The Activities of Local Government Municipal Units in Shaping Inclusive Education in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2022.030Abstract
The mechanisms of financing are key in reducing educational differences. Therefore, the provision of financing for systemic solutions and structures that facilitate the development of inclusive education is one of the key factors influencing the creation of this education model and its practical implementation. Among the organs responsible for organizing and implementing inclusive education in Poland are units of local government, which by implementing the local policy are obliged to take into account solutions that promote inclusion both in broadly understood social and educational activities. The objective of this study is to present research results pertaining to the role of local government units in shaping inclusive education and in promoting the idea of inclusion, as well as the preliminary identification of good practice in this field. The research was conducted using the focus interview method. The focus groups consisted of selected representatives the faculties/departments of education of municipal local government units which were diverse in terms of structure. It can be seen that the activities of local government units are important in terms of creating inclusive education and that they constitute the basis for the dissemination of good practice. A significant role is also assigned to the documents they create, such as municipal strategies and education financing plans.
References
Adamowicz, M., & Skarżyńska, P. (2017).Rola samorządu lokalnego w realizacji zadań oświatowych na przykładzie gminy Szelków [The Role of Local Government in the Implementation of Educational Tasks in Poland. The Case of Szelków Municipality]. Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska, Lublin-Polonia, XXIV(2), 319–348, doi: 10.17951/k.2017.24.2.319.
Baylis, P. (2002). Edukacja włączająca [Inclusive Education]. In: J. Bogucka, D. Żyro, & T. Wejner (Eds.), Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans. Materiały z konferencji Konstancin 28–29 października 2002 [From Integrated Education to School of Equal Opportunities. Materials from the Konstancin Conference, October 28–29th 2002] (pp. 21–31). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Booth, T., & Ainscow, M. (2002).Index for Inclusion, Developing Learning and Participation in School. London: Centre for Studies in Inclusive Education.
Chrzanowska, I. (2009). Czy szkoła ogólnodostępna jest dostępna? Perspektywy powodzenia działań normalizacyjnych w edukacji uczniów upośledzonych umysłowo [Is Mainstream School Available? Prospects for the Success of Normalization Activities in the Education of Mentally Retarded Students]. In: Z. Janiszewska-Nieścioruk (Ed.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną [Problems of Integrated Education of Children and Youth with Intellectual Disability] (pp. 55–76). Kraków: Impuls.
Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach w edukacji włączającej [Teachers about Chances and Barriers in Inclusive Education]. Warszawa: PWN.
Council of the European Union (2009). Konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram Europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia („ET 2020”) (2009/C 119/02) [Council Conclusions of 12th May 2009 on a Strategic Framework for European Cooperation in Education and Training (“ET 2020”) (2009/C 119/02)]. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Retrieved 13 September 2021 from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A52009XG0528%2801%29. Council of the European Union (2004). Joint Report by the Commission and the Council on Social Inclusion. Brussels. Retrieved 11 October 2021 from: https://ec.europa.eu/employment_social/soc-prot/soc-incl/final_joint_inclusion_report_2003_en.pdf.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane [Designing Scientific Research. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods] (pp. 201–205). Trans. by J. Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się [Education for All – A Framework of Legislative and Organizational Solutions for High-Quality Inclusive Education for all Learners] (2020), Warszawa. Retrieved 12 October 2021 from: https://wartowiedziec.pl/attachments/article/57846/ MEW_wersja_pelna.pdf.
European Comission (2010). Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączaniu społecznemu – Europa 2020 [A Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth – Europe 2020]. Brussels: Communication from the Commisions Europe 2020. Retrieved 14 November 2021 from: https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/LSU/?uri=CELEX%3A52010DC2020.
European Commission (2019). Education and Training. Monitor 2019, 2, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved 14 November 2021 from: https:// education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/2019-education-and-training-monitor-summary.pdf.
Forlin, C. (2010). Developing and Implementing Quality Inclusive Education in Hong Kong: Implications for Teacher Education. Journal of Research in Special Educational Needs, 10, 177–184, doi: 10.1111/j.1471-3802.2010.01162.x.
Gajdzica, Z. (2011). Opinie nauczycieli szkół ogólnodostępnych na temat edukacji włączającej uczniów z upośledzeniem umysłowym w kontekście toczącej się reform kształcenia specjalnego specjalnego [Mainstream Teachers’ Opinions on Inclusive Education for Intellectually Disabled Learners in the Context of ongoing Reforms in Special Education]. In: Z. Gajdzica (Ed.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej [A Student with Disability in a Mainstream School] (pp. 55–79]. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Gajdzica, Z., Skotnicka, B., Pawlik, S., Bełza-Gajdzica, M., Prysak, D., Trojanowska, M., & Mrózek, S. (2021). Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce – raport z badań [An Analysis of School Practice and Charateristics of School that Effectively Implements Inclusive Education in Practice – A Research Report]. Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Gawroński, H. (2010). Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych [Strategic Management in Local Governments]. Warszawa: Wolters Kulwer Polska SA.
Grotowska-Leder, J. (2005). Ekskluzja społeczna – aspekty teoretyczne i metodologiczne [Social Exclusion – Theoretical and Methodological Aspects]. In: J. Grotkowska-Leder, & K. Faliszek (Eds.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań [Social Exclusion and Inclusion. Diagnosis – Conditions – Directions of Activities] (pp. 25–45). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.
Krakała, A. & Lackowski, J. (2012). Ekspertyza prawna na zlecenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego [Legal Expertise Commissioned by the Joint Comission of the State and Local Government]. Łódź–Kraków: Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Retrieved 29 November 2021 from: http://kwrist.mswia.gov.pl›EkspertyzaoswiataPDF.
Kurzyna-Chmiel, D. (2013). Oświata jako zadanie publiczne [Education as a Public Task]. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Lechta, V. (2010). Pedagogika integracyjna kontra edukacja inkluzyjna (włączająca): podobieństwa i różnice [Integrative Pedagogy Versus Inclusive Education: Similarities and Differences]. In: J. Wyczesany (Ed.), Krakowska pedagogika specjalna [Kraków Special Pedagogy] (pp. 28–31). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Matczak, R. (2012). Rozprawa stratega ze strategią [A Strategist’s Discourse with the Strategy]. Pomorski Przegląd Gospodarczy. Strategiczne Wybory Regionu, 1/ (52), 55–60.
Naumiuk, A. (2018). Rola pedagogiki nastawionej na inkluzję w warunkach demokracji [The Role of Inclusion-Oriented Pedagogy in Democratic Conditions]. In: G. Dryżałowska, M. Kuleta-Hulboj, A. Naumiuk, M. Skura, & A.M. Steinhagen (Eds.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje [Inclusion in the Perspective of Special Pedagogy and Social Pedagogy. Questions, Contexts, Discussions] (pp. 50–77). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Pintal, D. & Tomaszewicz, T. (2017). Przewodnik metodyczny do realizacji programów szkoleniowo-doradczych dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego [The Methodological Guide for the Implementation of Training and Advisory Programs for Representatives of Local Government Units]. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Pintal, D., Tomaszewicz, T., & Domaradzka-Grochowalska, Z., (2018). Rola jednostek samorządu terytorialnego w rozwijaniu szkół i kształtowaniu kompetencji kluczowych uczniów [The Role of Local Government Units in Developing Schools and Shaping Key Competences of Students]. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Piróg, K., Leszczyńska, B., & Wolińska, I. (2013).Barometr Rozwoju Instytucjonalnego Jednostek Samorządu Terytorialnego [The Barometer of Institutional Development of Local Government Units]. Warszawa: Raport z badania dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Retrieved 18 November 2021 from: https://www. gov.pl/web/mswia-instytucja-posredniczaca/wyniki-badania-barometr-rozwoju-instytucjonalnego-jednostek-samorzadu-terytorialnego.
Skotnicka, B. (2020). Zmiany w edukacji włączającej a sytuacja ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [Changes in Inclusive Education and The Situation of Students with Special Educational Needs].Rocznik Lubuski, 46, part 1, 163–174, doi: 10.34768/rl.2020.v461.13.
Sobotka, A. (2012). Strategie oświatowe polskich samorządów [Educational Strategies of Polish Local Governments]. In: A. Levitas (Ed.), Strategie oświatowe [Educational Strategies] (pp. 40–71). Warszawa: Biblioteczka Oświaty Samorządowej.
Surzykiewicz, J. (2016). Sprawiedliwość społeczna w edukacji [Social Justice in Education]. A paper presented at the 9th Congress of the Polish Pedagogical Society, entitled “Towards a valuable life. Ideas – Concepts – Practices”, Białystok 22 September, 2016].
Swianiewicz, P. (2011). Samorządowe strategie rozwoju regionalnego i lokalnego: kto ich potrzebuje i w jakim celu? [Local Government Strategies for Regional and Local Development: Who Needs Them and for What Purpose?]. In: M. Kolczyński, & P. Żuber (Eds.), Nowy paradygmat rozwoju – najnowsze trendy i perspektywy polityki regionalnej [A New Developmental Paradigm – The Latest Trends and Perspectives of Regional Policy] (pp. 55–71). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej [A Concept of Inclusive Education]. In: I. Chrzanowska, & G. Szumski (Eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole [Inclusive Education in Kindergarten and School] (pp. 14–25). Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Retrieved 5 May 2021 from: https://www.frse. org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/2tdjxg/edukacja-online.pdf.
Trutkowski, C. (2014). Szkoła Współpracy: Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Raport zbiorczy z badania jakościowego [School of Cooperation: Students and Parents as The Social Capital of a Modern School. A Summary Report from the Qualitative Research]. Warszawa.
Trutkowski, C. (2015). Kształtowanie polityki oświatowej samorządów lokalnych [Shaping the Educational Policy of Local Governments]. Samorząd Terytorialny, 1–2, 44–53.
Trutkowski, C., & Kurniewicz, A. (2015). Badania CAWI,,Bilans kadencji 2010–2014” zrealizowane wśród liderów samorządowych przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej [CAWI Study “Balance of the 2010–2014 Term” Carried Out Among Local Government Leaders by the Foundation for the Development of Local Democracy]. Retrieved 9 May 2021 from: https://frdl.szczecin.pl/publikacje-2/ raporty-i-inne/wyniki-badania-cawi-bilans-kadencji-2010-2014.
UNESCO. Policy Guidelines on Inclusion in Education. Paris. Retrieved 9 May 2021 from: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ ICE/IE_policy_guidelines_draft.pdf. Wsparcie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce. Rekomendacje i działania priorytetowe [Supporting the improvement of the quality of inclusive education in Poland]. Retrieved 6 November 2021 from: https://www.ore.edu.pl/2019/02/ wspieranie-podnoszenia-jakosci-edukacji-wlaczajacej-w-polsce-konferencja/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Beata Skotnicka, Sebastian Mrózek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 560
Number of citations: 0