Framing Analysis – Possibilities of Use in Studies of Media Discourse on Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2022.020Abstract
This article presents the basic assumptions and tools characteristic of framing analysis – a perspective of reconstructing schemas of interpretation (frames) in public communication. The potential of framing in research on discourse, especially in analyses of media discourse and higher education, has been described, along with an example of designing an analytical process of media framing of the university in the context of the current
reform of higher education in Poland. Introducing the essentials of framing and reflection on the processes of assigning meanings are in line with the goal of promoting conscious participation in public discourse and shaping the reality of higher education and the contemporary university.
References
Antonowicz, D. (2015). Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian [Between the Power of Global Processes and Local Tradition. Polish Higher Education in the Era of Changes]. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Baron-Polańczyk, E. (2019). Boty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy! [Bots, Trolls and Fake News – Watch Out Who Teaches You!]. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(28), 218–226, doi: 10.15584/eti.2019.2.32.
Biały, K. (2011). Przemiany współczesnego uniwersytetu od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej [Transformations of the Modern University from the Idea of von Humboldt to the Model of an Entrepreneurial University]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Czyżewski, M. (2010). Wstęp. Analiza ramowa, czyli „co tu się dzieje?” [Introduction. 106 THEMATIC SECTION Frame Analysis, or “What’s Going on Here?”]. In: E. Goffman (Ed.), Analiza ramowa [Frame Analysis] (pp. VII–XLVII). Kraków: NOMOS.
Czyżewski, M. (2013). Teorie dyskursu i dyskursy teorii [Theories of Discourse and Discourses of Theory]. Kultura i Społeczeństwo, 2(57), 3–25.
D’Angelo, P., & Kuypers, J.A. (2010). Introduction. In: P. D’Angelo, & J.A. Kuypers (Eds.), Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives (pp. 1–13). New York: Routledge.
Dobrołowicz, J. (2016). Konstruowanie obrazu edukacji w polskiej prasie codziennej na przykładzie „Gazety Wyborczej” [Constructing the Image of Education in the Polish Daily Press on the Example of “Gazeta Wyborcza”]. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Dobrołowicz, J. (2017). Ramowanie szkoły i edukacji w polskim dyskursie prasowym [Framing School and Education in the Polish Press Discourse]. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2(1), 25–42.
Dziedziczak-Foltyn, A. (2017). Reforma szkolnictwa wyższego w debacie publicznej. Bilans dyskusji o uniwersytetach (1990–2015) [The Reform of Higher Education in the Public Debate. Balance of Discussions on Universities (1990–2015)]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Entman, R.M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58, doi: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.
Entman, R.M. (2003). Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame After 9/11.Political Communication, 20(4), 415–432, doi: 10.1080/10584600390244176.
Frackmann E. (1997). Research on Higher Education in Western Europe: From Policy Advice to Self-Reflection. In: J. Sadlak, & P.G. Altbach (Eds.), Higher Education Research at the Turn of the New Century (pp. 3–23). Paris: OECD.
Franczak, K. (2014). Perspektywa framing analysis – oferta analityczna dla badań nad dyskursem? [Framing Analysis – An Analytical Proposal for Discourse Studies?]. Przegląd Socjologiczny, 3(63), 135–156.
Gierycz, M. (2018). Analiza ramowania [Framing Analysis]. In: M.M. Brzezińska, P. Burgoński, & M. Gierycz (Eds.), Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości [Analysis of Political Discourse. Theory, Application, Limits of Science] (pp. 43–51). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Goćkowski, J. (1997). Funkcjonalność uniwersytetu w perspektywie długiego trwania [The Functionality of the University in the Long Term Perspective]. In: H. Żyt- 107 Aleksandra Rzyska Framing Analysis – Possibilities of Use in Studies of Media Discourse kowicz (Ed.), Idea uniwersytetu u schyłku tysiąclecia [The Idea of the University at the End of the Millennium] (pp. 21–48). Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
Gordon, C. (2015). Framing and Positioning. In: D. Tannen, H.E. Hamilton, & D. Schiffrin (Eds.), Handbook of Discourse Analysis, 2 (pp. 324–345). Wiley-Blackwell, doi: 10.1002/9781118584194.ch15.
Gubański, K. (2016). Czy uniwersytet to już firma? Krytyczna analiza dyskursu na temat reform szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 2008–2013 [University As a Company? Critical Discourse Analysis Concerning Discussion on Higher Education Reform in Poland (2008–2013)]. Przegląd Kulturoznawczy, 2(26), 179–195.
Hejwosz, D. (2008). Uniwersytet jako fabryka i supermarket. Kierunki, szanse i zagrożenia wynikające z komercjalizacji uniwersytetu [University As Factory and Supermarket. Directions, Opportunities and Threats Resulting from the Commercialization of the University]. In: A. Kobylarek, & J. Semkow (Eds.), Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej [University Education in Conditions of Cultural Change] (pp. 47–59). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
Jang, D.-H., & Kim, L. (2013). Framing “World Class” Differently: International and Korean Participants’ Perceptions of the World Class University Project. Higher Education, 65(6), 725–744.
Keller, G. (1985). Trees Without Fruit: The Problem with Research About Higher Education. Change, 17(1), 7–10, doi: 10.1080/00091383.1985.9940513.
Knudsen, S. (2014). Students are Doing it for Themselves – ‘The Problem-Oriented Problem’ in Academic Writing in the Humanities. Studies in Higher Education, 39(10), 1838–1859, doi: 10.1080/03075079.2013.806455.
Kobylarek, A. (2016). Uniwersytet wobec konieczności paradygmatycznej zmiany [The University in the Face of the Necessity of a Paradigmatic Change]. Wrocław: Agencja Wydawnicza Argi.
Kościelniak, C., & Makowski, J. (Eds.) (2011). Wolność, równość, uniwersytet [Freedom, Equality, University]. Warszawa: Instytut Obywatelski.
Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji [University in the Era of Changes. Institutions and Academics in the Conditions of Growing Competition]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lakoff, G. (2005). Don’t Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. The Essential Guide for Progressives. Chelsea Green Publishing, White River Junktion.
Lam, Q.K.H. (2020). Framing Theory for Higher Education Research. In: J. Huisman, & M. Tight, (Eds.), Theory and Method in Higher Education Research, 6 (pp. 167–184). Bingley: Emerald Publishing, doi: 10.1108/S2056-375220200000006011.
Łódzki, B. (2017). Medialny obraz naukowca na przykładzie polskiej prasy opiniotwórczej [Media Image of the Scientist – The Case of the Polish Quality Press]. Horyzonty Wychowania, 16(39), 113–130.
Markowski, M.P. (2010). O reprezentacji [On Representation]. In: M.P. Markowski, & R. Nycz (Eds.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy [Cultural Theory of Literature. Main Concepts and Problems] (pp. 287–333). Kraków: TAiWPN Universitas.
Melosik, Z. (2012). Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty [University and Commercialization. Reconstruction of the Western Debate]. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1, 21–33, doi: 10.14746/kse.2012.1.02.
Miller, G.N.S., & Morphew, C.C. (2017). Merchants of Optimism: Agenda-Setting Organizations and the Framing of Performance-Based Funding for Higher Education. Journal of Higher Education, 88(5), 754–784.
Nowakowska-Siuta, R. (2018). Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje [Romantic and Pragmatic. The Idea of a German Neo-Humanistic University and Its Social Reconstructions]. Warszawa: Wydawnictwo ChAT.
Olczyk, T. (2009). Politrozrywka i popperswazja: reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku [Political Entertainment and Pop-Persuasion: TV Advertising in Polish Election Campaigns of the 21st Century]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Ostrowicka, H. (2018). Wstęp. O potrzebie i potencjale analizy dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego [Introduction. On the Need and Potential of Discourse Analysis in Higher Education Research]. In: H. Ostrowicka (Ed.), Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego [Discourse Analysis in Higher Education Research] (pp. 7–27). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Ostrowicka, H., Spychalska-Stasiak, J., Stankiewicz, Ł., Chomik, D., Falkowski, T., & Rzyska, A. (2019). Dyskursywny obraz reformy szkolnictwa wyższego w Polsce 2011–2014 [A Discursive Image of the Contemporary Higher Education Reform in Poland 2011–2014]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Palczewski, M. (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN [The Concept of Framing and its Use in Wiadomości TVP and Fakty TVN News Broadcasts Research]. Studia Medioznawcze, 1(44), 31–41.
Pan, Z., & Kosicki, G. (1993) Framing Analysis. An Approach to News Discourse. Political Communication, 10, 55–75. Pick, D. (2006). The Re-Framing of Australian Higher Education. Higher Education Quarterly, 60(3), 229–241, doi: 10.1111/j.1468-2273.2006.00319.x.
Pick, D. (2008). Towards a ‘Post-Public Era’? Shifting Frames in German and Australian Higher Education Policy.Higher Education Quarterly, 62(1/2), 3–19, doi: 10.1111/j.1468-2273.2008.00383.x.
Reese, S.D. (2007). The Framing Project: A Bridging Model for Media Research Revisited. Journal of Communication, 57, 148–154, doi: 10.1111/j.1460-2466. 2006.00334.x.
Rzyska, A. (2018). Framing w badaniach szkolnictwa wyższego – przegląd międzynarodowych periodyków naukowych [Framing in Higher Education Research – a Review of International Academic Journals]. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), 117–139.
Rzyska, A. (2021).Reprezentacje uniwersytetu w dyskursie prasowym [Representations of the University in Press Discourse]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Scheufele, D.A. (1999). Framing As a Theory of Media Effects. Journal of Communication, 1(49), 103–122, doi: 10.1111/j.1460-2466.1999.tb02784.x.
Snowden, C., & Lewis, S. (2015). Mixed Messages: Public Communication About Higher Education and Non-Traditional Students in Australia. Higher Education, 70(3), 585–599.
Teichler, U. (2005). Research on Higher Education in Europe. European Journal of Education, 4, 447–469, doi: 10.1111/j.1465-3435.2005.00239.x.
Teichler, U. (2015). Higher Education Research in Europe. In: A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi, & P. Scott (Eds.), The European Higher Education Area. Between Critical Reflections and Future Policies (pp. 815–847). Springer International Publishing, doi: 10.1007/978-3-319-20877-0_50.
Trowler, P. (2014). Doing Insider Research in Universities. Create Space Independent Publ. Zimniak-Hałajko, M. (2013). Wokół reformy. Szkolnictwo wyższe w polskim dyskursie prasowym [About Reform. Higher Education in the Polish Press Discourse]. Praktyka Teoretyczna, 1(7), 107–142, doi: 10.14746/prt.2013.1.9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aleksandra Rzyska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 475
Number of citations: 0