Digital Technology in 4.0 Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.027Keywords
educational technology, artificial intelligence, society and technology, future education, idiocracy, media education, education 4.0Abstract
The purpose of the text is is to depict selected problems of education, emerging in the context of industrial revolution 4.0, the inherent element of which is the relation thereof to the technological progress. Currently, the solutions introduced into the industry make the communication and industrial processes more efficient. Artificial intelligence manages the organization and goods manufacturing. Occupations are created, the performance of which involves new competences, and this a challenge for the Polish education system. Introducing of 4.0 technologies to schools requires profound, and not illusive, changes. Technologies in
4.0 education should be used as cognitive tools that develop the knowledge of students, their critical thinking and communication skills with others.
References
Belpaeme, T., Kennedy, J., Ramachandran, A., Scassellati, B., Tanaka, F. (2018). Social Robots for Education. Science Robotics, 21(3), https://doi.org/10.1126/scirobotics.aat5954.
Bughin, J., Hazan, E., Lund, S., Dahlström, P., Wiesinger A., Subramaniam, A. (2018). Skill Shift: Automation and the Future of the Workforce. Pobrano 22 września 2021 z: https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/skill-shift-automation-andthe-future-of-the-workforce.
Buhr, D. (2015). Social Innovation Policy for Industry 4.0. Tübingen, Germany: Eberhard Karls University of Tübingen.
Carr, N., (2013). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Carretero Gomez, S., Vuorikari, R., Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with Eight Proficiency Levels and Examples of Use. Luxembourg: Publications Office of the European Union, https://doi.org/10.2760/38842.
Castells, M. (2001). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford: Oxford University Press.
Castells, M. (2013). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ciftci, U. A., Demir, İ., Yin, L. (2020). How Do the Hearts of Deep Fakes Beat? Deep Fake Source Detection via Interpreting Residuals with Biological Signals. 2020 IEEE International Joint Conference on Biometrics (IJCB), 1–10, https://doi.org/10.1109/IJCB48548.2020.9304909.
Culot, G., Nassimbeni, G., Orzes, G., Sartor, M. (2020). Behind the Definition of Industry 4.0: Analysis and Open Questions. International Journal of Production Economics, 226, 107617, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107617.
De Kerckhove, D., (2001). Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Warszawa Wydawnictwo MIKOM.
Deloitte (2018). Deloitte and The Manufacturing Institute Skills Gap and Future of Work Study, Deloitte Insights.
Dunwill, E. (2016). 4 Changes that Will Shape the Classroom of the Future: Making Education Fully Technological. Pobrano 22 września 2021 z: https://elearningindustry.com/4-chang-es-will-shape-classroom-of-the-future-making-educa-tion-fully-technologica.
European e-Competence Framework 3.0. A common European Framework for ICT Professionals in All Industry Sectors. CWA 16234:2014 Part 1.(2013). Pobrano 22 września 2021 z: http://www.ecompetences.eu/e-cf-3-0-download/.
Friess, P., Ibanez, F. (2014). Putting the Internet of Things Forward to the Next Level. W: O. Vermesan, P. Friess (red.), Internet of Things Applications – From Research and Innovation to Market Deployment (s. 3–6). Gistrup, Denmark: Rivers Publishers.
The Future of Job Report 2020 (2020). Pobrano 22 września 2021 z: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf.
Galas, B. (2020). Przemiany więzi w globalnym społeczeństwie sieci – szkice z pogranicza dystansu społecznego. W: J. J. Czarkowski, M. Malinowski, M. Strzelec, M. Tanaś (red.), Zdalne kształcenie dorosłych w czasie pandemii (s. 27–51). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Giddens, A. (2006). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Wałbrzych: Wydawnictwo WWSZiP.
Głomb, K. (2020). Kompetencje 4.0. Część 1: cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030. Pobrano 23 września 2021 z: https://kometa.edu.pl/uploads/publication/1005/b26d_Kompetencje%20cyfrowe_ARP_part%20I_digitalfinal.pdf?v2.8.
Gogołek, W., Jarzyńska, K., Siemieniecka, D. (2021). Dominujące problemy edukacji 2020 – VI 2021, wystąpienie na XVII Międzynarodowej Konferencji „Technologie edukacyjne w nauczaniu perspektywy badawcze” 20.09.2021, UMK, Toruń.
Gogołek, W., Pruchnik, P. (2021). Machine learning. Edukacja i korona wirus. W: D. Siemieniecka, K. Majewska (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Graf, C., https://www.youtube.com/watch?v=Dr8nb2DEGtY.
Guest, D. (1991). Managers in Focus as the Skills Gap Closes: The Hunt Is on for the Renaissance Man of Computing, David Guests Reports. The Independent (London, England), wtorek, 17 wrzesień, s. 27.
Hochberg, L. R, Bacher, D., Jarosiewicz, B., Masse N. Y., Simeral, J. D., Vogel, J. (2012). Reach and Grasp by People with Tetraplegia Using a Neurally Controlled Robotic Arm. Pobrano 22 września 2021 z: http://europepmc.org/article/MED/22596161.
Hussin, A. (2018). Education 4.0 Made Simple: Ideas For Teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6, 92–98, https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.6n.3p.92.
Jakob Nielsen’s Alertbox, How Little Do Users Read?, http://bit.ly/vdDmsa.
Janus, A. (2020). Refleksje z pierwszych dni i pierwszych wrażeń. W: J. J. Czarkowski, M. Malinowski, M. Strzelec, M. Tanaś (red.), Zdalne kształcenie dorosłych w czasie pandemii (s. 15–26). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Jastrzębski, J. (2010). Edukacja medialna i media alternatywne. W: M. Sokołowski (red.), Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka.
Jonassen, D. H., Carr C., Yueh, H. P. (1998). Computers as Mindtools for Engaging Learners in Critical Thinking. TechTrends, 43, 24–32, https://doi.org/10.1007/BF02818172.
Juszczyk, S. (2006). Education in the Knowledge-based Society: Chosen Aspects. The New Educational Review, 3/4, 15–31.
Juszczyk, S. (2011). Internet – współczesne medium komunikacji społecznej. Pobrano 22 września 2021 z: http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2011/referaty2011/juszczyk.pdf.
Kagermann, H. (2015). Change Through Digitization Value Creation in the Age of Industry 4.0. W: H. Albach, H. Meffert, A. Pinkwart, R. Reichwald (red.). Management of Permanent Change (s. 23–45). Wiesbaden: Springer Gabler, https://doi.org/10.1007/978-3-658-05014-6_2.
Kamble, S. S., Gunasekaran, A., Gawankar, S. A. (2018). Sustainable Industry 4.0 Framework: A Systematic Literature Review Identifying the Current Trends and Future Perspectives. Process Safety and Environmental Protection, 117, 408–425, https://doi.org/10.1016/j.psep.2018.05.009.
Karwasz, G., Kruk, J. (2012). Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej. Wystawy, muzea i centra nauki. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Karwasz, G. (2020). Toruński podręcznik do fizyki. 4: Fizyka współczesna i astrofizyka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Koh, L., Orzes, G., Jia, F.(J). (2019). The Fourth Industrial Revolution (Industry 4.0): Technologies Disruption on Operations and Supply Chain Management. International Journal of Operations & Production Management, 39, 6/7/8, 817–828, https://doi.org/10.1108/IJOPM-08-2019-788.
Kolek, A., Czarkowski, J. (2020). Psychoandragogiczne uwarunkowania procesu nauczania-uczenia się dorosłych. W: J. J. Czarkowski, M. Malinowski, M. Strzelec, M. Tanaś (red.), Zdalne kształcenie dorosłych w czasie pandemii (s. 37–52). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Kurs online jak rozpoznać DeepFake. Pobrano 23 września 2021 z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-i-reuters-kurs-online-jak-rozpoznac-deepfake-co-to-jestjak-walczyc.
Kwiatkowski, S. (red.) (2018). Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. Pobrano 23 września 2021 z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18342/3-kwiatkowski-kompetencje-przyszlosci.pdf?sequence=1.
Kwieciński, Z. (2016). Społeczeństwo wychowujące w zagrożeniu? Kryzys jako źródło nadziei. Zaproszenie do dyskusji. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2, 7–8.
Liao, Y., Deschamps, F., Loures, E. D. F. R., Ramos, L. F. P. (2017). Past, Present and Future of Industry 4.0 – A Systematic Literature Review and Research Agenda Proposal. International Journal of Production Research, 55(12), 3609–3629, https://doi.org/10.1080/00207543.2017.1308576.
Libin, A. V., Libin, V. (2004). Person-Robot Interactions from the Robopsychologists’ Point of View: The Robotic Psychology and Robotherapy Approach. IEEE, 92/11, s. 1789–1803.
McKinsey Global Institute (2018). The Future of Work in Europe. Pobrano 22 września 2021 z: https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-organizations-and-work/skill-shift-automation-and-the-future-of-the-workforce.
Moid, S. (2020). Education 4.0: Future of Learning With Disruptive Technologies. W: S. Buckley (red.), Promoting Inclusive Growth in the Fourth Industrial Revolution (s. 181–200). IGI Global, https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4882-0.ch007.
Morbitzer, J. (2017). Edukacja w epoce sieci – między intelektem a rozumem. W: Ł. Badowski (red.), Pokazać – przekazać. Warszawa: Centrum Nauki Kopernik (s. 26–29). Pobrano 22 września 2021 z: https://www.kopernik.org.pl/sites/default/files/2021-02/PP_2017_Publikacja_PP.pdf.
Morbitzer, J. (2020). Edukacja w epoce współczesnych kryzysów. Studia Edukacyjne, 56, 7–26.
Morbitzer, J. (2021). Idiokracja jako współczesny problem społeczny i wyzwanie dla edukacji. W: D. Siemieniecka, K. Majewska (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Morrar, R., Arman, H., Mousa, S. (2017). The Fourth Industrial Revolution (Industry 4.0): A Social Innovation Perspective. Technology Innovation Management Review, 7, 12–20.
Movellan, J. R., Eckhardt, M., Virnes, M., Rodriguez, A. (2009). Sociable Robot Improves Toddler Vocabulary Skills. Proceedings of the 4th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (ACM), 307–308.
Musk, E., Neuralink (2019). An Integrated Brain-Machine Interface Platform With Thousands of Channels. Journal of Medical Internet Research, 21(10), e16194, https://doi.org/10.2196/16194.
Musk, E. (2019). An Integrated Brain-Machine Interface Platform with Thousands of Channels. Pobrano 22 września 2021 z: https://www.jmir.org/2019/10/e16194.
Nilsen, J., Tahir, M.(2006). Funkcjonalność stron www. 50 witryn bez sekretów. Gliwice: Helion.
OECD (2017). The Next Production Revolution: Implications for Governments and Business. Paris: OECD.
Othman, N. A., Aydin, I. (2019). A Smart School by Using an Embedded Deep Learning Approach for Preventing Fake Attendance. 2019 International Artificial Intelligence and Data Processing Symposium (IDAP), 1–6, https://doi.org/10.1109/IDAP.2019.8875883.
Oztemel, E., Gursev, S. (2018). Literature Review of Industry 4.0 and Related Technologies. Journal of Intelligent Manufacturing, 31(4), 1–56, https://doi.org/10.1007/s10845-018-1433-8.
Pereira, A. C., Romero, F. (2017). A Review of the Meanings and the Implications of the Industry 4.0 Concept. Procedia Manufacturing, 13, 1206–1214, https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.09.032.
Piccarozzi, M., Aquilani, B., Gatti, C. (2018). Industry 4.0 in Management Studies: A Systematic Literature Review. Sustainability, 10(10), 3821, https://doi.org/10.3390/su10103821.
Piechowska, M., Romanowska, S. (2020). Proces edukacji w cyfrowej przestrzeni według nauczycieli i rodziców uczniów w dobie pandemii COVID-19. com.press, 3(2), 24–37. Pobrano 22 września 2021 z: https://compress.edu.pl/e-wydania/item/proces-edukacji-w-cyfrowej-przestrzeni-wedlug-nauczycieli-i-rodzicow-uczniow-w-dobiekoronawirusa-covid-19
Pietrasiński, Z. (1996). Rozwój dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Ptaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
PwC, Skills for Smart Industrial Specialisation and Digital Transformation. Interim Report (2018). Komisja Europejska. Pobrano 22 września 2021 z: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/21a549e7-05c8-11ea-8c1f-01aa75ed71a1.
Raport digital i mobile na świecie w 2020 roku. Pobrano 22 września 2021 z: https://mobirank. pl/2020/01/31/raport-digital-i-mobile-na-swiecie-w-2020-roku/.
Reeves, B., Nass, C. (2003). The Media Equation: How People Treat Computers, Television, and New Media Like Real People and Places. Chicago: University of Chicago Press.
Schwab, K. (2015). The Fourth Industrial Revolution. Geneva: World Economic Forum. Pobrano 22 września 2021 z: https://timreview.ca/sites/default/files/Issue_PDF/TIMReview_ November2017.pdf#page=12.
Sharlene, N. F., BioRxiv. (2019). Restored Tactile Sensation Improves Neuroprosthetic Arm Control? Pobrano 22 września 2021 z: https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2019/05/31/653428.full.pdf.
Siemieniecka, D. (2012). Metoda projektów w budowie i realizacji systemu kształcenia studentów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika & Wydawnictwo Adam Marszałek.
Siemieniecka, D. (2020a). Narzędzia społecznościowe w nauczaniu: wskazania do praktyki edukacyjnej w sytuacji koronawirusa COVID-19 – raport z badań pilotażowych. W: J. J. Czarkowski, M. Malinowski, M. Strzelec, M. Tanaś (red.), Zdalne kształcenie dorosłych w czasie pandemii (s. 177–194). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Siemieniecka, D. (2020b). Communicators in E-Learning – Recommendations for Teaching Practice at the Times of Coronavirus COVID-19 – Report from Pilot Research. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 9, 189–205, http://dx.doi.org/10.16926/eat.2020.09.12.
Siemieniecka, D. (2021). Z jakimi materiałami do e-learningu pracuje Ci się najciekawiej? – czyli o źródłach informacji wykorzystywanych przez studentów w procesie uczenia się on i off-line w czasie pandemii COVID-19. W: D. Siemieniecka, K. Majewska (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Siemieniecka, D., Kwiatkowska, W., Majewska, K., Skibińska, M. (2017). The Potential of Interactive Media and Their Relevance in the Education Process. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 6/3, 1–10.
Siemieniecka, D., Kwiatkowska, W., Majewska, K., Skibińska, M. (2018). Interaktywne media w kształceniu. W: E. Baron-Polańczyk (red.), ICT in Educational Design: Processes, Materials, Resources, 12 (s. 63–75). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Siemieniecka, D., Siemieniecki, B.(2019). Teorie kształcenia w świecie cyfrowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Siemieniecka-Gogolin, D. (2005). Postawa i zdolności twórcze nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Siemieniecki, B. (2013). Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Siemieniecki, B. (2008). Pedagogika medialna, t. 1, 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smicklas, M. (2013). Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie. Gliwice: Helion.
Śliwerski, B. (2021). Makropolityczne blokady i konstruktywistyczne ich zniesienie ze względu na turbocyfryzację szkolnej edukacji. W: D. Siemieniecka, K. Majewska (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Tanaś, M. (2020). Kształcenie komplementarne (po pandemii). W: J. J. Czarkowski, M. Malinowski, M. Strzelec, M. Tanaś (red.), Zdalne kształcenie dorosłych w czasie pandemii (s. 277–297). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Tanaś, M., Galanciak, S. (red.) (2020a). Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wasyluk, P., Kucner, A., Pacewicz, G. (2020). Edukacja przyszłości. Raport. Pobrano 22 września 2021 z: http://www.uwm.edu.pl/trendy/gfx/raporty/EDUKACJA%20PRZYSZ%C5%81O%C5%9ACI%202020.pdf.
Williamson, B. (2017). Big Data in Education. The Digital Future of Learning, Policy and Practice. Los Angeles–London–New Delhi: Sage, https://doi.org/10.1080/09620214.2019.1690546.
Xu, L. D., Xu, E. L., Li, L. (2018). Industry 4.0: State of the Art and Future Trends. International Journal of Production Research, 56(8), 2941–2962, https://doi.org/10.1080/00207543.2018.1444806.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 2437
Number of citations: 0