Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Metaphors in Child Discourse: Interpretive Research from a Participatory Perspective
  • Strona domowa
  • /
  • Metaphors in Child Discourse: Interpretive Research from a Participatory Perspective
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 40 (2022): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Sekcja tematyczna: Discourse Studies

Metaphors in Child Discourse: Interpretive Research from a Participatory Perspective

Autor

  • Monika Wiśniewska-Kin University of Lodz, Poland https://orcid.org/0000-0002-6300-8435

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2022.018

Abstrakt

This article presents the study results of an educational project focused on visual metaphor in initiated child discourse. The objective of the study was to assess the knowledge of children between the ages of 9 and 10 years old regarding the target domain of metaphorical projection (concerning togetherness) and children’s metaphorisation skills in the area of recognising similarities and differences between the target domain and the source domain of visual metaphor in an artistic picture book. In the designed didactic intervention activities, the research material originated from participant observation, focus interviews,
and analysis of children’s creations (graphic visualisations). The research was conducted on two groups of third graders in selected primary schools in the metropolitan environment of Łódź, Poland. The results illustrate children’s preferences for translating one domain of
metaphor with another, as well as the strategies for constructing children’s knowledge with respect to life in a relationship. Furthermore, they point towards the need for expanding the educational environment in Polish educational culture.

Bibliografia

Angrosino, M., & Perez, K. (2000). Rethinking Observation: From Method to Context. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 673–702). 2nd Ed. Thousand Oaks, CA: Sage.

Angrosino, M., & Rosenberg, J. (2011). Observations on Observation: Continuities and Challenges. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Monika Wiśniewska-Kin Metaphors in Child Discourse Qualitative Research (pp. 467–478). 4th Ed. Los Angeles–London–New Delhi– –Singapore–Washington: Sage.

Cameron, L. (2003). Metaphor in Educational Discourse. London: Continuum.

Chmielewska, I. (2014). Dwoje ludzi [Two People]. Poznań: Media Rodzina.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń [Didactics Amidst the Chaos of Concepts and Events]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Move By. IL: University of Chicago Press, Chicago.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh. NY: Basic Books, New York.

Langacker, R.W. (1995). Symboliczny charakter gramatyki [The Symbolic Nature of Grammar]. In: H. Kardela (Ed.), Wykłady z gramatyki kognitywnej [Lectures on Cognitive Grammar]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Ortony, A. (1975). Why Metaphors Are Necessary and Not Just Nice. Educational Theory, 25(1), 45–53.

Özçalişkan, Ş., (2005). On Learning to Draw the Distinction Between Physical and Metaphorical Motion: Is Metaphor an Early Emerging Cognitive and Linguistic Capacity? Journal of Child Language, 32(2), 291–318, doi: 10.1017/ S0305000905006884.

Özçalişkan, Ş. (2007). Metaphors We Move By: Children’s Developing Understanding of Metaphorical Motion in Typologically Distinct Languages. Metaphor & Symbol, 22(2), 147–168, doi: 10.1080/10926480701235429.

Piekarski, J. (2011). Estetyzacja praktyki akademickiej – głos w dyskusji na temat perspektywy uczestniczącej [Aestheticizing Academic Practice – A Voice in the Discussion on Participatory Perspective]. In: J. Piekarski, & D. Urbaniak-Zając (Eds.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany [Innovations in Academic Education. Higher Education in the process of change] (pp. 235–251). Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Wiśniewska-Kin, M. (2009). Miłość jest jak wiatrak, czyli o poznawczej naturze metafor dziecięcych [Love is Like a Windmill: The Cognitive Nature of Children’s Metaphors]. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-01-31

Jak cytować

1.
WIŚNIEWSKA-KIN, Monika. Metaphors in Child Discourse: Interpretive Research from a Participatory Perspective. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 31 styczeń 2023, T. 2, nr 40, s. 55–75. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2022.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 40 (2022): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Sekcja tematyczna: Discourse Studies

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Monika Wiśniewska-Kin

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 543
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa