Overexcitability in children aged 8 and 9 in parents’ perception. Does sex matter?
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2022.001Keywords
wzmożone pobudliwości psychiczne, percepcja rodziców, płeć, dzieci w wieku 8-9 latAbstract
Wzmożone pobudliwości psychiczne (OE) przejawiające się w intensywnym, emocjonalnym i głębokim przeżywaniu, są częścią potencjału rozwojowego w Teorii Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Większość badań OE prowadzona jest z osobami uzdolnionymi z wykorzystaniem samooceny. Niniejsze badanie przeprowadzono wśród dzieci losowo dobranych z ogólnoszkolnej populacji, z wyłączeniem selektywnego kryterium wybitnych zdolności. Za pomocą Overexcitability Inventory for Parents (OIP-II) zebrano opinie rodziców na temat profili OE ich dzieci. OIP-II składa się z sześciu skal: psychomotorycznej, sensualnej, wyobrażeniowej, intelektualnej OEs oraz wrażliwości emocjonalnej i empatii emocjonalnej. W badaniu wzięło udział 116 rodziców dzieci w wieku 8 lat (n=42, 26% dziewczynek) i 9 lat (n=74, 50% dziewczynek). Wielowymiarowa analiza wariancji (MANOVA) wykazała, że dziewczęta uzyskały statystycznie istotnie wyższe wyniki niż chłopcy w sensualnej OE (p<.05) i empatii emocjonalnej (p<.01). Starsze dziewczęta uzyskiwały wyższe wyniki (p<.01) w sensualnej OE, a młodsze w empatii emocjonalnej. Nie znaleziono profilu OE chłopców. Nowością w niniejszym badaniu jest losowy dobór dzieci z ogólnej populacji oraz wykorzystanie OIP-II. W dyskusji prezentowane są możliwe wyjaśnienia i interpretacje wyników, w tym sugestie kierunku dalszych badań.
References
Blume, L.B., & Zembar, M.J. (2007). Middle Childhood to Middle Adolescence: Development
from Ages 8 to 18. Upper Saddle River, NJ: Person Prentice Hall.
Bouchard, L.L. (2004). An Instrument for the Measure of Dąbrowski an Overexcitabilities
to Identity Gifted Elementary Students. Gifted Child Quarterly, 48(4), 339–350, doi: 10.1177/001698620404800407.
Chang, H.J. (2001). A Research on the Overexcitabilities of Gifted and Talented Students in Taiwan. Master’s Thesis, Department of Special Education. National Taiwan Normal University, Taipei, Taiwan.
Chang, H.J., & Kuo, C. (2013). Overexcitabilities: Empirical Studies and Application. Learning and Individual Differences, 23, 53–63, doi: 10.1016/j.lindif.2012.10.010.
Cienin, P. (Pseudonym) (1972a). Existential Thoughts and Aphorisms. London, UK: Gryf.
Cienin, P. (Pseudonym) (1972b). Fragments from the Diary of a Madman. London, UK: Gryf.
Dąbrowski, C. (1937). Psychological Bases of Self-Mutilation. Genetic Psychology Monographs, 19, 1–104.
Dąbrowski, K. (1938/2019). Types of Increased Psychic Excitability (Transl. by M.M. Piechowski). Advanced Development, 17, 1–26. (Original work published 1938).
Dąbrowski, K. (1962). Higiena psychiczna [The Mental Hygiene]. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Dąbrowski, K. (1963). Osobowość, wybitne uzdolnienia i psychonerwice u dzieci i młodzieży [Personality, Exceptional Abilities and Psychoneuroses in Children and Adolescents]. Zdrowie Psychiczne: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Higieny Psychicznej, 4(2), 53–63.
Dabrowski, K. (1964a). Positive Disintegration. Boston, MA: Little Brown.
Dąbrowski, K. (1964b). Społeczno-wychowawcza psychiatria dziecięca. Wyd. 2. [Social Educational Child Psychiatry. 2nd ed.]. Warszawa: PZWS.
Dabrowski, K. (1967). Personality-Shaping Through Positive Disintegration. Boston: Little, Brown.
Dabrowski, K. (1972). Psychoneurosis is not an Illness: Neuroses and Psychoneuroses from the Perspective of Positive Disintegration. London, UK: Gryf.
Dabrowski, K., Kawczak, A., & Piechowski, M.M. (1970). Mental Growth Through Positive Disintegration. London, UK: Gryf.
Dąbrowski, K., & Kujawska, J. (1965). Psychonerwice u młodzieży wybitnie uzdolnionej ze szkoł artystycznych i sportowych [Psychoneuroses in Highly Gifted Youth from Artistic and Sports Schools]. Zdrowie Psychiczne: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Higieny Psychicznej, 6(1), 24–35.
Daniels, S., & Piechowski, M.M. (2009). Embracing Intensity: Overexcitability, Sensitivity, and the Developmental Potential of the Gifted. In: S. Daniels, & M.M. Piechowski (Eds.), Living with Intensity. Understanding the Sensitivity, Excitability, and Emotional Development of Gifted Children, Adolescents, and Adults (pp. 3–17). Scottsfale, AZ: Great Potential Press.
Falk, F.R., Lind, S., Miller, N.B., Piechowski, M.M., & Silverman, L.K. (1999). The Overexcitability Questionnaire – Two (OEQ-II): Manual, Scoring System, and Questionnaire. Denver, CO: Institute for the Study of Advanced Development.
Falk, F.R., Miller, N., & Silverman, L.K. (2018). A Comparison of Child and Parent Reports of Overexcitability. Paper presented at the 13th International Dabrowski Congress, Naperville, IL.
Falk, R.F., & Silverman, L.K. (2016). The Overexcitability Inventory for Parents (OIP-II): 28-item, Six-Factor Version Manual, Scoring System, and Questionnaire. Institute for the Study of Advanced Development, Westminster, CO. (Transl. by W. Limont, & M.M. Piechowski).
George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 Update (10th ed.). Boston, MA: Pearson.
Guthrie, K.H. (2019). “Nothing is Ever Easy”: Parent Perceptions of Intensity in Their Gifted Adolescent Children. The Qualitative Report, 24(8), 2080–2101, doi: 10.46743/2160-3715/2019.3598.
Hoffman, M.L. (1977). Sex Differences in Empathy and Related Behaviours. Psychological Bulletin, 84(4), 712–722, doi: 10.1037/0033-2909.84.4.712.
Kitano, M.K. (1990). Intellectual Abilities and Psychological Intensities in Young Children: Implications for the Gifted. Roeper Review: A Journal on Gifted Education, 13(1), 5–10, doi: 10.1080/02783199009553296.
Limont, W., Dreszer-Drogorob, J., Bedyńska, S., Śliwińska, K., & Jastrzębska, D. (2014). ‘Old Wine in New Bottles’? Relationships Between Overexcitabilities, The Big Five Personality Traits and Giftedness in Adolescents. Personality and Individual Differences, 69, 199–204, doi: 10.1016/j.paid.2014.06.003.
Mendaglio, S. (2008). Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration: A Personality Theory for the 21st Century. In: S. Mendaglio (Ed.), Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration (pp. 13–40). Scottsdale: Great Potential Press, Inc.
Mika, E. (2006). Giftedness, ADHD, and Overexcitabilities: The Possibilities of Misinformation. Roeper Review, 28(4), 237–242, doi: 10.1080/02783190609554370.
Miller, N.B. (2018). Research at the Gifted Development Center. In: T. Rongińska (Ed.), Człowiek w całokształcie życia: rodzina – edukacja – praca [A Human in the Entirety of Life: Family – Education – Work]. Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2, pp. 29–37.
Miller, N.B., Silverman, L.K., & Falk, R.F. (1995). Emotional Development, Intellectual Ability, and Gender. Journal for the Education of the Gifted, 18(1), 20–38, doi: 10.1177/016235329401800103.
Piechowski, M.M. (1979). Developmental Potential. In: N. Colangelo, & R.T. Zaffrann (Eds.), New Voices in Counselling the Gifted (pp. 25–57). Dubuque, IA: Kendall/Hunt.
Piechowski, M.M. (1991). Emotional Development and Emotional Giftedness. In: N. Colangelo, & G. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 285–306). Boston: Allyn and Bacon.
Piechowski, M.M. (1999). Overexcitabilities. In: M. Runco, & S. Prizker (Eds.), Encyclopaedia of Creativity (pp. 325–334). Vol. 2. New York: Academic Press.
Piechowski, M.M. (2001). Childhood Spirituality. Journal of Transpersonal Psychology, 33(1), 1–15.
Piechowski, M.M. (2014). “Mellow Out,” They Say. If I Only Could: Intensities and Sensitivities of the Young and Bright. 2nd ed. Unionville, NY: Royal Fireworks Press.
Saarni, C. (1999). The Development of Emotional Competence. New York, NY: Guilford Press.
Sandhu, T., & Prashar, S. (2018). Assessment of Overexcitabilities in Middle School Children. Remarking: An Analisation, 2(12), 78–83.
Silverman, L.K. (2013). Giftedness 101. New York, NY: Springer.
Tillier, W. (2018). Personality Development Through Positive Disintegration: The Work of Kazimierz Dąbrowski. Anna Maria, FL: Maurice Bassett.
Wells, C. (2017). Conceptual Evolution of Overexcitability: Descriptions and Examples from the Work of Kazimierz Dąbrowski [Data set], doi: 10.17632/v44252xxds.8.
Wells, C.R., & Falk, R.F. (2021). The Origins and Conceptual Evolution of Overexcitability. Psychologia Wychowawcza, 62(20), 23–44, doi: 10.5604/01.3001.0015.3816.
Yoon, Y.H., & Moon, J.H. (2009). A Comparison of the Overexcitabilities: In Gifted and Non-Gifted Korean Primary-School Children. Journal of Gifted/Talented Education, 19(3), 585–602.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 579
Number of citations: 0