przejawianie asertywności w kontakcie z uczniami) (Zubrzycka-Maciąg, Kirenko, 2021). W niniejszym opracowaniu w przestrzeni analiz psychometrycznych zaistnieją: KAN (obszar C),
dotyczący asertywności nauczyciela przejawianej w kontakcie z innymi nauczycielami, oraz KAN (obszar D), badający asertywność nauczycieli w kontakcie z dyrektorem szkoły. Ostatnia część kwestionariusza – KAN (obszar B) – jest w przygotowaniu.
Za teoretyczną podstawę opracowywanego narzędzia przyjęto behawioralno-kognitywno-fenomenologiczną koncepcję asertywności Ryszarda Poprawy, opisującą
ją jako dyspozycję osobowościową. Badania przeprowadzono w grupie 754 nauczycieli oraz w grupach mniejszych zgodnie z przyjętymi procedurami. Dokonane oceny rzetelności i trafności narzędzia, w tym analiza związków z innymi narzędziami (COPE – C.S. Carver, M.S. Scheier i J.K. Weintraub; INTE – N.S. Schutte, J.M. Malauff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden i I. Dornheim; SOC-29 – A. Antonovsky; NEO-FFI – P.T. Costa i R.R. McCrae oraz SES – M. Rosenberg), pozwoliły uznać KAN (obszary C i D, analogicznie do obszaru A) za narzędzie trafne kryterialnie.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-01-31

How to Cite

1.
ZUBRZYCKA-MACIĄG, Teresa and KIRENKO, Janusz. Analiza psychometryczna kwestionariusza asertywności nauczyciela: (Obszar C – Przejawianie asertywności w kontakcie z nauczycielami) (Obszar D – przejawianie asertywności w kontakcie z przełożonym). Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 31 January 2024. No. 44. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2023.034.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 44 (2023): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN

Section

Pracownia Narzędzi Badawczych

License

Copyright (c) 2024 Teresa Zubrzycka-Maciąg, Janusz Kirenko

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 888
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

KAN, badanie asertywności, asertywność nauczycieli, gotowość do przejawiania asertywności,, asertywność
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop