Application of the Photovoice Method in Research Involving People with Intellectual Disabilities
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.023Keywords
Photovoice, intellectual disability, a human rights-based model of disability, participatory researchAbstract
The Photovoice method of participatory research with people with intellectual disabilities is new in Poland. This paper, through a literature review, presents this method and the importance of participatory research with the active participation of people with intellectual disabilities.
Research in the social sciences and health sciences using participatory research and the Photovoice method, by empowering people with intellectual disabilities and making them a co-participant in the exploration by the human rights-based model of disability, provides data hitherto difficult to obtain. Potential areas of research with the use of Photovoice were also indicated, allowing for the unconventional transfer of meanings given to reality
References
Akkerman, A., Janssen, C. G. C., Kef, S., Meininger, H. P. (2014). Perspectives of Employees with Intellectual Disabilities on Themes Relevant to Their Job Satisfaction. An Explorative Study Using Photovoice. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(6), 542–554, https://doi.org/10.1111/jar.12092.
Aldridge, J. (2007). Picture This: The Use of Participatory Photographic Research Methods with People with Learning Disabilities. Disability and Society, 22, 1–17, https://doi.org/10.1080/09687590601056006.
Anchimowicz, M., Muras, K., Niziołek, K., Olesiewicz, R., Sokołowski, M. (red.) (2008). Co nas łączy, co nas różni? Białystok i jego mieszkańcy w oczach obcokrajowców. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Baczała, D., Kamecka-Antczak, C. (2020). Aktywność obywatelska młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Społeczno-kulturowe bariery inkluzji. Teksty Drugie, 2, 124–139.
Baker, T. A., Wang, C. C. (2006). Photovoice: Use of a Participatory Action Research Method to Explore the Chronic Pain Experience in Older Adults. Qualitative Health Research, 16(10), 1405–1413, https://doi.org/10.1177/1049732306294118.
Baraniewicz, D., Baraniewicz, M. (2007). Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. W: J. Baran, A. Mikrut (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie (s. 195–205). Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
Baraniewicz, M. (2013). Rozwijanie zainteresowań uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. Biuletyn Sieci MPD. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za Krokiem” w Zamościu, 11, 11–13.
Baraniewicz, M. (2015). Edukacyjne wymiary jakości życia uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. W: A. Smyczek, P. Szczawiński, J. Szwiec-Kolanko (red.), Podnoszenie jakości edukacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Rozwiązania systemowe w placówce, w środowisku, w kraju (s. 60–98). Kraków: Fundacja „Szkoła bez Barier”.
Bergold, J., Thomas, S. (2012). Participatory Research Methods: A Methodological Approach in Motion. Historical Social Research, 37(4), 191–222, https://doi.org/10.12759/hsr.37.2012.4.191-222.
Booth, T., Booth, W. (2003). In the Frame: Photovoice and Mothers with Learning Disabilities. Disability and Society, 18, 431–442, https://doi.org/10.1080/0968759032000080986.
Boxall, K., Ralph, S. (2009). Research Ethics and the Use of Visual Images in Research with People with Intellectual Disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 34(1), 45–54, https://doi.org/10.1080/13668250802688306.
Budig, K., Diez, J., Conde, P., Sastre, M., Hernán, M., Franco, M. (2018). Photovoice and Empowerment: Evaluating the Transformative Potential of a Participatory Action Research Project. BMC Public Health, 18(432), 1–9, https://doi.org/10.1186/s12889-018-5335-7.
Burns, J., Davies, D. (2011). Same‐Sex Relationships and Women with Intellectual Disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 24(4), 351–360, https:// doi.org/10.1111/j.1468-3148.2010.00609.x.
Catalani, C., Minkler, M. (2010). Photovoice: A Review of the Literature in Health and Public Health. Health Education & Behavior, 37, 424–451, https://doi. org/10.1177/1090198109342084.
Cluley, V. (2017). Using Photovoice to Include People with Profound and Multiple Learning Disabilities in Inclusive Research. British Journal of Learning Disabilities, 45, 39–46, https://doi.org/10.1111/bld.12174.
Cornwall, A., Jewkes, R. (1995). What is Participary Research? Social Science & Medicine, 41(12), 1667–1676, https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00127-S.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dean, E. E., Fisher, K. W., Shogren, K. A., Wehmeyer, M. L. (2016). Participation and Intellectual Disability: A Review of the Literature. Intellectual and Developmental Disabilities, 54(6), 427–439, https://doi.org/10.1352/1934-9556-54.6.427.
Degener, T. (2017). A New Human Rights Model of Disability. W: V. Della Fina, R. Cera, G. Palmisano (red.), The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (s. 41–59). Springer International Publishing, https://doi.org/10.1007/978-3-319-43790-3_2.
Drzazga, A. (2016). Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – od akceptacji do wsparcia. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 12, 85–98, https://doi.org/10.14746/ikps.2016.12.04.
Duś, M. (2016). Stosowanie instytucji ubezwłasnowolnienia w polskim systemie prawnym. Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ, 6, 100–113.
Finkelstein, V. (2007). The ‘Social Model of Disability’ and the Disability Movement. Pobrano 15 marca 2019 z: http://www.leeds.ac.uk/disability-studies/archiveuk/finkelstein/The%20Social%20Model%20of%20Disability%20and%20the%20Disability%20Movement.pdf.
Fröhlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Gardou, Ch. (2015). Le handicap dans notre imaginaire culturel. Variations anthropologiques 2. Tuluza: Érès.
Hussey, W. (2006). Slivers of the Journey: The Use of Photovoice and Storytelling to Examine Female to Male Transsexuals’ Experience of Health Care Access. Journal of Homosexuality, 51(1), 129–158, https://doi.org/10.1300/J082v51n01_07.
Jankiewicz, A., Skrypnik, D., Skrypnik, K. (2014). Głęboka niepełnosprawność intelektualna a rozwój emocjonalno-społeczny i motoryczny. Psychiatria, 11(4), 222–227.
Jarosz, E., Gierczyk, M., (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2(60), 167–181.
Jerzyk, M. (2019). Oddziaływania wspierające komunikację osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych, 12/18–01/19, 20–23.
John, B. M. St., Hladik, E., Romaniak, H. C., Ausderau, C. K. (2018). Understanding Health Disparities for Individuals with Intellectual Disability Using Photovoice. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 25, 371–381, https://doi.org/10.1080/11038128.2018.1502349.
Jurkowski, J. M. (2008). Photovoice as Participatory Action Research Tool for Engaging People with Intellectual Disabilities in Research and Program Development. Intellectual and Developmental Disabilities, 46(1), 1–11, https://doi.org/10.1352/0047-6765.
Jurkowski, J. M., Paul-Ward, A. (2007). Photovoice with Vulnerable Populations: Addressing Disparities in Health Promotion Among People with Intellectual Disabilities. Health Promotion Practice, 8(4), 358–365, https://doi.org/10.1177/1524839906292181.
Jurkowski, J., Rivera Y., Hammel J. (2009). Health Perceptions of Latinos with Intellectual Disabilities: The Results of a Qualitative Pilot Study. Health Promotion Practice, 10 (1), 144–155, https://doi.org/10.1177/1524839907309045.
Kaczorowska-Bray, K. (2012). Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. (s. 36-64). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kędziora, K. (red.) (2012). Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego.
Kodeks cywilny – Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.
Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r., t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1359.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Dz.U. 2012 poz. 1169.
Krisson, E., Qureshi, M., Head, A. (2021). Adapting Photovoice to Explore Identity Expression Amongst People with Intellectual Disabilities who Have Limited or No Verbal Communication. British Journal of Learning Disabilities, 1–11, https://doi.org/10.1111/bld.12373.
Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiałe. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.
Law, M., Cooper, B., Strong, S., Stewart, D., Rigby, P., Letts, L. (1996). The Person- Environment-Occupation Model: A Transactive Approach to Occupational Performance. Canadian Journal of Occupational Therapy, 63(1), 9–23, https://doi.org/10.1177/000841749606300103.
Laws, S., Harper, C., Marcus, R. (2003). Research for Development. London: Sage.
McVilly, K. R., Dalton, A. J. (2006). Commentary on Iacono (2006): Ethical Challenges and Complexities of Including People with Intellectual Disability as Participants in Research. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31(3), 186–188, https://doi.org/10.1080/13668250600876392.
Nie piszcie nic o nas bez nas. Angażowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w opracowywanie tekstów łatwych do czytania (2012). Warszawa: PSOUU.
Niziołek, K. (2011). Fotografia uczestnicząca: od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(1), 22–41.
Oliver, M. (1981). A New Model of the Social Work Role in Relation to Disability. W: J. Campling (red.), The Handicapped Person: a New Perspective for Social Workers?. London: RADAR.
Oliver, M. (1983). Social Work With Disabled People. London: Macmillan.
Oliver, M. (1990). Understanding Disability: From Theory to Practice. Basingstoke: Macmillan Press.
Parchomiuk, M. (2019). Starzenie się, starość i umieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Podgórska-Jachnik, D. (2018). Osoba i podmiot w emancypacyjnej pedagogice specjalnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(42), 15–30, https://doi.org/10.604/01.3001.0013.0281.
Paiewonsky, M. (2011). Hitting the Reset Button on Education: Student Reports on Going to College. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 31(1),31–44, https://doi.org/10.1177/0885728811399277.
Povee, K., Bishop, B. J., Roberts, L. D. (2014). The Use of Photovoice with People with Intellectual Disabilities: Reflections, Challenges and Opportunities. Disability and Society, 29(6), 893–907, https://doi.org/10.1080/09687599.2013.874331.
Pushor, D. (2008). Collaborative Research. W: L. M. Given (red.), The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. London: Sage.
Schalock, R. L., Luckasson R., Tassé, M. J. (2021). Intellectual Disability: Definition, Diagnosis, Classification, and Systems of Supports, 12th Edition. AAIDD.
Schleien, S. J., Brake, L., Miller, K. D., Walton, G. (2013). Using Photovoice to Listen to Adults with Intellectual Disabilities on Being Part of the Community. Annals of Leisure Research, 16(3), 212–229, https://doi.org/10.1080/11745398.2013.828364.
Stein, M. A. (2007). Disability Human Rights. Faculty Publications, 264, 75–121. Pobrano 15 marca 2019 z: https://hdl.handle.net/1813/76704.
Strack, R. W., Magill, C., McDonagh, K. (2004). Engaging Youth Through Photovoice. Health Promotion Practice, 5(1), 49–58, https://doi.org/10.1177/1524839903258015.
Streng, J. M., Rhodes, S., Ayala, G., Eng, E., Arceo, R., Phipps, S. (2004). Realidad Latina: Latino Adolescents, Their School, and a University Use Photovoice to Examine and Address the Influence of Immigration. Journal of Interprofessional Care, 18, 403–415, https://doi.org/10.1080/13561820400011701.
Sutton-Brown, C. A. (2014). Photovoice: A Methodological Guide. Photography and Culture, 7(2), 169–185, https://doi.org/10.2752/175145214X13999922103165.
Sztop-Rutkowska, K. (2009). Co oznacza dla mnie bycie Polakiem? Zastosowanie fotografii uczestniczącej w badaniach nad tożsamością narodową. W: U. Abłażewicz-Górnicka (red.), Kapitały społeczne i kulturowe miast środkowoeuropejskich i wschodnioeuropejskich pograniczy (s. 217–224). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Wang, C. C., Burris, M. (1997). Photovoice: Concept, Methodology, and Use for Participatory Needs Assessment. Health Education Behavior, 24, 369–387, http://dx.doi.org/10.1177/109019819702400309.
Wang, C. C., Cash, J. L., Powers, L. S. (2000). Who Knows the Streets as Well as the Homeless? Promoting Personal and Community Action Through Photovoice. Health Promotion Practice, 1, 81–89, https://doi.org/10.1177/152483990000100113.
Wang C. C., Pies, C. A. (2004). Family, Maternal and Child Health Through Photovoice. Maternal and Child Health Journal, 8, 95–102, http://dx.doi.org/10.23?b:maci.0000025732.322934f.
Wos, K., Baczała, D. (2021). Parenting by Mothers with Intellectual Disabilities in Poland: A Photovoice Study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 1–11, https://doi.org/10.1111/jar.12887.
Zenkov, K., Harmon, J. (2009). Picturing a Writing Process: Photovoice and Teaching Writing to Urban Youth. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52, 575–584, https://doi. org/10.1598/JAAL.52.7.3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 817
Number of citations: 0